Kawa to jeden z najczęściej spożywanych napojów na świecie. Wiele kobiet nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez napicia się aromatycznego naparu. Jednak wszystko się zmienia, kiedy zachodzą w ciąże. Wtedy powstają pytania, czy kawa w ciąży szkodzi dziecku? Czy można ją pić? A jeśli tak to w jakich ilościach? Jeszcze do niedawna większość lekarzy ostrzegało, że kawa w ciąży jest niezdrowa i powinno się ją całkowicie odstawić. Dziś lekarze nie są już tak jednoznaczni. To czy z kawy w ciąży będzie trzeba zrezygnować, uzależnione od tego ile się jej pije i w jaki sposób. Zobacz, czy kawa w ciąży jest bezpieczna.

Kawa w ciąży: tak czy nie?

O tym, jak działa kawa na płód, od lat toczą się zażarte dyskusje. Nie brakuje przeciwników i zwolenników picia kawy w ciąży. Przeciwnicy picia kawy w ciąży podkreślają, że metabolizm kofeiny w czasie stanu błogosławionego jest bardzo długi, przez co przez wiele godzin utrzymuje się ona w organizmie. Dodatkowo na potwierdzenie jej szkodliwego wpływu podają fakt, że kofeina przechodzi przez łożysko prosto do płodu, co może narazić go na uszkodzenia. Na te argumenty mają jednak odpowiedź zwolennicy picia kawy w ciąży. Pokazują oni najnowsze badania, które mówią, że niewielka zawartość kofeiny nie wpływa negatywnie na dziecko oraz kobietę w ciąży. Co więcej, badania amerykańskich naukowców nie wykazały, że kofeina ma jakikolwiek wpływ na występowanie wad wrodzonych u płodu, poronień czy nieprawidłowego jego wzrostu. Należy jednak pamiętać, że testy te prowadzone były dla niewysokiego spożycia kofeiny.

Nadmiar kofeiny w ciąży – czym może grozić?

Chociaż wskazuje się, że picie kawy w ciąży nie jest groźne, to należy pamiętać, że mowa tu jest o niewielkich ilościach kofeiny. Jej nadmiar może prowadzić do niepożądanych skutków. Duże ilości kawy są szkodliwe zarówno dla kobiety ciężarnej, jak i nienarodzonego dziecka. Mechanizm, w jaki kofeina wpływa na płód nie jest do końca wyjaśniony, jednak uważa się, że wysokie stężenie katecholaminy zakłóca łożyskowy przepływ krwi oraz utrudnia transport substancji odżywczych do płodu. Picie zbyt dużej ilości kawy w ciąży może być więc przyczyną niskiej masy urodzeniowej dziecka, a także wywołać poronienie lub przedwczesny poród.

Wskazuje się również, że nadmiar kofeiny w ciąży wpływa niekorzystnie na układ nerwowy kobiety, podwyższa ciśnienie, podrażnia żołądek, wywołuje zgagę oraz mdłości. Trzeba także pamiętać, że kawa jest napojem niezwykle moczopędnym, dlatego jej duże ilości wypłukują z organizmu niezwykle cenne minerały, jakimi jest wapń, żelazo oraz magnez. W przypadku kobiet w ciąży minerały te są o tyle ważne, że odpowiadają za prawidłowy rozwój płodu. Wapń jest budulcem zdrowych kości, natomiast żelazo zapobiega niedokrwistości (anemii).

Jaką kawę pić w ciąży?

Wielu lekarzy zaleca w ciąży zamienienie zwykłej kawy na bezpieczniejsze zamienniki. Za takie uważana jest kawa zbożowa oraz bezkofeinowa. W tej ostatniej znajduje się zaledwie 4 mg kofeiny, co jest bezpieczne dla nienarodzonego dziecka. Kawę można zastąpić też herbatą, ale tutaj również trzeba uważać. Czarna mocna herbata ma w sobie tyle samo kofeiny co slab kawa mielona.

Ciężarne fanki prawdziwej kawy pijąc ją, powinny ograniczyć jej spożycie do minimum oraz postawić na kawę białą z dodatkiem mleka. Dzięki temu zmniejszy się kwasotwórcze działanie kofeiny. W ciąży należy unikać także kawy po turecku lub instant. Taki sposób parzenia kawy równoznaczne jest z tym że w naparze znajduje się o wiele więcej kofeiny i szkodliwych substancji. Tradycyjną kawę najlepiej jest więc parzyć w ekspresie, a wcześniej zmielić ją w domowym młynku. Maksymalna dawka dzienna kawy w ciąży to 200-300 mg, co pozwala na 2-3 filiżanki niezbyt mocnego napary.

Co zamiast kawy w ciąży?

Przyszłe mamy, które zdecydują się całkowicie wyeliminowanie kawę ze swojej diety, ten energetyzujący napój mogą zastąpić innymi płynami również dodającymi energii. Ciężarnym polecana jest zielona herbata, która pomaga na niskie ciśnienie i ataki senności. Jej działanie pobudzające będzie o wiele bardziej długotrwałe niż kawy, a przy tym zielona herbata jest o wiele zdrowsza. Trzeba jednak pamiętać, aby nie przesadzać z nią. Zlecana jest picie maksymalnie dwóch filiżanek dziennie. Inne bezpieczne dla ciężarnych napoje to naturalne soki oraz napary ziołowe.

Kofeina w ciąży nie jest wskazaną i zalecaną substancją. Nie oznacza to jednak, że trzeba z niej całkowicie zrezygnować. Jeśli trudno jest się pozbyć nawyku porannej kawy czy wieczornej herbaty można sobie pozwolić na odrobinę przyjemności. Ważne, aby nie przesadzać i nie traktować kawy jako podstawowego napoju w ciąży. Warto także pamiętać, że kofeina znajduje się nie tylko w kawie, ale i w czarnej herbacie, coli oraz drinkach energetyzujących. Ostatnie dwie pozycje z ciążowego menu trzeba wykreślić od razu. Spożywanie tych napojów jest niezdrowe nie tylko ze względu na dużą zawartość kofeiny, ale i innych trujących substancji.

Jeśli masz wątpliwości czy pić kawę w ciąży zawsze możesz skonsultować się ze swoim lekarzem lub też samodzielnie zdecydować o wyeliminowaniu jej na rzecz zdrowszych napojów np. zielonej herbaty lub naparów ziołowych z mięty, czystka czy rumianku.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here