Domowa rehabilitacja seniora, czyli jak zapewnić sobie sprawność?

0
111

Rehabilitacja medyczna jest zbiorem różnych aktywności, których zadaniem jest kompleksowa pomoc na rzecz osób niepełnosprawnych ruchowo. Regularne sesje rehabilitacyjne zalecane są najczęściej po wypadkach i urazach, a także na skutek stałych zwyrodnień np. powstałych na skutek podeszłego wieku.

Obecnie rehabilitacji poddaje się każda grupa wiekowa – od dzieci, po osoby starsze. Częstotliwość zajęć uzależniona jest od stopnia urazu oraz indywidualnie dobranych zaleceń specjalistów i lekarzy. Ostatecznie głównym celem jest odzywać samodzielność i sprawność, która została zachwiana na skutek wieku lub wypadku.

O ile najczęściej w proces rehabilitacji zaangażowane są pielęgniarki, a także logopedzi, lekarze i nierzadko psycholodzy, o tyle nie należy zapominać o… domowych zajęciach, których systematyczne odbywanie wpływa na efekt końcowy leczenia.

Dlaczego rehabilitacja jest ważna?

Rehabilitacja służy przede wszystkim odbudowie sił utraconych na skutek wypadku, a także przezwyciężeniu powstałej niepełnosprawności. Nierzadko jest to jedyna alternatywa dla zachowania względnej sprawności, która została znacząco ograniczona.

W końcu brak aktywności niesie za sobą szereg negatywnych czynników, a rehabilitacja jest nierzadko jedynym, możliwym „treningiem”. To dzięki niej upośledzony nieco układ mięśniowo-szkieletowy ma szansę się odbudować, zmniejszając ryzyko tworzenia dalszych ograniczeń ruchomości stawów.

Ponadto, brak rehabilitacji powoduje odwapnienie kości, co z kolei sprzyja niebezpiecznej osteoporozie oraz przyczynia się do otyłości. Bezruch dodatkowo wpływa negatywnie na metabolizm organizmu, wchłanialność pokarmów i przyczynia się do nieprawidłowego trawienia. Badania jasno wskazują, że częste zaparcia, wzdęcia, dolegliwości bólowe to wynik biernego trybu życia.

Ostatecznie więc rehabilitacja zatrzymuje postępującą niesprawność, przyśpiesza proces dochodzenia do zdrowia i wzmacnia układ ruchu, który został osłabiony na skutek mniejszej aktywności lub wypadku.

Domowa rehabilitacja

Domowa rehabilitacja jest doskonałym uzupełnieniem rehabilitacji odbywanej w ośrodkach medycznych. Jej cykl i sposób odbywania powinniśmy przedyskutować z lekarzem prowadzącym, dobierając do tego najodpowiedniejszy sprzęt.  Zanim więc postanowimy wspierać działania naszego rehabilitanta, zastanówmy się z jakim typem zajęć mieliśmy do tej pory styczność, z jaką niepełnosprawnością się zmierzamy i w jakim wymiarze możemy stworzyć sobie domowe, bezpieczne warunki. Pamiętaj, że nawet najprostsze zajęcia i treningi mogą przyczynić się do szybszej rekonwalescencji i lepszego samopoczucia.

Bez względu na to jaki typ ćwiczeń zostanie ci zarekomendowany, istotą powodzenia rehabilitacji jest jej ciągłość i kompleksowość. Jednorazowe ćwiczenia na wąską partię mięśniową mogą nie być wystarczające dla twojego organizmu.

Wśród dostępnych, domowych ćwiczeń na pierwszym miejscu wymienia się piłkę rehabilitacyjną, przypominającą tą, używaną podczas zajęć pilates. Jej prosta konstrukcja umożliwia wykonywanie szeregu ćwiczeń wzmacniających, dzięki czemu poprawia się nasza postawa, a kręgosłup zyskuje solidne wsparcie w postaci rozbudowanych mięśni. Piłka tego typu jest również polecana kobietom w ciąży oraz miłośnikom sportu, którzy nie mogą wykonywać intensywnych ćwiczeń w typie cardio.

Drugim, niezbędnym sprzętem jest tzw. rotor, przypominający swoją konstrukcją klasyczny rowerek stacjonarny. Pedały umożliwiają prosty ruch w przód i w tył, a odpowiednia prędkość zastępuje najbardziej złożone treningi. Rotor nie tylko spala tkankę tłuszczową, ale także poprawia krążenie krwi i buduje tkankę mięśniową kończyn dolnych.

Oprócz powyższych przydatne okazują się także koce termiczne, niwelujące bóle mięśni, przyrządy do masażu pobudzające krążenie, zdrowotne obuwie, a także podnośniki transportowe niwelujące złożone czynności fizyczne (https://www.pomocedlaseniora.pl/1227-pionizatory-i-podnosniki-transportowe-oraz-kapielowe) i fotele geriatryczne.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here