Jeszcze do niedawna matką karmiącym piersią lekarze zalecali bardzo restrykcyjną dietę. Dziś jadłospis nie musi składać się wyłącznie z gotowanej marchewki, ryżu i drobiu. Nie oznacza to jednak, że dieta w czasie karmienia piersią może być dowolna. Dla zdrowia malucha należy unikać mocno przyprawionych dań, napojów gazowanych czy fast foodów. Włączając do menu nowe produkty, trzeba natomiast obserwować dziecko i sprawdzać, czy nie wystąpiły u niego objawy alergii na te produkty. Zobacz, jak powinna wyglądać dieta podczas karmienia piersią i na co zwrócić uwagę.

Ścisła dieta podczas karmienia piersią – to już przeżytek!

Wbrew powszechnym opiniom i radą babć czy cioć w czasie karmienia piersią nie musisz przestrzegać restrykcyjnej i ściślej diety. Nie oznacza to jednak, że nie obowiązują żadne zasady. Młode mamy powinny dbać, aby spożywane posiłki były zdrowe i lekkostrawne, łagodne w smaku oraz urozmaicone. Na szczególną uwagę zasługuje przede wszystkim urozmaicenie diety podczas karmienia piersią. Lekarze wskazują, że im ona bogatsza, tym lepiej dla matki i dziecka. Dzięki temu do organizmu dostarcza się właściwej ilości witamin i minerałów potrzebnych do rozwoju malucha oraz regeneracji organizmu matki po porodzie. Brak podstawowych produktów w diecie kobiety karmiącej i ograniczanie się tylko do jednego zestawu potraw będzie wpływać na formę, samopoczucie oraz zdrowie kobiety.

Dieta w czasie karmienia piersią – o czym pamiętać?

Komponując samodzielnie dietę w czasie karmienia piersią, należy pamiętać, że młodej mamie potrzebna jest energia. Stąd też dietetycy i lekarze uczulają, że w ciągu dnia powinna ona zjadać więcej kalorii niż do tej pory. Rekomendowana liczba to o 500 kcal niż przed porodem. Nie jest to jednak reguła. Zapotrzebowanie na kalorie i energię najlepiej ustalić indywidualnie, dobierają je do stylu życia, wagi oraz aktywności. Jeśli po porodzie jesteś aktywna, powinnaś jest nieco więcej niż mamy, które zdecydują się na chwilę wytchnienia i odpoczynek. Mówiąc o zapotrzebowaniu na kalorii przy diecie podczas karmienia piersią, trzeba jednak zaznaczyć, że nie należy spożywać  tzw. pustych kalorii. Takie znajdują się m.in. w słodyczach czy pieczywie pszennym.

Co jeść w czasie karmienia piersią?

W czasie karmienia piersią właściwie bez przeszkód możesz jeść wszystkie produkty. Różnorodność wskazana jest przede wszystkim  mamom, które nie cierpią na żadne alergie i predyspozycje do nich nie są uwarunkowane genetycznie. Trzeba jednak pamiętać, aby przy wprowadzaniu nowych produktów uważnie obserwować reakcje dziecka. Każdy maluch może inaczej zareagować na ten sam produkt, stąd też nie ma jednej listy bezpiecznych produktów spożywczych. Lekarze podpowiadają więc, aby produkty, co do których ma się wątpliwości wprowadzać stopniowo, po jednym i w odstępie kilku dni. Pozwoli to w prosty sposób ocenić, na który z nich u dziecka występuje ewentualna reakcja alergiczna. W przypadku zauważenia wysypki, biegunki, zaparcia lub bólu brzucha u malucha, należy wątpliwy składnik diety wycofać i obserwować, czy objawy ustępują.

Dieta w czasie karmienia czego unikać?

W czasie karmienia piersią unikaj głównie produktów, na które maluch jest uczulony. O tym, jak to sprawdzić pisaliśmy powyżej. Zadbaj również o to, aby nie jeść zbyt aromatycznych i mocno przyprawionych potraw. Jeśli nie lubisz jałowych dań postaw na delikatne przyprawy takie jak natka pietruszki, koper, majeranek, bazylia, tymianek, kminek oraz estragon. Nie nadużywaj także soli.

W dalszej kolejności ostrożnie podchodź do owoców cytrusowych, na które wiele maluchów ma uczulenie. Takie może pojawić się też w odpowiedzi na zjedzenie przez mamę poziomek, truskawek, kakao, czekolady, orzechów czy pomidorów. Dieta w czasie karmienia piersią powinna również zminimalizować spożywanie mleka krowiego. Jak dowodzą badania, jego białko może alergizować dziecko. Mleko krowie warto zastąpić jogurtami, kefirem lub maślanką. W przypadku, gdy u niemowlaka wystąpi alergia, po konsultacji z lekarzem można zrezygnować z nabiału. W takich wypadkach dieta w czasie karmienia piersią zaleca spożywanie dodatkowej porcji mięsa. Wiele mam wskazuje, że alergie u dzieci powstawały również po zjedzeniu ryb, jajek, kapusty, brukselki, brokułów oraz warzyw strączkowych. Te produkty nie są również zalecenia ze względu na duże ilości błonnika, który może prowadzić do wzdęć i gazów. Nie oznacza to jednak, że tych produktów nie można w ogóle spożywać, należy jedynie je ograniczyć.

Lekarze przestrzegają jednak, aby w czasie karmienia piersią kategorycznie unikać produktów zawierających duże ilości sztucznych barwników i konserwantów, dań gotowych i fast foodów.

Dieta w czasie karmienia piersią: co pić?

Aby organizm mógł wyprodukować odpowiednie ilości mleka do karmienia, należy dostarczyć mu minimum 2 litrów płynów dziennie. Najlepiej jest pić mineralną wodę niegazowaną, która będzie uzupełniana naturalnymi sokami z owoców i warzyw. Do diety można również włączyć herbaty owocowe oraz napary ziołowe wspomagające laktację. Do tych zalicza się napary m.in. z kopru włoskiego lub anyżku. W zakresie napojów karmiące mamy powinny unikać kompotów z wiśni, sztucznie barwionych i konserwowanych soków oraz mocnej kawy i herbaty.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here