Skuteczne odchudzanie

0
909

Otyłość uznawana jest za jedną z chorób cywilizacyjnych. Lekarze alarmują, że ze zbyt dużą wagą boryka się coraz więcej osób. Trzeba jednak pamiętać, że otyłość nie zawsze była uznawana za chorobę. Jeszcze kilkaset lat temu nadwaga uchodziła za symbol bogactwa i dobrobytu, a otyłe osoby uważane były za piękne i płodne. Dziś kanon piękna znacząco się zmienił. Atrakcyjność równa się szczupłej i wysportowanej sylwetce. Stąd też  większość osób jak tylko zauważy u siebie nadprogramowa kilogramy, chce je rzucić. Skuteczne odchudzanie nie jest jednak proste. Wiele osób poddaje się już po kilku dniach lub tygodniach, co skutkuje tym, że efektów odchudzania nie widać. Zobacz, o czym pamiętać chcąc prowadzić skuteczne odchudzanie.

Skuteczne odchudzanie – kiedy je rozpocząć?

Problemy z wagą i wynikające z nich choroby takie jak otyłość i nadwaga uznawane są w XXI wieku za schorzenia cywilizacyjne. Cierpi na nie coraz większa liczba osoba, w tym i dzieci. Lekarze biją na alarm, że najmłodsi są coraz grubsi, a na dodatek prowadzą styl życia, który umożliwia zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Tymczasem skuteczne odchudzanie powinny rozpocząć wszystkie te osoby, których waga i tkanka tłuszczowa przekracza normy dla danego wzrostu i płci.

Skuteczne odchudzanie a rodzaje otyłości

Skuteczne odchudzanie to te, które dobrane jest ściśle do osoby chcącej zrzucić wagę. Dlatego też leczenie otyłości powinno odbywać się przy udziale lekarza i dietetyka. Dzięki nim możliwe jest postawienie właściwej diagnozy, poznanie przyczyny otyłości, a także dobranie skutecznej metody odchudzające. To, jaka ona będzie w dużym stopniu zależeć od tego, na jaki rodzaj otyłości się cierpi. W tym zakresie medycyna wskazuje dwie podstawowe przyczyn problemów z wagą:

  • otyłość pierwotna inaczej nazywana samoistną – jako jej przyczyny podaje się czynniki środowiskowe, biologiczne oraz genetyczne; wynika z braku lub upośledzenia genu odpowiadającego za prawidłową przemianę materii; otyłość pierwotna zazwyczaj jest dziedziczna; otyłość pierwotna połączona z brakiem aktywności fizycznej oraz zajadaniem smutków/ innymi czynnikami psychologicznymi powoduje znaczne podwyższenie wagi i poważne problemy z jej zrzuceniem;
  • otyłość wtórna – spowodowana jest zaburzeniami występującymi w układach wewnętrznych; zazwyczaj jako przyczyny otyłości wtórnej podaje się zaburzenia hormonalne, choroby podwzgórza, metaboliczne, zaburzenie układu nerwowego, wady chromosomalne oraz przyjmowanie leków na cukrzycę czy depresję.

Konsekwencje otyłości

Skuteczne odchudzanie jest konieczne po to, aby uniknąć przykrych konsekwencji otyłości. Są one widoczne po czasie, kiedy to jemy coraz więcej, co prowadzi to znacznego rozrost tkanki tłuszczowej. Wraz z dostarczaniem gigantycznych porcji pożywienia gromadzą się w nim toksyny, przed którymi organizm na dłuższą metę nie jest w stanie się bronić. W konsekwencji tworzą się w nim złogi tłuszczów prowadzące do wielu schorzeń. Osoby otyłe narażone są na:

  • nadciśnienie tętnicze, choroby wieńcowe, udar, miażdżycę;
  • cukrzyce typu 2, podwyższony cholesterol we krwi, kamicę żółciową;
  • bóle kręgosłupa i postępujące zwyrodnienie stawów;
  • żylaki oraz zakrzepicę żylną;
  • zaburzenia cyklu menstruacyjnego, obrzęki, cellulit;
  • zespół bezdechu sennego;
  • podwyższone ryzyko zachorowania na raka piersi, trzony macicy, gruczołu krokowego i okrężnicy.

Skuteczne odchudzanie w przypadku otyłości pośladkowo – udowej

Otyłość pośladkowo-udowa zazwyczaj występuje u kobiet. Charakteryzuje się one tym, że nadmiar tkanki tłuszczowej występuje w dolnej części ciała, na biodrach, pośladkach i udach. Panie cierpiące na otyłość pośladkowo-udową mają zaokrąglone i szerokie biodra, dużą pupę, która opada i zlewa się z udami oraz mocno zbudowane łydki i niezbyt  długie nogi. Górna część ciała jest zazwyczaj szczupła. Otyłość pośladkowo – udową diagnozuje się, obliczając stosunek obwodu talii do obwodu bioder. Wykorzystuje się do tego współczynnik WHR.

Skuteczne odchudzanie przy tego typu otyłości opiera się na diecie zawierającej produkty o niskim indeksie glikemiczny. Osoby na nią cierpiące zazwyczaj muszą więc zmienić swoje nawyki żywieniowe oraz ograniczyć ilość spożywanych pokarmów. Dzięki temu organizm uruchomi swoje rezerwy, tym samym spalając nagromadzona tkankę tłuszczową. Dieta przy otyłości pośladkowo – udowej opiera się głównie na kaszach, świeżych lub gotowanych warzywach, chudym drobiowym mięsie. Nie zalecane jest natomiast jedzenie słodyczy, fast foodów, picie alkoholu. Skuteczne odchudzanie wiąże się też z intensywną aktywnością fizyczną.

Skuteczne odchudzanie a otyłość brzuszna

W przypadku Panów głównie spotykamy się z otyłością brzuszną. Jest ona niebezpieczna, ponieważ może poradzić do poważnych chorób np. cukrzycy. Skuteczne odchudzanie przy otyłości brzusznej to przede wszystkim sport. Ćwiczenia powinny wzmocnić newralgiczne mięśnie, przyspieszyć spalanie tłuszczu i poprawić zarys sylwetki. Trening na otyłość brzuszną najlepiej jest wykonywać 4 razy w tygodniu przez ok. 60 minut. Polecane są ćwiczenia aerobowe, aqua aerobik oraz pływanie.

Chirurgiczne leczenie otyłości

W przypadku zdiagnozowania otyłości chorobliwej wskazane jest wykonanie operacji chirurgicznej. Może ona mieć formę wyłączająca, która polega na zmieszaniu się wchłaniania pokarmu. Operacja wyłączająca na otyłości polega na odcięciu dwunastnicy od żołądka. Inne chirurgiczne metody leczenia otyłości to zabieg restrykcyjny lub technika łącząca obydwie opisane metody.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here