słodzik

Coraz więcej z nas przechodzi na dietę

Upodobanie do słodyczy (jak twierdzą naukowcy – wrodzone), brak aktywności fizycznej, stres, nałogi – to wszystko prowadzi do zwiększonej masy ciała, a w dłuższej perspektywie do otyłości, która zwiększa ryzyko nadciśnienia, problemów ze stawami, wysokiego poziomu cholesterolu oraz wystąpienia cukrzycy, chorób serca, wylewu oraz niektórych nowotworów. Dlatego coraz większą popularnością cieszą się różnego rodzaju diety. Wg Hansa Heezena, Członka Zarządu ISA, “popularność diet jest obecnie wyższa niż kiedykolwiek wcześniej – średnio jeden na pięciu Europejczyków rozpoczyna dietę przynajmniej raz na dwa lata”.

Obniżenie kaloryczności posiłków

Dr. Richard Mattes z Uniwersytetu Purdue w stanie Indiana w USA podczas sympozjum ISA powiedział: “Podstawą zrzucenia wagi jest obniżenie kaloryczności spożywanych posiłków. Dlatego właśnie zachęcanie ludzi do zastępowania wysokoenergetycznych substancji słodzących (takich jak np. cukier) słodzikami o obniżonej lub zerowej kaloryczności może być skutecznym sposobem kontrolowania wagi. Dzięki temu konsumenci mają możliwość zmniejszenia kaloryczności posiłków bez konieczności unikania pewnych artykułów żywieniowych”. Badania naukowe wykazały, że zastąpienie zwykłego cukru aspartamem (jednym z najbardziej popularnych słodzików) spowodowało zmniejszenie całkowitej liczby kalorii przyjmowanych w ciągu dnia nawet o 10%. Autorzy badań wyliczają, że jest to równe utracie 0,5 kg tygodniowo w przypadku osoby ważącej  ok. 75 kg.

Słodycz dla diabetyków

Znaczenie niskokalorycznych substancji słodzących w diecie osób chorych na cukrzycę jest niezaprzeczalne. Słodziki oferują chorym na cukrzycę szerszy wybór produktów spożywczych, zapewniając im przyjemność płynącą z odczuwania słodkiego smaku, lecz nie zwiększając stężenia glukozy we krwi. Ponadto substancje niskosłodzące mogą również odgrywać pewną rolę w odchudzaniu i kontrolowaniu masy ciała u osób chorych na cukrzycę typu 2 w trudnym i często stanowiącym wyzwanie zadaniu kontrolowania masy ciała, ponieważ nie stymulują wydzielania  insuliny i nie wpływają na poziom gukozy we krwi.

cukier czy słodzik co lepsze i dlaczego

Czy brak silnej woli powoduje tycie?

Jednym z mitów dotyczących słodzików jest to, że słodziki zwiększają łaknienie. Żadne dotychczasowe badania naukowe nie potwierdziły jednak tej tezy, aczkolwiek naukowcy wskazują na dużą kompleksowość tego zagadnienia i niedostateczną wiedzę badawczą. Z całą pewnością zaobserwowano natomiast pewną prawidłowość wynikającą z niskiego poziomu wiedzy konsumentów na temat ich bilansu energetycznego. Osoby, które sięgają po napoje bez dodatku cukru w celu zmniejszenia kaloryczności posiłków lub napojów, mają wrażenie, że skoro tym razem ograniczyły kaloryczność spożywanych dań, to mogą pozwolić sobie na np. dodatkową przekąskę lub większa porcję. Nie jest to jednak efekt działania słodzików, lecz efekt braku dostatecznie silnej woli, świadomości i motywacji. Należy więc zdać sobie sprawę z tego, że niskokaloryczne substancje słodzące nie są magicznym lekarstwem, które spowoduje natychmiastowy spadek wagi, tylko substancją wspomagającą osiągnięcie wagi optymalnej pod warunkiem świadomego stosowania zbilansowanej diety oraz prowadzeniu aktywnego trybu życia.

Gwarancja bezpieczeństwa

W lutym i marcu 2011r. EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności) oraz ANSES (Francuska Agencja Narodowa ds. Bezpieczeństwa Żywności) zgodnie stwierdziły, że niskokaloryczne słodziki mogą być bezpiecznie przyjmowane nawet przez kobiety w ciąży. Odnosząc się do dostępnych wyników badań, w oficjalnym oświadczeniu EFSA stwierdził, że “brak jest dostępnych dowodów na poparcie zależności przyczynowo-skutkowej między spożyciem sztucznie słodzonych napojów bezalkoholowych a przedwczesnym porodem”. Także w ostatnim komunikacie ANSES, dotyczącym opublikowanego raportu z przeglądu badań nad aspartamem z 19 czerwca, podkreślone jest stanowisko, że dostępne wyniki badań nie wskazują na negatywny wpływ niskokalorycznych substancji słodzących na przebieg ciąży. ANSES podkreśla jednocześnie potrzebę dalszych badań nad potencjalnymi korzyściami stosowania słodzików i ich korzystnego wpływu na poziom cukru we krwi, zapobieganie próchnicy  i kontrolę masy cała.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułOdmładzający make-up
Następny artykułSkuteczne odchudzanie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here