Dziś ciążą nie oznacza, że trzeba tylko leżeć i odpoczywać. O ile nie jest ona zagrożona i lekarz nie zarządzi reżimu łóżkowego, przyszłe mamy aktywnie przygotowują się do porodu. Mówiąc o aktywności, ma się na myśli ćwiczenia. Tych dla kobiet ciężarnych jest coraz więcej. Kluby fitness proponują specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży, które zapewniają im ruch oraz świetnie przygotowują do trudów porodu. Trzeba jednak pamiętać, że chociaż aktywność ruchowa w ciąży jest zalecana, to należy podejść do niej z głową. Nieodpowiedzialny trening naraża zdrowie matki i dziecka. Co i jak więc ćwiczyć w ciąży? Zobaczcie same!

Czy warto ćwiczyć w ciąży?

O tym, że aktywność fizyczna to zdrowie, nie trzeba nikogo przekonywać. Ruch pozwala organizmowi prawidłowo funkcjonować, a także dodaje energii i radości. Nie inaczej jest w ciąży. Ćwiczenia w ciąży zalecane są przez cały okres jej trwania, o ile ciąża nie jest zagrożone lub lekarz zabroni ruchu. Trzeba jednak pamiętać, że sport w ciąży powinien być dostosowany do możliwości kobiety oraz nie nadwyrężać jej za bardzo. Źle dobrany trening i zbytnie przeciążenie zaszkodzi mamie, a przede wszystkim dziecku. Stąd też przyszłe mamy mogą wybierać pod wszystkich tych dyscyplin, którym nie towarzyszy zmęczenie oraz kołatanie serca i cieszyć się zaletami ćwiczeń w ciąży. A tych jest całe mnóstwo. Systematyczna aktywność fizyczna wpływa na poprawę wytrzymałości, zapobiega obrzękom oraz zwiększa zakres ruchomości kręgosłupa. Wszystko to sprawia, że czas ciąży oraz sam poród przebiega łatwiej. Ćwiczenia w ciąży to także dobre przygotowanie do odzyskiwania sylwetki po porodzie.

Jakie ćwiczenia w ciąży?

Ćwiczenia dla kobiet w ciąży to przede wszystkim te rozluźniające i oddechowe, które korzystnie wpływają na układ krążenia i poprawiają wydolność oddechową. Przyszłe mamy mogą uczestniczyć w zajęciach z jogi, pilatesu czy na basenie. Jako ćwiczenia w ciąży rozumiane są też spacery. Każda z tych aktywności spowoduje wzrost endorfin we krwi, dzięki czemu polepsza się samopoczucie.

Ćwiczenia w ciąży – z czego zrezygnować?

Nie każdy sport będzie dobry dla przyszłej mamy. W ciąży przede wszystkim powinno się zrezygnować z uprawiania sportów ekstremalnych oraz tych, które wywołują silne wstrząs ciała i obciążają kręgosłup. W związku z tym niezalecana jest jazda konna czy na rowerze. Kobiety w ciąży nie mogą również nurkować ze względu na dużą różnicę ciśnień, uprawiać intensywnego biegania, wspinaczek wysokogórskich, jazdy na nartach i desce snowboardowej. W klubach fitness kobiety w ciąży powinny się wystrzegać zajęć opartych na dynamicznych ćwiczeniach, gwałtownych ruchach oraz podskakiwaniu. Może to powodować bóle brzucha i niepotrzebnie narażać dziecko.

Bezpieczne ćwiczenia w ciąży

Chcesz bezpiecznie i z korzyściami dla zdrowia ćwiczyć w ciąży? Wybierz jedną z poniżyć aktywności.

  • Pływanie – jest to sport, który relaksuje oraz zmniejsza napięcie mięśniowe poprzez odciążanie układu szkieletowego; pływanie w ciąży to znakomity sposób na przygotowanie się do porodu; kobieta w jego czasie ćwiczy oddech, rozciąga i wzmacnia mięśnie, poprawia układ krążenia i usprawnia przemianę materii; woda ułatwia także wykonywanie części ruchów; w ciąży można zarówno pływać, jak i uprawiać wodny aerobik, który przeznaczony jest specjalnie dla kobiet brzemiennych; wiele basenów oferuje specjalne zajęcia dla ciężarnych;
  • Nordic walking – popularny spacer z kijkami to doskonały sport dla kobiet w ciąży; trening angażuje ok. 90% wszystkich mięśni ciała, jednocześnie ich nie przeciążając; dodatkowymi plusami tej aktywności fizycznej jest wzmocnienie układu szkieletowego i mięśniowego, wysmuklenie sylwetki oraz utrzymanie dobrej kondycji; w czasie maszerowania odciążone są kręgosłup biodra, ramiona i barki, dzięki czemu przynosi się im ulgę i odpoczynek;
  • Spacer – zwykły spacer również może być znakomitą formą aktywności ruchowej w ciąży; w jego trakcie poprawia się praca układ krążenia, co prowadzi do zwiększenia się widzialna witaminy D;

  • Pilates – dzięki temu, że jest to spokojna i relaksująca aktywność idealnie nadaje się dla przyszłych mam; pilates w ciąży łagodzi dolegliwości ciążowe m.in. nietrzymanie moczu, zmniejsza obrzęk oraz bóle przeciążeniowe; dodatkowym plusem pilatesu w ciąży jest przygotowanie ciała do porodu; wynika to z tego, że ćwiczenia wzmacniają mięśnie dna miednicy i brzucha; w zajęciach z pilatesu może uczestniczyć każda kobieta ciąży, ćwiczenia nie są obciążające stąd nie wymagają dużej kondycji fizycznej czy rozciągnięcia ciała;
  • Joga – w czasie jogi w ciąży odpręża pracę serca, reguluje oddech, poprawia przemianę materii oraz pracę układy krążenia;  do korzyści jogi w ciąży zalicza się też odciążenie stawów i kręgosłupa; ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe to także znakomite przygotowanie do porodu;
  • Taniec – coraz więcej klubów fitness oferuje zajęcia z tańca dla ciężarnych; taneczne rytmy pobudzają do działania i pozytywnie wpływają na samopoczucie; nie bez znaczenia jest również to, że taniec pozwala spalić dużą ilość kalorii, usprawnia pracę układu krążenia i koordynacje ruchowa oraz zwiększa elastyczność stawów; zajęcia taneczne dla ciężarnych to także idealne przygotowanie do zrzucania zbędnych kilogramów po ciąży.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here