Przychodzące na świat dziecko waży zwykle poniżej 4 kg. Na twoje dodatkowe kilogramy składają się: ciężar łożyska, płynu owodniowego, zwiększonej objętości krwi, powiększonych piersi oraz macicy, a także niewielka ilość tkanki tłuszczowej, która gromadzi się jako rezerwa energii potrzebna podczas karmienia piersią.  Ile można przytyć w ciąży?

Prawidłowa waga w ciąży – zależna od BMI

Ilość masy ciała, jaką powinnaś uzyskać podczas ciąży, zależy od wskaźnika masy ciała (BMI) przed ciążą. To waga (mierzona) w kilogramach podzielona przez wzrost (zmierzony) w metrach do kwadratu.

W pierwszym trymestrze ciąży (pierwsze 12 tygodni) większość kobiet nie musi przybierać na wadze (zazwyczaj mniej niż 2 kg), co jest równie korzystne dla osób, które wcześnie chorują na poranne nudności . Niektóre kobiety tracą nawet niewielką wagę. Jeśli tak się stanie, nie musisz się martwić, jeśli tylko zaczniesz przybierać na wadze w drugim i trzecim trymestrze ciąży.

Większość kobiet nie przybiera na wadze w pierwszym trymestrze ciąży (od 0,5 do 2 kg). Szybkość przyrostu masy ciała może być różna w pozostałej części ciąży i może nie być taka sama co tydzień.

Przyrost masy ciała u kobiety w ciąży będzie różny w zależności od jej BMI przez zajściem w ciążę i przedstawia się następująco:

BMI przed zajściem w ciążę (kg/m2) Zalecany przyrost masy ciała podczas ciąży
Niedowaga (<18,5) 12,5-18,0 kg
Prawidłowa masa ciała (18,5-24,9) 11,5-16,0 kg
Nadwaga (25,0-29,9) 7-11,5 kg
Otyłość (>30) 5-9 kg

Skąd bierze się dodatkowa waga w ciąży?

Ciąża to wyjątkowy czas, w którym organizm zmienia się, aby zaspokoić potrzeby rosnącego dziecka. Twoje ciało musi na przykład przechowywać składniki odżywcze i zwiększyć ilość krwi i innych płynów, które produkuje.

Oto przykład, ile waży każda część cała podczas ciąży, jeśli waga Twojego dziecka wynosi 3,5 kg, a podczas ciąży przytyłaś 12,8 kg:

Niemowlę 3,5 kg
Płyn dookoła dziecka (płyn owodniowy) 0,9 kg
Łożysko 0,7 kg
Wzrost macicy 0,9 kg
Wzrost piersi 1,1 kg
Zwiększona ilość krwi 1,5 kg
Zwiększona ilość innych płynów ustrojowych 1,1 kg
Przechowywanie składników odżywczych (tłuszcz i białko) 3,1 kg
Całkowity przyrost masy ciała na podstawie tego przykładu 12,8 kg

Czy można bezpiecznie schudnąć w ciąży?

Nie zaleca się stosowania diety odchudzającej w czasie ciąży.

Prawidłowa waga w ciąży – zarządzanie przyrostem masy ciała

Chociaż jest bardzo zalecane, aby mieć zdrową wagą już  przed zajściem w ciążę (tj. BMI między 18,5 a 24,9), oczywiste jest, iż nie zawsze tak się dzieje. Jeśli jesteś poza zdrowym zakresem wagi, możesz nadal pomagać swojemu dziecku, przybierając na wadze w zalecanym zakresie dla Twojej kategorii BMI.

Prawidłowa waga w ciąży – zdrowe porady dotyczące przyrostu masy ciała

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci zarządzać zdrowym przyrostem masy ciała w czasie ciąży.

  • Ciąża nie dotyczy “jedzenia za dwoje”. W pierwszych 12 tygodniach ciąży możesz jeść tyle samo, ile zwykle. Ważne jest, abyś jadła zdrowo.
  • Po 12 tygodniachi jeśli masz zdrową wagę, dodatkowa żywność, której potrzebujesz każdego dnia, jest mniej więcej w takiej ilości jak kanapka z serem i pomidorem z pełnego ziarna, lub kanapka z masłem orzechowym i banan. Jeśli masz nadwagę lub jesteś otyły, dodatkowe jedzenie, które potrzebujesz, jest w przybliżeniu takie samo jak 1 kromka chleba pełnoziarnistego lub 2 jabłka.
  • Pij wodęzamiast słodzonych napojów lub napojów gazowanych.
  • Pij niskotłuszczowe mleko
  • Wybierz chleb pełnoziarnistyzamiast białego.
  • Codziennie spożywaj zdrowe śniadanie, takie jak ciastka pszenne lub owsianka z mlekiem o niskiej zawartości tłuszczu, lub 2 plastry tostów pełnoziarnistych.
  • Co najmniej 4 porcje warzyw i 2 porcje owoców każdego dnia. Kupuj warzywa i owoce w sezonie lub kupuj mrożone warzyw.
  • Przykłady porcji warzyw lub owoców:
  • pół szklanki groszku, brokułów lub marchwi
  • 1 średniej wielkości ziemniak, banan, pomarańcza lub jabłko
  • 1 duże kiwi
  • Jeśli spożyje się sok warzywny / owocowy lub suszone owoce, zapewnia to maksymalnie 1 porcję całkowitej zalecanej dziennej porcji owoców / warzyw.
  • Przygotuj i zjedz posiłki w domu. Jedz na wynos nie częściej niż raz w tygodniu.
  • Wybierz zdrowe przekąski,takie jak niesłodzony lub niskosłodzony, niskotłuszczowy jogurt, owoce, ser, kilka niesolonych orzechów (np. 6 lub 7 migdałów) lub mała kanapka pełnoziarnista.
  • Staraj się wykonywać co najmniej 30 minut aktywności o umiarkowanym natężeniu przez 5 lub więcej dni w tygodniu, Energiczne spacery lub pływanie (lub zalecone przez lekarza, położną lub fizjoterapeutę). “Test mówienia” to prosty sposób na oszacowanie intensywności: jako przewodnik powinieneś być w stanie prowadzić rozmowę, ale nie śpiewać, wykonując umiarkowaną intensywność.

Prawidłowa waga w ciąży – najważniejszy przyrost masy dziecka

Należy również zwrócić uwagę, że najważniejszy jest rozwój płodu, a nie sam przyrost masy ciała. Czasem zmniejszony przyrost masy ciała w ciąży (zwłaszcza w I trymestrze) nie musi być niepokojący, jeśli wszystkie badania (USG płodu, badanie przepływów naczyniowych w tętnicy pępowinowej oraz środkowej mózgu itp.) są prawidłowe.

Największy przyrost masy ciała obserwuje się w ostatnich dwóch miesiącach ciąży, jeśli jednak on nie następuje, to warto skonsultować się dodatkowo z lekarzem, wykonać badania hormonów tarczycy, założyć dzienniczek spożywanych pokarmów i płynów oraz aktywności fizycznej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here