Jakie witaminy dodają przyszłej mamie energii?

0
177

Witaminy są uważane za niezbędne składniki odżywcze, pełniące setki ról w ciele. Pomagają zwiększyć odporność, wzmocnić kości, leczyć rany, wzmacniają wzrok i przyczyniają się do uzyskania energii z pożywienia. Bez odpowiedniego spożycia witamin możesz czuć się ospała, być podatna na infekcje lub ryzykować rozwój poważnych powikłań, które mogą zagrozić Twojemu zdrowiu i życiu.

Mając to wszystko na uwadze, rozsądnym jest to, że odpowiednie witaminy są podwójnie ważne w ciąży. W końcu te witaminy muszą dbać nie tylko o jedną osobę, ale o dwie.

Ciąża zwiększa zapotrzebowanie na składniki odżywcze

W czasie ciąży zapotrzebowanie makroskładników odżywczych u kobiety musi znacznie wzrosnąć. Makroskładniki odżywcze obejmują węglowodany, białka i tłuszcze.

Na przykład spożycie białka musi wzrosnąć od zalecanego 0,8 grama na kg masy ciała dla kobiet niebędących w ciąży do 1,1 grama na kg masy ciała dla kobiet w ciąży.

Jednak zapotrzebowanie na mikroelementy, które zawierają witaminy, minerały i pierwiastki śladowe, wzrasta nawet bardziej niż zapotrzebowanie na makroelementy.

Witaminy i minerały wspomagają wzrost płodowy na każdym etapie ciąży i są niezbędne do wspierania krytycznych funkcji, takich jak wzrost komórek i sygnalizacja komórkowa.

Podczas gdy niektóre kobiety są w stanie sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu poprzez dobrze zaplanowaną dietę o dużej zawartości składników odżywczych, inne muszą wspomagać się suplementacją z tabletek.

Wśród rekomendowanych witamin i minerałów, jako nieodzowne uważa się w ciąży:

  • Witaminy grupy B (witamina B1,B2 oraz witamina B3 niacyna, B6, jak również B12)
  • Witaminy A, C, D
  • Kwas foliowy
  • Magnez
  • Żelazo
  • Cynk
  • Miedź
  • Jod
  • Fosfor
  • Selen

Niektóre kobiety w ciąży mogą potrzebować suplementów witaminowych i mineralnych z różnych powodów, w tym:

  • Niedobory składników odżywczych:niektóre kobiety mogą potrzebować suplementu po badaniu krwi, wykazującym niedobór witaminy lub minerału. Korygowanie niedoborów ma kluczowe znaczenie, ponieważ niedobór składników odżywczych, takich jak kwas foliowy, wiąże się z wadami wrodzonymi
  • Hyperemesis gravidarum:To powikłanie ciąży charakteryzuje się silnymi nudnościami i wymiotami. Może to prowadzić do utraty wagi i niedoborów składników odżywczych.
  • Ograniczenia żywieniowe:kobiety stosujące określone diety, w tym weganie i osoby z nietolerancją pokarmową i alergiami, mogą potrzebować suplementacji witaminami i minerałami, aby zapobiec niedoborom mikroelementów
  • Palenie tytoniu:Mimo, że jest absolutnie niezbędne, aby matki unikały papierosów w czasie ciąży, osoby, które palą, mają zwiększone zapotrzebowanie na określone składniki odżywcze, takie jak witamina C i kwas foliowy.
  • Ciąże mnogie:Kobiety noszące więcej niż jedno dziecko mają większe zapotrzebowanie na mikroelementy niż kobiety będące w ciąży z jednym dzieckiem. Uzupełnianie jest często konieczne, aby zapewnić optymalne odżywianie zarówno matki, jak i jej dzieci.
  • Mutacje genetyczne, takie jak MTHFR:MTHFR, to gen, który przekształca folan w formę, z której ciało może korzystać. Kobiety w ciąży z mutacją tego genu mogą potrzebować suplementacji specyficzną postacią kwasu foliowego, aby uniknąć powikłań.
  • Zła dieta:kobiety, które rezygnują z lub wybierają pokarmy o niskiej zawartości składników odżywczych, mogą potrzebować uzupełnienia witamin i minerałów, aby uniknąć niedoborów.

Dlaczego potrzebuję kwasu foliowego w czasie ciąży?

Kwas foliowy jest bardzo ważny dla rozwoju zdrowego płodu. Może znacznie zmniejszyć ryzyko wad cewy nerwowej (NTD), takich jak rozszczep kręgosłupa.

Zaleca się, aby wszystkie kobiety przyjmowały codzienny suplement 400 mikrogramów kwasu foliowego podczas próby zajścia w ciążę oraz podczas pierwszych 12 tygodni ciąży, kiedy rozwija się kręgosłup dziecka.

Jeśli nie zażywałaś suplementów kwasu foliowego przed zajściem w ciążę, powinnaś zacząć je przyjmować, gdy tylko dowiesz się, że jesteś w ciąży. Możesz je otrzymać w aptekach, dużych supermarketach, sklepach ze zdrową żywnością lub na receptę u ​​lekarza rodzinnego/ginekologa.

Niektórym kobietom zaleca się przyjmowanie większej dawki 5 miligramów (5 mg) kwasu foliowego każdego dnia, aż do momentu zajścia w ciążę do 12. tygodnia ciąży, jeśli istnieje większe ryzyko ciąży z uszkodzeniami cewy nerwowej.

Dietetyczne źródła kwasu foliowego 

Kwas foliowy znajduje się w pokarmach takich jak zielone warzywa liściaste, brązowy ryż, chleb zbożowy i płatki śniadaniowe wzbogacone kwasem foliowym.

Powinnaś starać się jeść dużo tych pokarmów podczas ciąży, ale byłoby prawie niemożliwe, żeby uzyskać wystarczającą ilość kwasu foliowego tylko z jedzenia – jedynym sposobem, aby upewnić się, że otrzymujesz właściwą ilość, jest przyjęcie suplementu.

Dlaczego przyjmowanie magnezu jest tak ważne podczas ciąży?

  1. Magnez działa w połączeniu z wapniem:oba te minerały doskonale ze sobą współgrają. Podczas gdy magnez indukuje relaksację mięśni, wapń stymuluje skurcze mięśni. Odpowiedni poziom magnezu może również powstrzymywać macicę przed skurczem aż do 35 tygodnia ciąży.
  2. Obniża ryzyko osteoporozy:Odpowiednie poziomy magnezu i wapnia pomagają zmniejszyć ryzyko uszkodzenia kości w późniejszym życiu.
  3. Zmniejsza skurcze i leczy zaparcia:Skurcze są bardzo częste podczas ciąży. Magnez zmniejsza skurcze, zmniejsza siłę skurczów Braxtona Hicksa, a także leczy zaparcia.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here