Stres w pracy

0
1008

Jedną z głównych przyczyn stresu jest praca. Życie zawodowe potrafi dostarczać wiele zmartwień i być  przyczyną niejednej sytuacji wprawiające nas w zdenerwowanie. Stres zawodowy przekłada się na wszystkie aspekty życia, również na nasze prywatne sprawy – funkcjonowanie w rodzinie i związkach. Ze względu na to, że oddziałuje on na wiele aspektów, należy skupić się na tym, aby ograniczyć go do minimum. Należy pamiętać, że wyeliminowanie stresu zawodowego nie zawsze oznacza zmianę pracy. Nawet w tej najlepszej jesteśmy narażani na sytuacje stresowe. Zobacz jak więc poradzić sobie ze stresem w pracy.

Czym jest stres?

Stres w pracy czy też w życiu prywatnym jest reakcją organizm na nerwową sytuację. Pojawia się on zawsze w mniejszym lub większym natężeniu i jest znakiem dla organizmu, że ma walczyć lub uciekać. Za jego pojawienie się odpowiadają hormony stresu wydzielane w krwioobiegu. Przez większość osób stres w pracy i nie tylko postrzegany jest jako zjawisko negatywne. Trzeba jednak pamiętać, że jego nieduża ilość działa na nas mobilizująco. Dzięki niemu jesteśmy w stanie realizować ambitniejsze plany i stanowi dla nas napęd do działania. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy stres jest długotrwały i towarzyszy nam w każdej chwili. Taka sytuacja prowadzi do tego, że znacząco i negatywnie wpływa on na zdrowie oraz funkcjonowanie organizmu.

Przyczyny stresu w pracy

Stres w pracy może towarzyszyć każdemu niezależnie od zawodu, czy miejsca w hierarchii, jakie się zajmuje. Co ważne, sytuacji stresowych nie da się uniknąć nawet w tej pracy, którą się lubi. Stąd też, jeśli stres wystąpi, nie od razu trzeba myśleć o zmianie pracodawcy. Należy także pamiętać, że niektóre zawody np. policjant czy strażak są o wiele większym źródłem stresów niż inne. Psychologowie jako przyczyny stresu w pracy wyszczególniają:

  • brak jasno sprecyzowanych zadań i podziału obowiązków,
  • częste zmiany np. miejsca wykonywania pracy czy jej godzin,
  • brak sprecyzowanego sensu oraz celu wykonywania poszczególnych zadań,
  • zła lub zaburzona komunikacja między pracownikiem a przełożonym lub na linii pracownik-pracownik,
  • przerzucenie na pracownika odpowiedzialności za dobra materialne i zasoby ludzkie,
  • monotonna, niebezpieczna, za mało/za bardzo wymagająca praca zarówno pod względem umysłowym, jak i fizycznym,

  • nieumiejętność lub niemożność nawiązania kontaktów interpersonalnych,
  • mobbing,
  • dyskryminacja,
  • brak możliwości awansu,
  • brak możliwości dalszego rozwoju kompetencji i umiejętności.

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Problem stresu w pracy znany jest od bardzo dawna. Nie pozostaje on niezauważony przez pracodawców, psychologów i innych specjalistów. O stresie w pracy napisano już wiele. Przeprowadzono także wiele badań na temat tego jak sobie z im radzić. W ich wyniku powstały teorie i modele zwalczania stresu w pracy. Te najpopularniejsze to skupienie na sensorze w celu jego opanowania, zmniejszenia oraz wyeliminowaniu skutków, również w kontekście napięcia emocjonalnego. W tym zakresie wyróżniamy strategie radzenia sobie ze stresem w pracy takie jak:

  • skoncentrowanie się na zadaniu – polega ona na odnalezieniu źródła steru i usunięcie go lub zmniejszenia jego skutków;
  • skoncentrowanie się na emocjach – obejmuje zastosowanie technik pozwalających na obniżenie negatywnych emocji, jakie wywołuje stres,
  • skoncentrowania się na unikaniu – oznacza podejmowanie wszystkich możliwych działań, które pomogą uniknąć sensorów stresu lub przeczekać jego oddziaływanie bez podejmowanie działań.

Stres w pracy: jak go rozładować?

Rozładowywanie stresu w pracy może przybierać różne formy. To, jaka sprawdzi się u konkretnej osoby, jest kwestią indywidualną. Dobrze jest wypróbować kilka technik i ocenić jaka forma relaksu działa na nas najlepiej. W redukowaniu stresu w pracy wyróżnia się 3 strategie. Pierwsza opiera się na wykorzystaniu adrenaliny i powiązana jest z aktywnością fizyczną. Naukowcy wykazują, że wraz ze stresem w organizmie następuje wzrost adrenaliny, ta natomiast może być wykorzystywana podczas ćwiczeń fizycznych, które pozwolą rozładować stres. Druga strategia polega na obniżeniu wydzielającej się adrenaliny. W praktyce więc należy znaleźć sposób na uspokojenie się. Takim sposobem mogą być ćwiczenia relaksacyjne czy medytacje – pomogą one obniżyć poziom adrenaliny we krwi. Ostatnią strategią rozładowywania stresu w pracy jest twórcze wykorzystanie nagromadzonej w organizmie adrenaliny. Aby ją zastosować należy skupić się na rozpoczęciu procesu twórczego, który poprzez tworzenie obniży poziom stresu. Jak działalność twórcza  wskazywane jest tu np. malarstw, poezja, rzeźba czy śpiew.

Work life-balance

Mówiąc o stresie w pracy, nie można też zapomnieć o work life-balance. Pojęcie to jest znane od lat 60. XX wieku i najprościej mówiąc oznacza zachowanie harmonii pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym. Powstało w odpowiedzi na coraz większy stres w pracy, a co za tym idzie obniżenie wydajności pracowników. Zgodnie z tą ideą pracodawca tak samo, jak pracownik powinien dbać o dobre samopoczucie oraz zadowolenie z pracy swoich podwładnych. Dzięki temu zminimalizuje ryzyko wypalenia zawodowego oraz pracoholizmu wśród personelu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here