Ćwiczenia w wodzie budują wytrzymałość, siłę i elastyczność układu sercowo-naczyniowego, pomagają spalać tkankę tłuszczową, zwiększają krążenie i mogą pomóc w rehabilitacji leczonych mięśni i stawów. Badania pokazują, że osoby uprawiające sporty wodne mogą spalić tyle tkanki tłuszczowej i zbudować taką ilość mięśni, ile te angażujące się w ‘tradycyjne’ ćwiczenia fizyczne. Jakie inne korzyści przynoszą ćwiczenia w wodzie?

Treningi w wodzie – alternatywa dla tradycyjnych zajęć fitness

Treningi wodne mogą być doskonałą formą ćwiczeń dla osób z nadwagą, cierpiących na bóle krzyża, zapalenie stawów i / lub urazy kończyn dolnych. Woda wywiera na człowieka siłę skierowaną ku górze. Ten mniejszy wpływ na stawy jest idealny dla tych, którzy cierpią na ból związany z wykonywaniem  większości ćwiczeń na lądzie. Z tych powodów ćwiczenia wodne są powszechnym narzędziem wykorzystywanym w fizjoterapii i innych sytuacjach rehabilitacyjnych. Trening w wodzie często pomaga poprawić siłę i mobilność pacjentów odzyskujących zdrowie po operacjach i cierpiących na bolesne i / lub przewlekłe schorzenia układu mięśniowo-szkieletowego.

Ćwiczenia w wodzie są korzystne dla osób w każdym wieku i o różnych poziomach umiejętności, a dzięki różnorodności dostępnych ćwiczeń na bazie wody, powinieneś łatwo znaleźć coś, co lubisz. Niektóre popularne formy ćwiczeń w wodzie obejmują pływanie, chodzenie lub bieganie pod wodą i aerobik w wodzie.

Korzyści z aerobiku w wodzie

Badania naukowe wykazują, że wykonywanie ćwiczeń wodnych dwa do trzech razy w tygodniu może znacznie poprawić wytrzymałość, elastyczność i układ sercowo-naczyniowy. Co ważne, może również zmniejszyć ryzyko niepełnosprawności, poprawić równowagę i zwiększyć zdolność do wykonywania codziennych czynności.

Istnieje wiele korzyści płynących z ćwiczeń w basenach. Oto kilka z nich:

  1. Utrata wagi

Średni trzydziestominutowy trening w basenie spala około 300 kalorii. Aby spalić kilogram tłuszczu należy spalić podczas ćwiczeń w wodzie około 3500 kalorii. Trening w basenie zaleca się minimum trzy do czterech razy w tygodniu, więc zaledwie od trzech do czterech tygodni regularnych aqua ćwiczeń spowoduje wymierną utratę wagi.

  1. Wytrzymałość sercowo-naczyniowa

Treningi na basenie to świetny sposób na zwiększenie wytrzymałości cardio. W chłodnej wodzie krew przemieszcza się przez ciało szybciej, aby je ogrzać. W połączeniu z programem aerobowym skutkuje poprawnością wydajności układu krążenia.

  1. Ćwiczenia o niskim wpływie

Podczas treningu siłowego mięśnie wymagają odpoczynku, aby się zregenerować. Jeśli podnoszenia ciężarów, na wolnych dni te, które wykonują są zachęcani do korzystania z innych mięśni lub po prostu wziąć dzień wolny. Ze względu na pływalność wody i brak wpływu, jaki odczuwają stawy i mięśnie, wielu ćwiczących zachęca się do wykonywania treningów na basenie w dni poza sezonem. Treningi na basenie są alternatywą do utraty czasu ćwiczeń w ciągu dnia, ponieważ pozwalają na aktywną regenerację. Nie tylko spalanie tłuszczu może być kontynuowane, ale aktywny trening może pomóc w szybszym budowaniu mięśni, przy jednoczesnym kontynuowaniu kondycji.

W przeciwieństwie do wielu ćwiczeń, basen zapewnia “miękkie” środowisko do ćwiczeń. Nie tylko nie musisz martwić się upadkiem, ponieważ woda podtrzymuje ciało w każdej pozycji, ale woda pomaga także złagodzić uczucie zmęczenia, ponieważ wspiera tak dużą część masy ciała. Ponadto, elastyczność wynika z szerszego zakresu ruchu, jaki może osiągnąć organizm z powodu braku działania grawitacyjnego na stawy.

  1. Odprężenie

Jak każde regularne ćwiczenie, treningi na basenie są świetnymi środkami przeciw stresowymi. Ćwiczenie stymuluje mózg do uwalniania substancji chemicznych, które sprawiają, że ciało czuje się dobrze. Podczas wykonywania ćwiczeń basenowych w cieplejszych temperaturach wody ruch wody na ciele i nad nim powoduje zarówno masaż, jak i relaksację. Ten efekt uspokajający może zmniejszyć lub wyeliminować ból wynikający z ćwiczeń.

  1. Zmniejsza ciśnienie krwi

Oporność na wodę to nie tylko funkcja ćwiczeń w wodzie pomagająca w pracy mięśni. W rzeczywistości ciśnienie wody faktycznie działa również z twoją krew i umożliwia przepływ krwi w bardziej skuteczny sposób w całym ciele, skutecznie obniżając ciśnienie krwi, a w dłuższej perspektywie zmniejsza tętno spoczynkowe. Ta korzyść oznacza, że ​​twoje serce utrzymuje produktywność, jednocześnie będąc mniej obciążonym.

Ćwiczenia w wodzie dla zdrowia

Dobroczynny wpływ środowiska wodnego na organizm człowieka znany jest od bardzo dawna i chętnie wykorzystywany w medycynie. Woda rozluźnia mięśnie, skutecznie redukując napięcie i odczucie bólu. Charakterystyczny dla niej opór, z którym zmaga się osoba ćwicząca, zmniejsza kompresję stawów, ogranicza ryzyko wystąpienia kontuzji w obrębie układu mięśniowo – szkieletowego, pozytywnie wpływa na samopoczucie ćwiczącego i sprzyja relaksacji.

Walka mięśni z oporem wody ma jeszcze jedną ważną zaletę – pobudza je do działania i zmusza do podjęcia wysiłku, a tym samym pozwala spalać kalorie. Dlatego też ćwiczenia w wodzie są doskonałą propozycją dla osób, które chcą wypracować lub zachować smukłą sylwetkę.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here