Stewia – czy ten słodzik jest bezpieczny?

0
3744

Stewia jest rośliną o intensywnym słodkim smaku, używaną do słodzenia napojów i przygotowywania herbaty od XVI wieku. Roślina pochodzi z Paragwaju i Brazylii, ale obecnie jest uprawiana również w Japonii i Chinach. Stewia jest stosowana jako nieodżywczy słodzik i suplement ziołowy – nieodżywczy słodzik to taki, który zawiera niewiele lub nie ma kalorii. Stewia jest zdrową alternatywą dla dodawania cukru w ​​wielu posiłkach i napojach. Czy ten słodzik jest bezpieczny dla naszego zdrowia? Jakie są zalety i wady popularnej stewii?

Co to jest stewia?

Stewia jest intensywnym naturalnym słodzikiem.

Stewia, znana również jako Stevia rebaudiana Bertoni, to krzaczasty krzew należący do rodziny słoneczników. Istnieje 150 gatunków stewii, wszystkie pochodzą z Ameryki Północnej i Południowej.

Chiny są obecnie wiodącym eksporterem produktów ze stewii. Stewia jest produkowana w wielu krajach. Roślinę można często kupić w centrach ogrodniczych w celu uprawy w domu.

Stewia jest od 200 do 300 razy słodsza niż cukier stołowy. Zazwyczaj wymaga około 20 procent ziemi i znacznie mniej wody, aby zapewnić taką samą ilość słodyczy, jak inne główne słodziki.

Stewia zawiera osiem glikozydów. Są to słodkie składniki wyizolowane i oczyszczone z liści stewii. Te glikozydy obejmują:

  • stewiozyd
  • rebaudiozydy A, C, D, E i F
  • stewiolozyd
  • dulkozyd A

Stevioside i rebaudiozyd A (reb A) są najliczniejszymi z tych składników.

Termin “stewia” będzie używany w odniesieniu do glikozydów stewiolowych i reb A w całym tym artykule.

Są one ekstrahowane poprzez proces zbierania liści, a następnie suszenie, ekstrakcję wody i oczyszczanie. Surowa stewia, przetworzony produkt przed oczyszczeniem, często ma gorzki smak i nieprzyjemny zapach, dopóki nie zostanie wyblakły lub odbarwiony. Wykonanie końcowego ekstraktu stewii zajmuje około 40 kroków.

Stewia – kilka ciekawostek, które przyczyniły się do kultu stewii w świecie fit

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zakazała sprzedaży stewii jako dodatku do żywności w 1987 r. Jednak stewia odzyskała status słodkiego, zrównoważonego składnika diety w 1995 r. Od tego czasu słodzik zyskał na popularności, szczególnie w świecie sportowców i ludzi pragnących stracić na wadze.

  • Stewia jest uprawiana głównie w Brazylii, Paragwaju, Japonii i Chinach.
  • Ten naturalny środek słodzący jest 200 do 300 razy słodszy niż cukier stołowy.
  • Stewię można sklasyfikować jako “zero-kaloryczną”, ponieważ kalorie na porcję są tak niskie.
  • Wykazano, że potencjalne korzyści zdrowotne są zdrową alternatywą dla cukrzycy.
  • Stewia i erytrytol, które zostały zatwierdzone do użytku w Stanach Zjednoczonych (USA) wydają się nie stwarzać żadnego zagrożenia dla zdrowia przy umiarkowanym stosowaniu.

Możliwe korzyści zdrowotne płynące ze spożywania stewii

Jako alternatywa dla sacharozy lub cukru stołowego, stosowanie stewii jako substancji słodzącej niesie ze sobą znaczne korzyści zdrowotne.

Stewia jest uważana za “nie kaloryczną”, co oznacza, że ​​zawiera mniej niż pięć gramów węglowodanów. Można je łączyć z innymi składnikami, więc kilka kalorii z tych dodatkowych składników może występować w zależności od produktu.

Składniki słodyczy w słodzikach stewii występują naturalnie. Ta cecha może być korzystna dla osób, które preferują żywność naturalną. Niska kaloryczność kwalifikuje stewię jako zdrową alternatywę dla kontroli cukrzycy lub utraty wagi.

Oto niektóre z możliwych korzyści zdrowotnych stewii:

  • Cukrzyca

Badania wykazały, że słodziki stewii nie dostarczają kalorii ani węglowodanów do diety. Nie wykazały również żadnego wpływu na stężenie glukozy we krwi ani na odpowiedź insulinową. Umożliwia to osobom chorym na cukrzycę spożywanie większej ilości produktów spożywczych i przestrzeganie zdrowego planu posiłków.

  • Kontrola wagi

Stewia może zastąpić cukier w diecie.

Istnieje wiele przyczyn nadwagi i otyłości, takich jak brak aktywności fizycznej i zwiększone spożycie żywności z wysoką zawartością tłuszczu i cukrów.

Stewia nie zawiera cukru. Może być częścią dobrze zbilansowanej diety, aby zmniejszyć spożycie energii bez utraty słodkiego smaku.

  • Rak trzustki

Stewia zawiera wiele steroli i związków przeciwutleniających, w tym kemferol.

Badania wykazały, że kemferol może zmniejszać ryzyko raka trzustki o 23 procent.

  • Ciśnienie krwi

Stwierdzono, że pewne glikozydy w ekstrakcie stewii rozszerzają naczynia krwionośne. Mogą również zwiększyć wydalanie sodu i wydalanie moczu.

