Naderwanie ścięgna lub mięśnia zaliczane jest to łagodnych kontuzji, które w znacznej ilości przypadków nie wymagają konsultacji lekarskich. Kontuzje te są jednak bolesne i mogą prowadzić do trwałego uszkodzenie mięśni lub ścienień. Należy pamiętać, że wraz zerwane elementy są bardziej podatne na kolejne kontuzje. Aby tego uniknąć, należy zadbać o profilaktykę oraz zatroszczyć się o naderwany mięsień czy ścięgno. Poznaj przyczyny, objawy i sposoby leczenia naciągniętego mięśnia i ścięgna.

Czym jest i jakie są przyczyny naderwanego ścięgna?

O naderwany ścięgnie mówimy w przypadku, gdy dojdzie do rozerwania części włókien ścięgnistych, które łączą mięśnie z kością. Naderwaniu najczęściej ulegają ścięgna ręki, nadgarstka, palce lub Achillesa. Naderwanie ścięgna zazwyczaj wynika z jego zbyt dużego przeciążenia, długotrwałego odtwarzania jednego ruchu lub podjęcia intensywnej aktywności fizycznej bez wcześniejszego przygotowania np. rozgrzewki.

Jakie są objawy naderwania ścięgna?

Objawami naderwania ściągna jest stan zapalny, ból oraz opuchlizna. Symptomy te są mniej dotkliwe niż w przypadku naderwania mięśnia, ale i tak mogą być dokuczliwe. Dodatkowo może wystąpić zasinienie, które jest wynikiem przerwania ciągłości okolicznych naczyń krwionośny oraz wylew krwi do tkanek.

Jak leczy się naderwane ścięgno?

Jeśli podejrzewa się u siebie kontuzje związaną ze ścięgnem, warto wykonać USG. Pozwoli ono wykluczyć zerwanie ścięgna, które jest o wiele poważniejszą dolegliwością. Przy naderwaniu z reguły nie wykonuje się zabiegów chirurgicznych, wystarczy tylko odpowiednio zadbać o mięśnie. W tym celu konieczne jest jego zabezpieczenie przed niepożądanymi ruchami oraz dalszymi urazami. Najlepszą formą zabezpieczenia jest unieruchomienie. Lekarze rekomendują także, aby nie obciążać naderwanego ścięgna, ponieważ może doprowadzić do dalszych urazów. W tym celu dobrze jest  np. chodzić o lasce, jeśli naderwanie dotyczy ścięgna w kończynach dolnych. Na ukojenie dolegliwości bólowych oraz zmniejszenie opuchlizny polecana są okłady z lodu oraz stosowanie maści przeciwzapalnych i leków przeciwbólowych, przeciwzapalnych. W niektórych przypadkach konieczne jest również założenie opatrunku gipsowego lub ortezy na 6 tygodni. W przypadku naderwania ścięgna, rekomendowane jest również uczestniczenie w fizykoterapii, która również obejmuje czas 6 tygodni. Po zakończeniu leczenia ważne jest zachowanie szczególnej ostrożności przy uprawianiu sportu. Raz naderwane ścięgno jest bardziej podatne na zerwania i kolejne kontuzje.

Czym jest naderwanie mięśnia?

Równie częstą kontuzją co naderwanie ścięgna, jest naderwanie mięśnia. Tym mianem określa się niewielkie mikrouszkodzenia włókien mięśniowych. Włókna te nadmiernie się rozsuwają względem siebie i przestają zachowywać spójność. W efekcie tego następuje stan zapalny, który postępuje. Urazy tego typu występują w obrębie barku, pleców, szyi, ud, mięśni pośladkowych czy podgrzebieniowych.

Jakie są przyczyny naciągnięcia mięśnia?

Naciągnięcie mięśnia może wystąpić z powodu jego nadmiernego przeciążenia lub nagłego ruchu, do którego mięsień nie jest przygotowany. Wtedy to dochodzi do rozerwania niedużej ilości włókien mięśniowych, które zlokalizowane są w miejscu jego połączenia się z tkanką.

Jakie są objawy naciągnięcia mięśnia?

Pierwszym i najważniejszym objawem naciągnięcia mięśnia jest ostry ból. Następnie występuje obrzęk, któremu może towarzyszyć krwiak oraz skurcz mięśni. Mięsień, który został naciągnięty, jest wrażliwy na dotyk, a próba wykonania ruchu objawia się tym, że ból jest bardziej dotkliwy. Ból przy naciągnięciu mięśnia opasuje się jako kłujący, punktowy i z tendencjami do nasilania się przy ucisku.

Jak leczy się naciągnięty mięsień?

W przypadku naciągnięcia mięśnia najlepiej jest od razu przyłożyć do niego zimny okład. Jego zadaniem jest zwężać rozszerzone naczynka krwionośne i tym samym zmniejszyć obrzęk. U większości osób dolegliwości związane z naciągnięciem mięśnia mijają po 24 godzinach. Wówczas warto zastosować ciepłe okłady. Dobrze jest też sięgnąć po leki przeciwbólowe. Większość z nich można dostać bez recepty w aptece. Zalecany jest również odpoczynek oraz ograniczenie do minimum aktywności fizycznej, tak aby uszkodzony mięsień mógł odpocząć. Po ustąpieniu dolegliwości bólowych i zmniejszeniu się obrzęku powrotu do uprawiania sportu powinien być stopniowy, aby kontuzja się nie odnowiła.

Co do zasady w przypadku naderwania mięśnia wizyta u lekarza nie jest konieczna. Trzeba się jednak na nią udać, gdy ból się nasila. W takich wypadkach lekarz zleca wykonanie badań rentgenowskich, które pozwolą wykluczyć poważniejsze urazy, w tym złamanie. Przy naderwaniu mięśnia często pacjent kierowany jest również na badanie USG Dopplera. Pozwala ono ocenić czy nie doszło do groźnych nieprawidłowości w żyłach, które mogą być wynikiem urazu.

Profilaktyka

Na kontuzje naciągnięcia mięśni i ścięgien podatne są te słabe i rozciągnięte, dlatego profilaktyka obejmuje przede wszystkim codzienną aktywność fizyczną. Należy pamiętać, że aby unikać kontuzji, ćwiczenia trzeba poprzedzać kilkuminutową rozgrzewką, które pomoże zabezpieczyć mięśnie. Ćwiczenia wykonywane w jej trakcie powinny rozciągać, rozgrzewać i wzmacniać mięśnie i ścięgna.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here