Senność

0
466

Sen jest niezbędny do prawidłowego wzrostu oraz rozwoju organizmu, jednak nadmierna senność również jest powodem do niepokoju. Może mieć ona podłoże psychologiczne lub somatyczne, czyli chorobowe. W bardzo wielu przypadkach nadmierna senność jest wynikiem zwykłego niedobory snu i zmęczenia. Wtedy to wystarczy odespać i problem mija. Jeśli jednak nadmierna senność występuje chronicznie, może być jednym z objawów nadczynność tarczycy, schorzeń nerek, cukrzycy, bezdechu nocnego czy nadciśnienia. Wszystkie te choroby są groźne dla człowieka, dlatego napadów senności nie można lekceważyć. Po zauważeniu u siebie tego problemu należy udać się do lekarza w celu ustalenia konkretnej diagnozy i rozpoczęcia leczenia.

Co oznacza nadmierna senność?

Uczucie senności zazwyczaj występuje po nadmiernym zmęczeniu lub w wyniku niewyspania się. Senność po nieprzespanej nocy czy dużym wysiłku fizycznym nie jest żadnym niepokojącym sygnałem. Aby wrócić do formy, wystarczy się wyspać. Problem pojawia się jednak w przypadku, gdy nadmierna senność występuje codziennie. Wtedy to możemy ją łączyć z nadczynnością tarczycy, schorzeniami nerek, cukrzycą, bezdechem nocnym lub nadciśnieniem.

Napady senności połączone z halucynacjami lub wiotczeniem mięśni są natomiast oznaką narkolepsji. Choroba ta jest uszkodzeniem mózgu, który nie jest zdolny do produkowania wystarczające ilości hipokretyny. Hipokretyna to białko odpowiedzialne za regulowanie rytmu snu i czuwania. W przypadku narkolepsji napady senności są nagłe i nie da się ich opanować.

Jak rozpoznać senność?

O nadmiernej senności mówimy, wtedy gdy sen zabiera nam więcej niż 10 godzin dziennie. Jeśli śpimy powyżej 15 godzin na dobę mamy do czynienia z sennością patologiczną. Przy diagnozowaniu senności najczęściej potrzebna jest wizyta u lekarza oraz konsultacje z psychiatrą. Pozwoli to wykluczyć senność z powodu problemów psychicznych np. depresji. W zdiagnozowaniu tej przypadłości pomaga również skala senności Epworth. Mówi ona, że aby określić, czy objawy faktycznie stanowią problem i mogą zwiastować chorobę, należy wyróżnić sobie poniższe sytuacje:

  • Czytanie książki,
  • Siedzenie przed telewizorem,
  • Zebranie lub przedstawienie w teatrze,
  • Jazdę samochodem jako pasażer,
  • Popołudniowy odpoczynek w pozycji leżącej
  • Rozmowę
  • Odpoczynek po obiedzie (bez picia alkoholu)
  • Prowadzenie samochodu w korku,

i określić prawdopodobieństwo zaśnięcia przy każdej z nich. Określenie to następuje za pomocą 4 stopniowej skali, w której 0 oznacza brak możliwości zapadnięcia w sen, zaś 3 duże prawdopodobieństwo. W przypadku, gdy wynik testu będzie większy niż 18 punktów, należy skonsultować się z lekarzem.

Jakie są konsekwencje nadmiernej senności?

Chociaż sen wydaje się nam prozdrowotny, to w przypadku jego za dużej ilości niesie on negatywne konsekwencje dla zdrowia i życia. Przede wszystkim przesypianie większość dnia znacznie utrudnia funkcjonowanie. Osoby zmagające się z nadmierną senności gorzej radzą sobie także z zadaniami wymagającymi wysiłku intelektualnego oraz mają duże problemy z koncentracją, co może skutkować problemami w życiu prywatnym i zawodowym. Lekarze wskazują również, że pacjenci z zaburzeniami snu miewają także trudności w kontaktach interpersonalnych i często postrzegani są jako osoby leniwe i marudne.

Nadmierna senność może mieć konsekwencje nie tylko w wymiarze psychologicznym, ale także i medycznym. Bardzo często prowadzi ona do zaburzeń metabolizmu lub cukrzycy, a co za tym idzie, powoduje problemy z utrzymaniem właściwej masy ciała. Osoby cierpiące na zaburzenia snu bardzo często uzależniają się tez od nikotyny, kofeiny czy innych stymulantów. Ich częste spożywanie wynika z tego, że chcąc oni pobudzić się do działania i wyeliminować uczucie senności oraz zmęczenia.

Jak uniknąć senności?

O zdrowy sen warto zatroszczyć się jak najwcześniej. Jego zasad można uczyć już małe dzieci. Dzięki temu będzie można uchronić się przez hipersomnią. Zasady higieny snu mówią, aby unikać czytania oraz oglądania filmów w łóżku, a sam mebel wykorzystywać tylko do spania. Przed snem warto również unikać styczności ze sztucznym światłem np. emitowanym przez monitor komputera. Jak wykazują badania, powoduje ono zaburzenia snu. Warto również pamiętać, że na jakość snu wpływ ma także styl życia. Nadmierna senność zazwyczaj nie dotyczy osób, które prowadzą aktywne życie, uprawiają sport oraz dbają o rozwój intelektualny. Elementem, o który należy także zadać, aby wyeliminować ryzyko hipersomnii, jest dieta. Posiłki powinno się spożywać mniej więcej w tych samych godzinach, a  przed snem nie przejadać się. Rytm dobrze jest też uporządkować, jeśli chodzi o wstawanie i zasypianie. Godziny tych czynności powinny być w miarę stałe.

Jeśli senność towarzyszy ci przez jeden – dwa dni nie masz się czym przejmować. Zapewne jest ona wynikiem przemęczenia. Z nią nie musisz udawać się do lekarza. Pamiętaj jednak, że jeśli zaburzenia snu trwają dłużej niż tydzień, a ty przesypiasz większą część dnia, nie możesz tego ignorować. Takie objawy nie są zdrowe i wymagają interwencji specjalisty.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here