Wysoki poziom cukru we krwi jest niebezpieczny dla naszego zdrowia. Zmagać się z nim mogą zarówno osoby cierpiące na cukrzycę, jak i zdrowie. W przypadku zdiagnozowania u siebie zbyt wysokiego stężenia cukru we krwi należy podjąć działania na rzecz jego obniżenia. Pomoże to uchronić nas przed nadwagą, a także zapobieganie pogarszaniu się zdrowia i samopoczucia. Aby cukier we krwi był zawsze na odpowiednim poziomie, wystarczy stosować się do kilku sprawdzonych zasad. Zobacz, jak obniżyć poziom cukru we krwi.

Podwyższony poziom cukru we krwi jest oznaką, że doszło do zaburzenia gospodarki węglowodanowej w organizmie. Zazwyczaj jako przyczyny takich zaburzeń wymienia się niewłaściwy styl życia oparty na niezdrowej diecie, używkach, braku aktywności fizycznej. Z  wysokim poziomem cukru we krwi najczęściej borykają się osoby z nadwagą oraz otyłe. Może on też występować przy cukrzycy. Warto wiedzieć, że w przypadku drastycznego wysokiego poziomu cukru we krwi mówimy o hiperglikemii, czyli przecukrzeniu organizmu. Jest to stan, który może doprowadzić do poważnych powikłań, a nawet do śmierci.

Najszybszy sposób na obniżenie cukru we krwi

Jako najszybszy sposób na obniżenie cukru we krwi podaje się zastrzyki insulinowe. Podawane są one pod skórę i działają już od 5 do 15 minut po aplikacji. Jednak zastrzyki z insuliny mogą być stosowanie tylko w przypadku stwierdzonej przez lekarza cukrzycy. Należy też pamiętać, że nie wszyscy diabetycy przyjmują insulinę dożylnie. Niekiedy leczenie cukrzycy odbywa się tylko w oparciu o dietę regulującą wysokość cukru we krwi.

Jak obniżyć cukier we krwi? Moc produktów zbożowych

Produkty zbożowe to podstawa w diecie obniżającej poziom cukru we krwi. Są one zalecane diabetykom, ponieważ zawierają duże ilości witamin z grupy B. W produktach zbożowych przede wszystkim znajdziemy witaminę B1, B2 i B6, czyli te wpływające na przemianę węglowodanów. Ponadto produkty zbożowe zawierają również skrobię i błonnik, czyli tzw. cukry czołgające, które trawione są najwolniej i przyswajane przez organizm.

Chcąc obniżyć cukier we krwi, należy więc sięgać po pieczywo razowe i pełnoziarniste, otręby, graham, brązowy ryż, grube kasze, płatki owsiane i jęczmienne, otręby. Z jadłospisu należy natomiast wyeliminować pieczywo białe i mieszane, makaron, ryż i drobne kasze. Te produkty dostarczają bowiem cukrów prostych, które organizm wolno trawi i wchłania. Są one więc odpowiedzialne za podnoszenie się glukozy we krwi.

Warzywa na obniżenie poziomu cukru we krwi

Sposobem na obniżenie cukru we krwi jest też włączenie do diety warzyw. Najlepiej jeść je na surowo. Zaleca się, aby warzywa jeść w ilości co najmniej pół kilograma dziennie. Są one źródłem cennego błonnika pokarmowego, czyli najskuteczniejszego lekarstwa na wysoki poziom cukru. Zmagając się z podwyższoną glukozą najlepiej sięgać po cykorię, cukinię, ogórki świeże i kiszone, rzodkiewkę, kapustę pekińską i kiszoną, sałaty, szczypiorek, szpinak, szparagi, świeże grzyby, botwinkę, cebulę, kabaczek, kalafior, paprykę zieloną, pomidory, selera naciowego, szczaw i brokuły. W diecie na wysoki cukier niewskazane są natomiast rośliny strączkowe, kukurydza i ziemniaki.

Przyprawy obniżające glukozę we krwi

Poziom glukozy we krwi obniżają również niektóre przyprawy. Takie właściwości mają m.in. goździk, kozieradka pospolita cynamon oraz synigryna (substancja zawarta w rzeżusze). Te przyprawy można bez przeszkód dodawać do przygotowanych dań.

Stres a poziom cukru we krwi

Naukowcy zauważyli, że wysoki cukier u niektórych osób spowodowany jest nadmiernym stresem i silnymi emocjami. Reguła ta dotyczy nie tylko osób chorych na cukrzycę, ale i tych zdrowych. Wynika to z tego, że nadmierny stres na organizm działa agresywnie, a objawia się to wyrzutem glukozy do krwi, stąd też chcąc obniżyć poziom cukru we krwi, należy unikać stresów, nerwowych sytuacji i nadmiernych emocji, a także znaleźć czas na odpoczynek, relaks i wyciszenie.

Nawadnianie organizmu a cukier we krwi

Woda rozcieńcza krew i pozwala zmniejszyć stężenie glukozy w organizmie. Dlatego też zaleca się, aby przy nagłym skoku cukru wypić 1-2 szklanki wody w krótkim czasie. Trzeba jednak pamiętać, aby z nawodnieniem nie przesadzić, bowiem może dojść do drastycznego obniżenia poziomu cukru. Po nawodnieniu organizmu cukier powinien się uregulować po ok. 15 minutach.

Ćwiczenia na wysoki poziom cukru we krwi

Wysiłek fizyczny powoduje zużycie zmagazynowane w organizmie cukru. Ten jest potrzebny do wytworzenia energii. Aby więc obniżyć poziom cukru we krwi, należy regularnie ćwiczyć. Aktywność fizyczna powinna trwać co najmniej 10 minut, a ćwiczenia wykonywać się powinno codziennie. Należy jednak pamiętać, że wysiłek nie może być zbyt intensywny w przypadku chorych na cukrzycę, bowiem może to doprowadzić do hipoglikemii.

Uważaj na kilogramy

Podwyższony poziom cukru we krwi to dobry przyjaciel nadwagi i otyłości. Aby więc nie borykać się z tym problemem, należy pilnować wagi, a w przypadku przekroczenia wskaźnika masy ciała (BMI) zredukować nadwagę.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here