Witaminy i mikroelementy w diecie podczas ciąży

0
491

Ciąża to czas, w którym szczególną uwagę zawraca się to to, co się je. Spożywane produkty mają zapewnić zdrowie nie tylko kobiecie, ale i nienarodzonemu dziecku. Stąd też wiele kobiet w ciąży przechodzi na specjalne diety. Są one zdrowsze i bardziej pożywne, a także dostarczają do organizmu o wiele więcej witamin i minerałów. Często zdrowa dieta jest również wspomagana suplementami. Należy jednak pamiętać, że witaminy i minerały w ciąży powinny być dostarczane w odpowiednich ilościach. Zarówno ich niedobór, jak i nadmiar może być brzemienny w skutkach. O tym, jakie i ile witaminy i minerały zażywać w ciąży najlepiej zapytać swojego lekarza.

Witaminy i minerały w ciąży – za co odpowiadają?

Właściwa dieta to jeden z podstawowych elementów wpływających na prawidłowy przebieg ciąży oraz rozwój płodu. Posiłki przyszłej mamy muszą zawierać niezbędne składniki mineralne oraz witaminy. Są one dla dziecka źródłem rozwoju oraz pozwalają mu się kształtować. O to, aby do organizmu dostarczać właściwe witaminy i minerały w odpowiednich proporcjach warto dbać już od pierwszych dni ciąży. To, co się je może decydować o stanie zdrowia dziecka na długie lata. Zobacz, o jakich witaminach i minerałach nie można zapomnieć.

Kwas foliowy w ciąży

O kwasie foliowym słyszała każda mama. Jego zażywanie zaleca się już w czasie starania się o dziecko. Bezwzględnie należy przyjmować go w pierwszych 12 tygodniach ciąży. Minerał  ten odpowiada z prawidłowy rozwój układu nerwowego dziecka. Badania pokazują, że jego właściwe ilości zmniejszają o 70% ryzyko wystąpienia wady cewy nerwowej u dziecka, czyli wad mózgu i rdzenia kręgowego takich jak bezmózgowie, rozszczep kręgosłupa czy przepuklina mózgowa. Kwas foliowy w ciąży zapobiega także wadą serca i układu moczowego. Właściwa dawka tego minerału w ciąży to 0,4 mg dziennie. Z racji tego, że zazwyczaj sama dieta nie pokrywa tego zapotrzebowania, konieczna jest suplementacja. Naturalnie kwas foliowy występuje w zielonych warzywach liściastych, roślinach strączkowych papryce, pomidorach oraz pomarańczach.

Minerały w ciąży: kwasy omega 3

Kolejnym kwasem, koty jest niezbędny w ciąży, jest ten omega 3. Naturalnie występuje on w owocach morze oraz tłuszczu ryb morskich. Z racji tego, że jego spożywanie w sposób naturalny nie zapewnia odpowiedniej ilości w organizmie, konieczne jest zażywanie suplementów diety. Kwas DHA zażywa się przez całą ciążę w dawce nie mniejszej niż 500 mg dziennie. Ten minerał odpowiedzialny jest za rozwój układy nerwowego, zwłaszcza mózgu i oczu, poprawia parametry urodzeniowe oraz zwiększa odporność na alergie.

Minerały w ciąży: jod

W ciąży zapotrzebowanie na jod wzrasta o ok. 50%. Minerał ten można odnaleźć w rybach, owocach morza, wodzie mineralnej oraz soli. Zalecana dzienna dawka spożycia to 150 ug. Jod wpływa na rozwój płuc i mózgu płodu. Jego niedobór może prowadzić do niedorozwoju umysłowego.

Minerały w ciąży: wapń

Zapotrzebowanie na wapń w ciąży sięga ok. 1200 mg dziennie. Aby je pokryć, należy jeść mleko i jego przetwory, małe ryby, ziarna sezamu, migdały. Warto pamiętać, że aby wapń prawidłowo się wchłaniał, konieczna jest witamina D3. Wapń odpowiada za prawidłowy rozwój kości i zębów dziecka.

Minerały w ciąży: żelazo

W ciąży niemal dwukrotnie wzrasta zapotrzebowanie na żelazo. Dzienna dawka zapotrzebowania wynosi 27 mg. Mimo że żelazo występuje w wielu produktach dzienną dawkę trudno pokryć ze względu na jego słaba przyswajalność. Stąd też wiele kobiet musi dodatkowo zażywać preparaty z żelazem. Należy pamiętać, że jego niedobór powoduje anemię oraz opóźniony rozwój umysłowy dziecka.

Witaminy w ciąży: witamina C

Witamina C pomaga w przyswajaniu żelaza oraz przyczynia się do rozwój systemy nerwowego u nienarodzonego dziecka. Aby zapewnić organizmowi właściwą dawkę witaminy C, należy jeść dużo owoców i warzyw. Znajduje się ona w czarnych jagodach, kiwi, pomidorach, brukselce, papryce, natce pietruszki oraz owocach cytrusowych. Suplementacja witaminy C w ciąży zazwyczaj zalecana jest w przypadku ciąży bliźniaczej, kobiet z cukrzycą lub nadciśnieniem tętniczym.

Witaminy w ciąży: witamina D3

Witamina D3 wspomaga wchłanianie się wapnia, zmniejsza ryku stanu przed rzucawkowego u kobiety oraz cukrzycy i infekcji bakteryjnych pochwy. Źródłem witaminy D3 jest synteza podskórna zachodząca pod wpływem promieni słonecznych. Lekarze wskazują, że u niemal każdej kobiety w ciąży zachodzi jej niedobór. Witamina D3 w bardzo małych ilościach występuje w produktach spożywczych, dlatego konieczna jest jej suplementacja. Dzienna dawka wynosi 1500 IU.

Witaminy w ciąży: witaminy z grupy B

Witaminy w ciąży to również te z grupy B. Ich zadaniem jest minimalizowanie ryzyka wystąpienia wad wrodzonych, wspomaganie wchłaniania się magnezu czy synteza białek uczestniczących w budowaniu kodu genetycznego. Ważne witaminy z grupy B dla kobiet w ciąży to B6, B12 oraz B2. Znaleźć je można głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak ryby, jaja, mleko, drożdże, podroby czy miesi. Kobiety, które w czasie ciąży są na diecie wegetariańskiej, konieczne muszą uzupełniać witaminę B suplementami diety.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here