Sauna większości osób kojarzy się z odprężeniem, relaksem i hartowaniem organizmu. O prozdrowotnych właściwościach sauny można przeczytać wiele. Osoby skuszone zaletami skorzystania z sauny chętnie się do niej wybierają. Trzeba jednak pamiętać, że pozytywne efekty sauny są widoczne, jeśli korzysta się z niej prawidłowo. Zasady bezpiecznego korzystania z sauny dotyczą zarówno zdrowia, jak i higieny oraz stosunków międzyludzkich. Poznaj je wszystkie, zanim wybierzesz się do sauny.

Sauna: jak, kiedy i ile?

Bezpieczne korzystanie z sauny to przestrzeganie czasu, jaki można pozostać w gorącym pomieszczeniu. Zaleca się, aby jednorazowa wizyta trwa nie dłużej niż 15 minut, a całkowity czas spędzony w saunie na dzień nie przekraczał 30 minut. W przypadku, gdy swoją przygodę z sauną dopiero się zaczyna, pomiędzy sesjami warto robić sobie przerwy. Pozwoli to organizmowi dostosować się do panujących w łaźni warunków. W przerwach tych nie można przyjmować żadnych płynów.  Aby przystosować organizm do wysokich temperatur, dobrze jest te na początku zajmować niższe stopnie i dopiero wraz z kolejnymi minutami przenosić się na wyższe.

Efekty działania sauny widoczne są, jeśli uczęszczamy niej 3 razy w tygodniu. Zalecane jest, aby łaźnia parowa była ostatnim punktem dziennego planu zajęć. Jest ona dość wyczerpująca dla organizmu i po zakończeniu sesji można czuć się zmęczonym.

Co zabrać ze sobą do sauny?

Na sesje w saunie warto zabrać ze sobą: minimum 2 duże ręczniki kąpielowe, klapki, gąbkę do ciała, żel pod prysznic, preparat dezynfekujący stopy.

Sauna: na głodnego czy najedzonym?

Kolejną regułą bezpiecznego korzystania z sauny jest niewchodzenie do niej na głodnego. Może to grozić omdleniem. Z drugiej strony nie można też korzystać z sauny zaraz po jedzeniu. Procesy trawienne sprawiają, że organizm nie jest przygotowany na właściwą regulację procesów cieplnych. Najlepiej jest więc do sauny wybrać się po godzinie od zjedzenia.

Sauna: regeneracja po treningu?

Sauna nie powinna być traktowana jako element regeneracji po treningu fizycznym. Nie wskazane jest wchodzenie do niej po intensywnym wysiłku, a także przed sesją treningową.

Sauna: jak się przygotować do wejścia do sauny?

Każda sesja w łaźni parowej wymaga przygotowania. Przed wejściem do niej należy dokładnie się umyć i wytrzeć do sucha. Tą zasadę stosuje się zawsze i bez względu na to, czy w domu brało się prysznic przed wyjazdem na saunę. Wynika to z tego, że pod wpływem gorąca ludzkie gruczoły potowe zaczynają intensywniej pracować. Po umyciu się i wysuszeniu do sauny wchodzimy na boso, zostawiając obuwie na zewnątrz. Przed zajęciem siedziska należy je opłukać wężem, który znajduje się przy wejściu (siedzisko z potu trzeba także zmyć przed opuszczeniem łaźni parowej).

Sauna: nago czy w ręczniku?

Do sauny najlepiej wejść nago. Ciało, które osłonięte jest ręcznikiem lub do którego przylega kostium kąpielowy, nie podaje i nie pobiera ciepła, co jednoznacznie wiąże się z tym, że proces jego wymiany w  saunie nie będzie działał prawidłowo. Należy również pamiętać, że wejście do sauny w mokrym stroju kąpielowym może wiązać się z poparzeniem skóry. Za nagością przemawiają też względy higieniczne. Wszelkiego rodzaju tkaniny zostawią pot i wydzieliny na deskach. Ważne jest także, zbyt przed wejściem do łaźni parowej zdjąć wszelką biżuterię i inne ozdoby, one również mogą poparzyć skórę. Wejścia do sauny nago nie powinniśmy się obawiać, jest to tzw. strefa nagości i nieubrane ciało nikogo nie dziwi.

Sauna: brać czy nie brać ręcznik do sauny?

To, czy zabierać ręcznik do sauny zależy od tego, do jakiego typu łaźni się wybiera. W saunie parowej będzie on zbędny. Wysoka temperatur i ilość pary sprawia, że szybko stanie się on mokry, ciężki i niezdatny do użytku. Inaczej wygląda sprawa w łaźni suchej. Tutaj ręcznik należy położyć pod całą powierzchnią ciała (również pod stopami) i usiąść na nim. Należy pamiętać, aby do sauny nie zabierać mokrego ręcznika i nie moczyć nim desek.

Sauna: jak bezpiecznie z niej korzystać?

W czasie kąpieli parowej mogą wystąpić u Ciebie zawroty głowy lub stany przedomdleniowe. W takiej sytuacji należy wyjść z sauny i odpocząć. Do kąpieli morza powrócić, gdy temperatura ciała oraz tętno wrócą do normy.  Aby zapobiec takim objawom, warto na godzinę przed udaniem się do sauny wypić wodę mineralną. O nawodnienie organizmu trzeba też zadbać po kąpieli parowej.

Sauna: jak bezpiecznie zakończyć kąpiel parową?

Aby bezpiecznie zakończyć sesję w saunie, nie wychodź z niej od razu. Wstań i odczekaj minutę lub dwie przed udaniem się do wyjścia. Dzięki temu zapobiegniesz szybkiemu odpływowi krwi z mózgu, co może skutkować omdleniem. Po zakończeniu kąpieli i wyjściu z łaźni należy skorzystać z prysznica i schłodzić ciało. Skóry nie powinno się jednak myć mydłem. Kolejnym krokiem jest kilkuminutowy odpoczynek i nawodnienie organizmu. Gdy temperatura ciała wraca do normy, można się ubrać.

Sauna a inni ludzie

W saunie przebywa się wraz z innymi ludzi, dlatego ważne jest przestrzeganie nie tylko zasad higieny, ale i dobrego wychowania. W łaźni parowej niewskazane są głośne rozmowy czy śmiechy – należy zadbać, abyśmy nie przeszkadzali innym w relaksie i odpoczynku.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here