Żylaki są niestety problemem dotykającym wiele osób. Plusem jest jednak fakt, że rozwój niewydolności żylnej jest procesem długotrwałym, dlatego zanim zmiany staną się naprawdę zaawansowane, można im zapobiec. Do elementów należących do profilaktyki przeciwżylakowej zalicza się odpowiednią dietę. Powinna być bogata przede wszystkim w błonnik i bioflawonoidy. Jeśli nie chcemy, by pajączki na nogach spędzały nam sen z powiek, warto zrezygnować z tłustej żywności oraz nadmiaru soli.

Wyraźnie zarysowane pod skórą żyły czy pajączki świadczą o niedomaganiu układu krwionośnego. Jednym z elementów leczenia oprócz wizyty w profesjonalnej klinice jest dieta. Warto obserwować swoje nogi, utrzymywać je w dobrej kondycji. Nie trzeba każdego dnia nosić rajstop czy odczuwać dyskomfort. Wystarczy na początek zmienić swoje żywieniowe nawyki, by zaobserwować rezultaty.

Problem dotyczy w większej mierze kobiet niż mężczyzn. Do przyczyn powstawania żylaków zalicza się czynniki genetyczne, chodzenie na wysokich obcasach, ciążę, nadwagę, przyjmowanie leków hormonalnych, długie przebywanie w pozycji siedzącej lub stojącej. Niewłaściwe żywienie nie jest bezpośrednim czynnikiem, natomiast może mieć dość istotne znaczenie. Wspomagać możemy się na różnorodne sposoby – np. wykonując odpowiednie ćwiczenia, stosując witaminowe preparaty, zmieniając nawyki żywieniowe na zdrowsze, zdecydować się na laserowe usuwanie żylaków. Pierwszym krokiem powinna być konsultacja ze specjalistą i opracowanie planu działania. Warto także od razu zrezygnować z produktów, które nam nie służą.

profesjonalny zabieg na żylaki

Niepokojące objawy

Wiele objawów można zaobserwować jeszcze na długo przed tym, zanim niektóre z żył ulegną nieodwracalnemu rozszerzeniu i skręceniu. Jeśli zauważysz:

  • opuchliznę, która pojawia się na koniec dnia wokół kostek,
  • mrowienie oraz pulsowanie nóg,
  • uczucie ciężkości, zmęczenia nóg,
  • skurcze łydek,

to jest wyraźny sygnał, by zacząć działać i uchronić się przed chorobą kończyn dolnych. Ogromne znaczenie ma zastosowanie diety, która wspomoże leczenie żylaków i wzmocni naczynia krwionośne.

Jakie witaminy wybrać?


Posiłki powinny być bogate w witaminy oraz zawierać wszystkie składniki, które odpowiadają za ukrwienie kończyn dolnych, jednocześnie wzmacniając ściany naczyń krwionośnych i zwiększając napięcie ścian żył. Najlepszym wyborem będą witaminy: C, E oraz PP.

Witamina C i E na wzmocnienie żył

Witamina C skutecznie uszczelnia, a jednocześnie wzmacnia żyły. Dodatkową zaletą jest fakt, że zmniejsza kruchość naczyń, przez co w efekcie ogranicza powstawanie pajączków na nogach. Witamina C uczestniczy również w procesie tworzenia kolagenu, który z kolei odpowiada za napięcie komórek naczyń krwionośnych.


Produkty, które są bogate w witaminę C, to: ciemne owoce jagodowe, np. czarna porzeczka, dzika róża, chrzan, kalafior, szpinak, czerwona papryka oraz owoce cytrusowe.

Korzystnie wpływa także witamina E, która rozrzedza krew, redukuje stan zapalny i obrzmienie, wzmacnia pracę mięśnia sercowego. By zapewnić sobie solidną dawkę witaminy E, należy spożywać: pestki dyni, orzechy laskowe, migdały, tłuste ryby, oleje roślinne.

Witamina PP na złagodzenie dolegliwości układu krążenia

Witamina PP wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych, a w efekcie złagodzenie dolegliwości układu krążenia. Można ją znaleźć w drożdżach, otrębach pszennych, orzeszkach ziemnych, chudych mięsach, nabiale i rybach. Warto wcielić te produkty do swoich codziennych posiłków.

Co jeść, by złagodzić objawy?