Badanie z 2003 roku wykazało, że stewia może potencjalnie pomóc obniżyć ciśnienie krwi. Badanie sugerowało, że roślina stewii może mieć działanie kardiotoniczne. Działania kardiotoniczne normalizują ciśnienie krwi i regulują bicie serca.

Jednak nowsze badania wykazały, że stewia nie wpływa na ciśnienie krwi. Konieczne są dalsze badania, aby potwierdzić tę korzyść płynącą ze spożywania stewii.

  • Dieta dla dzieci

Żywność i napoje zawierające stewię mogą odgrywać ważną rolę w zmniejszaniu kalorii z niechcianych substancji słodzących w diecie dzieci.

Obecnie na rynku dostępnych jest tysiące produktów zawierających naturalnie pozyskiwaną stewię, od dressingów do sałatek po batoniki. Ta dostępność pozwala dzieciom spożywać słodkie produkty i napoje bez dodawania kalorii podczas przechodzenia na dietę o niższej zawartości cukru.

Nadmiar cukrów i kalorii wiąże się z otyłością i chorobami układu krążenia.

  • Alergie

W 2010 r. Europejski Komitet ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) dokonał przeglądu istniejącej literatury, aby ustalić, czy istnieją jakiekolwiek powody do obaw związane z potencjalnymi reakcjami alergicznymi na stewię.

Recenzenci stwierdzili, że “glikozydy stewiolowe nie są reaktywne i nie są metabolizowane do związków reaktywnych, dlatego jest mało prawdopodobne, aby glikozydy stewiolowe, które są poddawane ocenie, same powodowały reakcje alergiczne po spożyciu w żywności.”

Nawet wysoce oczyszczone postacie stewii wykazują bardzo małe prawdopodobieństwo, aby wywołać reakcję alergiczną. Od 2008 r. nie odnotowano przypadków reakcji alergicznej na stewię.

Skutki uboczne stewii – czy ten słodzik jest bezpieczny?

Ekstrakt ze stewii o wysokiej czystości jest zatwierdzony do spożycia przez FDA i szereg innych organów regulacyjnych.

Badania bezpieczeństwa wykazały ekstrakt stewii jako wolny od efektów ubocznych.

Podczas gdy oczyszczone glikozydy stewiolowe mogą być dodawane do żywności i są ogólnie uznawane za bezpieczne (GRAS) przez Food and Drug Administration, to samo jest mniej prawdziwe dla całych liści stewii. Jednak sama roślina stewii może być uprawiana w domu, a liście mogą być używane na wiele sposobów.

Początkowo sądzono, że stewia stanowi zagrożenie dla zdrowia nerek. Badaniu na szczurach, prowadzonych od czym sugeruje stewia pozostawia w postaci suplementu może zamiast tego posiadać cechy, które chronią nerki i zmniejszania skutków cukrzycy.

Obecne badania sugerują również, że podczas ciąży można bezpiecznie konsumować zalecaną ilość substytutu cukru lub mniej.

Niektóre produkty stewii zawierają również alkohol cukrowy. Osoby z nadwrażliwością na alkohol cukrowy mogą odczuwać wzdęcia, skurcze brzucha, nudności i biegunkę, chociaż jeden rodzaj alkoholu cukrowego, erytrytolu, stwarza mniejsze ryzyko wystąpienia objawów niż inne.

Tak długo, jak stewia jest wysoce oczyszczona i używana z umiarem, nie wywoła skutków ubocznych i może być spożywana bez obaw.

Jakie są zagrożenia związane ze spożywaniem stewii?

W 1991 r. FDA odmówiła zatwierdzenia stewii jako substancji słodzącej jako dodatku do żywności. Jednak w 2008 r., Po opracowaniu i opatentowaniu procesu oczyszczania przez Coca-Colę, FDA zatwierdziła wyciągi ze stewii jako GRAS.

Wiele globalnych organów regulacyjnych ustaliło obecnie, że ekstrakt z stewii o wysokiej czystości jest bezpieczny do spożycia przez populację ogólną w zalecanych poziomach, w tym również dzieci. Organy zarządzające ustanowiły dopuszczalną dzienną dawkę (ADI) w wysokości 4 miligramów na kilogram (kg).

Organizacje te obejmują Organizację ds. Wyżywienia i Rolnictwa Narodów Zjednoczonych (FAO), Światową Organizację Zdrowia (WHO) i FDA.

Stewiozyd okazał się nietoksyczny w badaniach toksyczności ostrej. W badaniach tych użyto różnych zwierząt laboratoryjnych. Nie udokumentowano żadnych poważnych przeciwwskazań, ostrzeżeń ani działań niepożądanych.

Glikozydy stewiolowe spełniają kryteria czystości ustalone przez Wspólny Komitet Ekspertów ds. Dodatków do Żywności (JECFA), wskazując, że słodziki stewie są bezpieczne dla osób z cukrzycą.

Większość badań naukowych dotyczących stewii wykorzystuje ekstrakty stewii o wysokiej czystości. Surowe ekstrakty stewii były używane w niektórych badaniach z przeszłości zamiast ekstraktów o wysokiej czystości, co przekreślało dostępność dokładnych informacji.

Brak statusu GRAS nadanego przez FDA nie oznacza, że ​​roślina stewii jest z natury niebezpieczna.

Potencjalne korzyści zdrowotne stewii wymagają dalszych badań, zanim zostaną potwierdzone. Bądź jednak pewny, że stewia jest bezpieczna do spożycia i jest idealną alternatywą dla cukru, gdy szukasz dodatkowej dawki słodyczy.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here