Zaburzenia snu zimą

0
633

Zaburzenia snu mogą nas dopaść o każdej porze roku. Przeciągające się mogą być niebezpieczne dla organizmu. Należy pamiętać, że szkodzi nam zarówno niedobór, jak i zbyt duża ilość snu. Przyczyny występowania problemów ze snem są bardzo różne. Coraz częściej zwraca się jednak uwagę na zimowe zaburzenia snu. Występują one tylko w okresie zimy i znacząco wpływają na funkcjonowanie osób na nie cierpiących. Problemy ze snem zimą wpływają na efektywność w pracy, na studiach czy w szkole oraz odbijają się na życiu prywatnym. Wywołują także apatię i rozdrażnienie. Zobacz, co musisz wiedzieć o sezonowych zaburzenia snu.

Problemy ze snem zimą

Wraz z pierwszym śniegiem, mrozem i wiatrem zaczynają się u ciebie problemy ze snem? Najprawdopodobniej cierpisz na sezonowe zaburzenia afektywne, w skrócie SAD. Jego objawy pojawiają się zimą, kiedy dostęp do naturalnego światła jest niewielki. Osoby, te znacząco odczuwają jego brak i cierpią na wiele schorzeń oraz dolegliwości, które mijają wraz z przyjęciem wiosny. Jednym z objawów sezonowych zaburzeń afektywnych jest nadmierna senność, ewentualnie u mniejszej ilości osób bezsenność. Jak pokazują badania, osoby zmagające się z SAD w 80% zimą potrzebują o wiele więcej snu niż latem. Na bezsenność zimą cierpią tylko 10% osób z sezonowymi zaburzeniami afektywnymi.

Dlaczego zimą śpimy więcej?

Główną przyczyną nadmiernej senności w czasie zimy jest nierób światła słonecznego. W wyniku tego w organizmie dochodzi do zaburzenia wydzielania się melatoniny, czyli hormonu snu. W praktyce oznacza to, że zimową porą stężenie melatoniny jest o wiele większe i dlatego wolimy spać, zamiast poświęcić się aktywności fizycznej. Coraz krótsze dni oraz brak światła sprawia, że najchętniej przespaliśmy cały dzień. Nie jest to jednak zdrowe dla organizmu, dlatego z nadmierną sennością zimą należy walczyć.

Nadmierna senność zima – jak sobie z nią radzić?

Walka z problemami ze snem zimą nie zawsze musi być skazana na porażkę. Warto poznać kilka sprawdzonych sposobów i wypróbować je na sobie. W większości można stosować je indywidualnie w domu. Pozwolą one na zwiększenie energii oraz usunięcie uczucia ciągłego zmęczenia i apatii. Wśród sposobów na nadmierną senność zimą wymienia się:

  • światłoterapię – najlepiej przeprowadzać ją w warunkach naturalnych, czyli jak najczęściej wychodzić na światło dziennie i korzystać z pojawiających się promieni słonecznych; jeśli tych i tak będzie za mało, zawsze można zainwestować w specjalną lampę fitoterapeutyczną; jej celem jest łagodzenie objawów sezonowego osłabienia organizmu; wykazuje się, że tego typu lampy pozytywnie działają na problemy związane ze snem zimą oraz poprawiają ogólny nastrój;
  • utrzymywanie odpowiedniej temperatury – zwiększona ilość melatoniny to jedna z głównych przyczyn nadmiernej senności zimą; jej wytwarzanie dużych ilościach ma związek z temperaturą, jaka panuje w pomieszczeniach, w których się przebywa; w związku z tym zaleca się, aby nie przegrzewać mieszkania i systematycznie wietrzyć domowe wnętrza; świeże, zdrowe i orzeźwiające powietrze sprawi, że o wiele lepiej będzie się myślało, a chęć na drzemkę minie jak ręką odjął;
  • odpowiednia dieta – dieta to czynnik, który ma niebagatelny wpływ na nasze samopoczucie; zimą zazwyczaj nadmiernie się objadamy, co prowadzi do uzyskania kilku dodatkowych kilogramów; nadmierne objadanie się nie tylko powoduje złe samopoczucie, ale i brak spożytkowania zdobytej energii, dlatego zimą również ważna jest aktywność fizyczna; osoby, które nie przepadają za sportami zimowymi, mogą postawić na spacery lub zwykłą gimnastykę rekreacyjną; w diecie zimą unikaj również cukrów, tłuszczy i wysokokalorycznego jedzenia, składniki te rozleniwiają;
  • ustal rytm dnia – aby lepiej spać zimą, ważne jest ustalenie rytmu dnia i trzymanie się go; sprawi to, że zegar biologiczny nie będzie rozregulowany; rytm dnia powinien obejmować mniej więcej stałe godziny wstawania i kładzenia się spać;
  • zadba o rytuały przed snem – do snu warto się odpowiednio przygotować; zaleca się, aby przed położeniem się do łóżka nie objadać się i nie pić kawy, herbaty czy alkoholu; nie warto też podejmować wzmożonego wysiłku intelektualnego czy fizycznego; w zamian za to można posłuchać relaksującej muzyki czy poczytać książkę;
  • korzystaj ze zdrowotnych właściwości ziół  – masz problem z zasypianiem lub wręcz przeciwnie, ciągle chce ci się spać? korzystaj z właściwości naparów ziołowych; w pierwszym przypadku postaw na rumianek czy melisę – zioła, które cię odprężą i pozwolą na szybsze zaśnięcie; w przypadku nadmiernej senności sięgnij po rośliny dodające energii; pamiętaj, że napary ziołowe są zdrowe i możesz pić je w niemal dowolnych ilościach; oprócz tego, że będą pomagać na problemy ze snem, wpłyną również prozdrowotnie na inne procesy zachodzące w organizmie.

Sezonowe kłopoty ze snem są bardzo często spotykane. Zazwyczaj mijają wraz z nadejściem pierwszych słonecznych dni. Z problemami tymi można sobie również bardzo łatwo poradzić. Należy jednak pamiętać, że jeśli nadmierna senność po zimie nie minie lub jest tak dokuczliwa, że uniemożliwiają normalne funkcjonowanie, to należy udać się po poradę do specjalisty. W takich wypadkach może się okazać, że problemy ze snem mają poważniejsze podłoże.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here