Hiperglikemia

0
280

Hiperglikemia to inaczej przecukrzenie. Oznacza ona ponadstandardowy poziom cukru we krwi. Przyczyny hiperglikemii mogą być różne. Zazwyczaj występuje ona u osób chorych na cukrzycę i wynika ze źle prowadzonej terapii, błędnie dobranej dawki insuliny lub błędów w diecie. Objawy przecukrzenia, choć charakterystycznie, nie zawsze są rozpoznawalne. Niekiedy objawy hiperglikemii pojawiają się w nieznacznym stopniu i wolno tak, że chory nie może ich rozpoznać. Należy jednak pamiętać, że nieleczona hipoglikemia jest stanem zagrażającym życiu. Zobacz, jakie są przyczyny i objawy przecukrzenia oraz jak sobie z nimi radzić.

Hiperglikemia występuje, kiedy poziom cukru we krwi jest powyżej 99 miligramów na decylitr. Długotrwały stan przecukrzenia prowadzi do poważnych i dotkliwych konsekwencji dla zdrowia. Dlatego też poziom cukru we krwi należy kontrolować. Badanie jego stężenia przede wszystkim powinny wykonywać osoby chore na cukrzycę. Stężenie cukru we krwi można określić za pomocą glikometru, prostego urządzenia, którego użyć można w domowych warunkach.

Jakie są przyczyny hiperglikemii?

Przyczyną hiperglikemii jest to, że w organizmie znajduje się za mała ilość insuliny. Stąd też przecukrzenie jest bezpośrednim objawem cukrzycy typu 1, czyli tej występującej u dzieci i osób do 30 roku życia. Przecukrzenie może również występować jako objaw cukrzycy typu 2, czyli tej osób dorosłych. Diabetycy najczęściej przecukrzenia doświadczają po posiłku. Mówimy wtedy o hiperglikemii poposiłkowej. Może ona jednak wystąpić też na czczo i jest wtedy wynikiem nieunormowanego poziomu cukru.

W przypadku hiperglikemii u diabetyków jako jej przyczyny wymienia się:

  • Przyjęcie niewłaściwych leków
  • źle dobrane dawki insuliny
  • użycie insuliny nieaktywnej
  • pominięcie dawki leków przeciwcukrzycowych
  • zaniechanie leczenia.

Jako pozostałe przyczyny hiperglikemii wskazuje się:

  • Częste infekcje i stany zapalne, w których czasie dochodzi do zwiększonego zapotrzebowania na insulinę, której trzustka nie jest w stanie wyprodukować;
  • Błędy dietetyczne np. zjadanie zbyt dużych ilości węglowodanów prostych;
  • Stres
  • Mała aktywność fizyczna;
  • Zbyt duża aktywność fizyczna
  • Zażywanie niektórych leków np. syropów przeciwkaszlowych, beta-blokerów, adrenaliny, leków moczopędnych, kortykosteroidy, niacyna, pentamidyna, inhibitory proteazy i niektórych leków przeciwpsychotycznych.

Hiperglikemia u osób zdrowych może być pierwszym objawem niezdiagnozowanej cukrzycy lub tez powikłaniem po operacji oddania narządów do przeszczepu.

Jakie są objawy hiperglikemii?

Objawy przecukrzenia organizmu zwykle rozwijają się bardzo wolno, dlatego bardzo trudno je zauważyć. Pojawiają się one, kiedy dochodzi do niedoboru insuliny, która nie dostarcza glukozy do krwi. Podaje się, że objawy hiperglikemii występują, gdy poziom cukru we krwi jest wyższy niż 180 mg/dl. Wtedy mamy do czynienia ze zwiększonym pragnieniem bólami głowy, częstym oddawaniem moczu zwłaszcza w nocy, trudnościami z koncentracją, niewyraźnym widzeniem, zmęczeniem, sennością, utratą masy ciała. Jeśli wyżej wymienione objawy występują często i nasilają się, należy udać się do lekarza – mogą one świadczyć o rozwijającej się cukrzycy.

Wyżej wymienione objawy dotyczą hiperglikemii krótkotrwałej.

Przecukrzenie może jednak wystąpić też w formie długotrwałej. Długotrwała hiperglikemia jest niezwykle niebezpieczna, bowiem uszkadza układ nerwowy, krwionośny, moczowy i oczy, a także może powodować powikłania w postaci tzw. stopy cukrzycowej. Jako objawy hiperglikemii długotrwałej wymienia się: częste infekcje układu moczowo-płciowego, wolne gojenie się ran, niewyraźne widzenie, zaparcia i biegunki, suchość, szorstkość i pękanie skóry, szczególnie na stopach, zaburzenia erekcji, stopę cukrzycową.

Hiperglikemia długotrwała ma poważne konsekwencje Może ona prowadzić do retinopatii cukrzycowej, czyli uszkodzenia siatkówki oka.

Jak leczyć hiperglikemię?

W przypadku wystąpienia przecukrzenia organizmu pierwsza pomoc powinna być udzielona jak najszybciej. Jej brak może powodować poważne powikłania np. kwasicę ketonową czy śpiączkę hipoglikemiczną. Należy pamiętać, że hipoglikemia jest stanem zagrażającym życiu. Dlatego też w przypadku zauważaniu objawów hiperglikemii należy wezwać pomoc medyczną, niezależnie od tego, czy pacjent stracił przytomność, czy nie. Jeśli stężenie glukozy we krwi będzie duże, to konieczne jest podłączenie kroplówki i insuliny. Dla większego bezpieczeństwa na własną rękę choremu nie należy podawać niczego słodkiego do picia i jedzenia. Jeśli chory jest przytomny, można jedynie podać mu wodę z solą do picia, które zmniejszy ryzyko odwodnienia i będzie wypłukiwać nadmiar cukru z orgiazmu. W przypadku utraty przytomności przez chorego układa się go w pozycji bocznej, kontroluje tętno i oddech, przykryć kocem i czeka na pogotowie.

Pojawienie się stanu hiperglikemii oznacza, że należy rozpocząć leczenie cukrzycy. To jak będzie ono wyglądać, zależy do lekarza prowadzącego. Może opierać się jedynie na farmaceutykach i właściwej diecie lub na podawaniu insuliny pod skórę.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here