Bardzo ważną grupą związków, które koniecznie trzeba wcielić do codziennego żywienia, są bioflawonoidy – szczególnie błonnik oraz rutyna. Mają zbawienny wpływ na układ krążenia, znajdziemy je w wielu produktach, dlatego stopniowe zmiany nie będą aż tak bardzo odczuwalne. Warto wiedzieć, czym dokładnie są te związki i dlaczego mają aż tak zbawienny wpływ na nasze zdrowie.

Spożywanie bioflawonoidów


Bioflawonoidy to szeroka grupa związków, które nadają barwę roślinom. Mają także do odegrania swoją rolę w organizmie człowieka. Zostało udowodnione, że wykazują bardzo silne działanie prozdrowotne w naprawdę wielu obszarach. Flawonoidem, który najbardziej wspomaga leczenie żylaków nóg, jest rutyna.

Przeprowadzono szereg badań, których wyniki potwierdziły, że rutyna zmniejsza kruchość naczyń krwionośnych, minimalizuje ryzyko powstawania pękających naczynek na nogach, a także poprawia przepływ krwi w mikronaczyniach, zmniejsza uczucie ciężkości nóg oraz ból.

Gdzie znaleźć rutynę?

Rutynę można znaleźć w takich produktach, jak: winogrono, jabłka, wiśnie, gryka, brokuły, szparagi, kapary, szczawie, cebula, śliwki, jagody, morele, papryka, brzoskwinie, pomidory, marchew, owoce cytrusowe.

jabłka

Zbawienne działanie błonnika

Nie da się ukryć, że dieta ubogoresztkowa powoduje zaparcia, a te – jeśli utrzymują się bardzo długo – zwiększają ryzyko powstawania chorób dolnych kończyn. Silne parcie w trakcie wypróżniania sprawia, że ciśnienie w jamie brzusznej się zwiększa. W rezultacie utrudnia to przepływ krwi wzdłuż nóg.

Z czasem może to prowadzić do osłabienia ścian żył. By zminimalizować ryzyko, warto do codziennych posiłków wcielić produkty pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, grube kasze czy warzywa.

Jakich produktów unikać?

Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko pojawienia się chorób dolnych kończyn. Największym czynnikiem ryzyka jest otyłość brzuszna, gdyż nadmiar tłuszczu trzewnego znacząco utrudnia krążenie krwi. By zapobiec niewydolności, konieczne jest zadbanie o prawidłową masę ciała. Przede wszystkim nie spożywamy większej liczby kalorii niż wskazuje dzienne zapotrzebowanie organizmu. W przypadku bardzo wysokiej wagi, konieczna będzie redukcja.

Bardzo istotną rolę odgrywa także ograniczenie nasyconych kwasów tłuszczowych pochodzenia zwierzęcego oraz wyeliminowanie tłuszczów uwodornionych bądź częściowo uwodornionych, czyli utwardzonych. Są one groźne dla funkcjonowania układu krwionośnego ze względu na to, że zawierają kwasy tłuszczowe typu trans. To właśnie one są powodem, dla którego krew krąży wolniej, obserwujemy stany zapalne.

Zakazane produkty

Produkty, które zawierają utwardzone oleje roślinne muszą być całkowicie usunięte z posiłków. Należą do nich:

  • produkty fast food,
  • chipsy,
  • ciastka, batoniki,
  • kostki rosołowe,
  • margaryny twarde,
  • zupki w proszku,
  • mrożone frytki,
  • niektóre czekolady,
  • krakersy,
  • paluszki.

Warto także ograniczyć spożywanie soli, gdyż zwiększa ona ciśnienie krwi, prowadzi do zatrzymywania nadmiaru wody w organizmie, a tym samym prowadzi do powstawania obrzęków. Jest to dodatkowym obciążeniem dla zmęczonych nóg, utrudnia właściwe krążenie płynów w organizmie. Sól z powodzeniem można zastąpić różnorodnymi ziołami. Dobrze sprawdzą się: bazylia, lubczyk, tymianek, szałwia.

Jak widać, można rozpocząć zmiany małymi krokami, by uzyskać pożądany efekt i pozbyć się żylaków. Wystarczy zamienić niezdrowe produkty na te jak najmniej przetworzone i ograniczyć spożywanie soli. Konsultacja ze specjalistą to kolejny z etapów.

[Głosów:1    Średnia:1/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here