Kolka podczas biegania

0
1127

Kolka pojawiająca się podczas wysiłku fizycznego potrafi skutecznie uprzykrzyć trening lub zniweczyć szansę na pobicie życiowego rekordu w maratonie. Wielu sportowców chciałoby zapobiec występowaniu tego przykrego schorzenia, ale nie do końca znana jest geneza kolki. Co więcej kolka pojawia się niesystematycznie i dotyczy zarówno sportowców zawodowych jak i amatorów. Kiedy dostajesz ataku kolki jesteś zmuszony do zaprzestania wykonywanej aktywności fizycznej, ponieważ ból uniemożliwia kontynuację biegu bądź innej dyscypliny sportowej. Czym jest kolka? Co może wpływać na nagłe pojawienie się kolki?

Czym jest kolka – skurcz czy związany z wysiłkiem ból?

Definicja kolki jest dość niejasna albo raczej nieoczywista. Zwykle różni się w zależności od źródła, z którego korzystamy. Kolka opisywana jest jako schorzenie pojawiające się nagle, niespodziewanie, charakteryzujące się ostrym dyskomfortem umiejscowionym z prawej strony pod żebrami osoby wykonującej wysiłek fizyczny. Mit mówiący o tym, że kolka zarezerwowana jest tylko dla początkujących biegaczy, został już dawno włożony między bajki. Na kolkę cierpią bowiem zawodowi biegacze, wobec tego poziom wytrenowania nie ma tutaj wielkiego znaczenia.

Co wpływa na nagłe pojawienie się kolki?

Za jeden z domniemanych powodów nagłego pojawienia się uciążliwej kolki odpowiedzialny jest skurcz przepony. Przepona jest mięśniem pełniącym rolę w procesie oddychania – oddziela płuca od organów wewnętrznych w brzuchu.

Innym powodem mogą być ruchy wiązadeł łączących żołądek i wątrobę z przeponą. Ruchy te są zdecydowanie silniejsze podczas wykonywania aktywności fizycznej – szczególnie biegów długodystansowych. Należy zwrócić uwagę, że często wiąże się z tej przyczyny występowanie kolki w związku ze zbyt wczesnym rozpoczęciem treningu po posiłku.

Na nagłe pojawienie się kolki mają wpływać także, według niektórych osób, wstrząsy wewnątrz brzucha spowodowane słabymi mięśniami brzucha.

Kolejna przypuszczalna przyczyna występowania „kolki biegacza” wyklucza rolę przepony w występowaniu bólu pod żebrami, a wskazuje raczej na otrzewną ścienną czyli gładką błonę wyścielającą jamę brzuszną i wnętrzności. Spożywanie pokarmów i napojów bezpośrednio przed treningiem ma powodować jej podrażnienia i w konsekwencji występowanie kolki.

Inne czynniki mogące wpływać na pojawienie się kolki podczas biegania:

  • Zbyt płytki oddech
  • Stres
  • Odwodnienie, czyli zaburzenie równowagi elektrolitowej (potas, wapń, sód)
  • Zażywanie niektórych leków
  • Kamica nerkowa
  • Wzdęcia
  • Napięcie mięśni brzucha,
  • Skurcze ścian brzucha
  • Nieodpowiednio dobrana dieta bogata w tłuste jedzenie oraz zbyt dużą ilość błonnika
  • Lęk związany z chęcią osiągania jak najlepszych wyników, zbyt poważne podejście do rywalizacji sportowej
  • Niedokrwienie mięśnia sercowego
  • Owrzodzenie dwunastnicy
  • Owrzodzenie błony śluzowej żołądka
  • Zapalenie przełyku
  • Nadmierne obciążenie treningowe, przetrenowanie

Na pojawianie się kolek mogą mieć również wpływ wady postawy w obrębie tułowia, takie jak na przykład: kifoza, lordoza, skolioza. Teoria ta została potwierdzona badaniami przeprowadzonymi na 150 sportowcach z wadami postawy i skarżącymi się na kolki podczas biegania, dlatego możemy już łączyć chorobowe zagięcia kręgosłupa z bólami kojarzonymi z kolką.

Z występowaniem kolki może wiązać się również biomechanika biegu. Co to oznacza? Podczas biegu współpracuje ze sobą wiele mięśni naszego ciała, a kręgosłup stanowi swoisty łańcuch łączący organizm, ale także działa jak amortyzator wszelkich wstrząsów powstałych podczas aktywności fizycznej. Obciążenie dla organizmu jest znacznie większe w czasie biegania niż w czasie codziennego chodu, dlatego następuje większa stymulacja kręgosłupa u biegaczy. W czasie treningu biegowego działające na kręgosłup siły mogą powodować ucisk kręgów na nerwy, co potęguje fakt nieprawidłowości w budowie kręgosłupa u niektórych sportowców (wady postawy), dlatego może pojawić się skurcz podczas wykonywania intensywnego treningu (kolka).

Jak radzić sobie z kolką? Czy można zapobiegać jej występowaniu?

Niestety, w wielu przypadkach występowania kolki podczas treningu, bardzo ciężko określić, który dokładnie czynnik może powodować jej pojawianie się. Z  tego powodu eliminacja konkretnego bodźca staje się znacznie utrudniona. Jesteśmy w stanie jedynie określić pewne ramy schorzeń, w których możemy dopatrywać się przyczyny uciążliwych bólów pod żebrami podczas treningów i w ten sposób spróbować powstrzymać kolkę. Na przykład sportowiec, u którego zdiagnozowano chorobę wrzodową i u którego stale występuje kolka pomimo odpowiedniej rozgrzewki, diety i intensywności ćwiczeń, może doszukiwać się przyczyny występowania kolki właśnie w owrzodzeniu i być może odpowiednia terapia pomoże mu przynajmniej w zmniejszeniu częstotliwości występowania schorzenia.

W celu eliminacji bólu związanego z kolką zaleca się ćwiczenia przepony np. poprzez niewydychanie całego nabranego powietrza. Ważne, aby wszelkie ćwiczenia przepony odbywały się przed jedzeniem bądź co najmniej godzinę po spożyciu posiłku.

Jeśli kolka wystąpi nagle podczas treningu biegowego, należy koniecznie zwolnić tempo biegu jednocześnie uciskając palcami bolesne miejsce. Następnie powinno się jednostajnie wciągać i wydymać brzuch, a jeśli te sposoby okażą się nieskuteczne w zwalczeniu bólu kolkowego – natychmiast trzeba się zatrzymać bądź maksymalnie zmniejszyć szybkość.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here