Suplementy diety Minerały

0
178

Składniki mineralne pełnią bardzo zróżnicowane funkcje. Są budulcem skóry, włosów, kości i zębów, mają działanie regulujące, utrzymują równowagę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową oraz wchodzą w skład związków niezbędnych dla metabolizmu człowieka. Najbardziej podstawowo można podzielić je na makro- i mikroelementy. Zapotrzebowanie na makroelementy jest wyższe niż 100 mg/dobę.

Należą do nich: chlor, fosfor, magnez, potas, siarka, sód i potas. Pierwiastki śladowe (inaczej mikroelementy) mogą być spożywane w ilości mniejszej niż 100 mg/dobę i są to: chrom, cynk, jod, fluor, jod, mangan, wanad i żelazo. Często codzienna dieta nie zapewnia wszystkich niezbędnych składników odżywczych, dlatego przydatna okazuje się suplementacja.

Wapń, magnez i jod

Rola wapnia jest kluczowa, ponieważ stanowi on budulec zębów i kości. Wapń przewodzi impulsy nerwowe, bierze udział w kurczliwości mięśni i krzepnięciu krwi, obniża ciśnienie tętnicze oraz wchodzi w skład wielu enzymów. Jego odpowiednia podaż jest elementem profilaktyki otyłości, cukrzycy i nowotworów. Magnez również bierze udział w regulacji ciśnienia krwi, a poza tym uczestniczy w biosyntezie białka, termoregulacji, utrzymywaniu odpowiedniej masy kostnej oraz przewodzeniu nerwowym. Niedobór magnezu jest czynnikiem ryzyka osteoporozy i insulinooporności.

Jod to pierwiastek znany ze swojego wpływu na funkcjonowanie tarczycy. Jest składnikiem hormonów tarczycowych: tyroksyny i trijodotyroniny. Te związki zapewniają prawidłowe funkcjonowanie mózgu, układu krążenia, mięśni, serca i nerek. Hormony tarczycowe regulują również syntezę enzymów i białek, metabolizm i procesy oddychania oraz utrzymanie stałej temperatury ciała. Niedobór jodu prowadzi do niedoczynności tarczycy i powstawania wola.

Potas, cynk i chrom

Potas odpowiada za odpowiednią gospodarkę wodno-elektrolitową oraz aktywuje enzymy i bierze udział w metabolizmie składników odżywczych. Niedobór potasu zwiększa ryzyko udaru, choroby niedokrwiennej, zawału i kamicy nerkowej. Jednym z bardzo ważnych składników enzymów jest cynk. Zwiększa odporność organizmu, odpowiada za odczuwanie smaku i zapachu oraz metabolizm alkoholu i niektórych składników odżywczych.

Niedobory cynku mogą prowadzić do częstych infekcji, utraty apetytu, a u dzieci i młodzieży – nawet zahamowania wzrostu. Chrom należy do często stosowanych suplementów, ponieważ wspomaga proces odchudzania oraz obniża poziom szkodliwego cholesterolu we krwi. Niedobór tego składnika najczęściej skutkuje bólami głowy, zmęczeniem i drażliwością.

Żelazo, miedź i siarka

Składnikiem hemoglobiny, mioglobiny i enzymów, odpowiedzialnych za oddychanie komórkowe, jest żelazo. Ten minerał uczestniczy w tworzeniu krwinek czerwonych, syntezie materiału genetycznego, detoksykacji szkodliwych substancji i wspomaga układ odpornościowy. Najczęstszą konsekwencją niedoboru jest anemia, objawiająca się łamliwością paznokci, szorstką i bladą skórą oraz osłabieniem. Z metabolizmem żelaza związana jest miedź. Bierze udział w syntezie enzymów, buduje kolagen i elastynę, odpowiadające za dobrą kondycję cery oraz zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników tlenowych. Objawy niedoboru miedzi często przypominają anemię, ze względu na zaburzone wchłanianie i wykorzystanie żelaza.

Niezbędna do prawidłowego funkcjonowania jest również siarka. Zapewnia dobrą kondycję włosów, skóry i paznokci, reguluje pracę układu krążenia i nerwowego oraz wspomaga oczyszczanie organizmu ze szkodliwych substancji. Niedobór siarki łatwo zaobserwować, ponieważ włosy wypadają, pojawia się zmęczenie i obniżenie nastroju. Pogarsza się również kondycja skóry.

Krzem, bor, mangan i selen

Krzem jest minerałem budulcowym, tworzącym ściany naczyń krwionośnych, błony śluzowe, ścięgna i cały układ ruchu. Zwiększa także odporność organizmu, chroni przed starzeniem się i reguluje przemianę materii. Krzem jest lubiany przez wszystkie osoby dbające o urodę, ponieważ wzmacnia paznokcie, wspomaga porost włosów oraz regenerację podrażnień i zmian skórnych. Do objawów jego niedoboru należą właśnie pogorszenie kondycji włosów, skóry i paznokci oraz krwawienia z nosa i spadek odporności.

Bor należy do nieznanych i niedocenianych minerałów, ale nie można o nim zapominać w codziennej diecie. Odpowiednia podaż boru zapewnia prawidłowy metabolizm wapnia, fosforu i witaminy D, przez co zmniejsza ryzyko osteoporozy. Poprawia także pamięć, koncentrację i koordynację ruchową. Selen wchodzi w skład wielu enzymów, dzięki czemu reguluje procesy metaboliczne. Zapobiega szkodliwemu działaniu wolnych rodników tlenowych oraz zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwory. Zwiększa także odporność organizmu i wspomaga usuwanie toksyn. Podobne działanie ma mangan, również tworzący enzymy i chroniący organizm przed stresem oksydacyjnym. Buduje on skórę, tkankę łączną i kości oraz stymuluje układ nerwowy.

Złoto i srebro

Chociaż ich nazwy kojarzą się z biżuterią, złoto i srebro są minerałami, które można stosować jako kosmetyk. Złoto w formie koloidalnej posiada właściwości regenerujące, odmładzające oraz ochronne. Preparaty ze złotem są przeznaczone dla każdego typu skóry, zwłaszcza dojrzałej. Nie zaleca się przyjmować go doustnie. Srebro jest znane ze swoich właściwości antybakteryjnych, jednak używa się go nie tylko w opatrunkach. Jest składnikiem płynów dezynfekcyjnych oraz kosmetyków przeznaczonych dla cery trądzikowej.

Źródło: https://witaminowybazar.pl/mineraly

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here