Skuteczne zarządzanie życiem zawodowym i osobistym to problem, z jakim w dzisiejszym świecie borykają się niemal wszyscy. Większość z nas odczuwa przemęczenie, przepracowanie czy przytłoczenie. Jest to problem nie tylko pracowników, ale i pracodawców, którzy przez utratę produktywności swoich podwładnych tracą realne dochody.

Stres i przemęczenie –  skala zjawiska

Badania wykazują, iż nawet 1/3 osób pracujących w biurach spożywa posiłek przy biurku, a większość pracowników nie robi wystarczająco dużo przysługujących przerw, aby odnowić energię do dalszej pracy. Idąc dalej w statystyki, przeszło połowa z nas sprawdza służbowe wiadomości e-mail w weekendy, a nawet 1/3 przyznaje się do czytania takiej poczty nawet podczas wakacji. To tylko wierzchołek góry lodowej. Wiele innych badań dowodzi, iż rujnujemy nasze zdrowie i produktywność, pracując zbyt ciężko i zbyt długo.

Wysoki poziom stresu i przemęczenie może prowadzić do opłakanych skutków dla naszego zdrowia. Przede wszystkim są czynnikiem zwiększającym gromadzenie się tłuszczu, są odpowiedzialne za spadek energii, zwiększają ryzyko zawału serca i udaru mózgu – a to dopiero początek długiej listy schorzeń.

Ciekawostką jest fakt, iż w Japonii od 1980 roku istnieje oficjalnie termin medyczny, stwierdzający zgon z powodu przepracowania. Nosi miano karoshi i oznacza dosłownie „śmierć przez przepracowanie”. Najczęściej odnosi się do nagłego zgonu pracownika, zwykle spowodowanego atakiem serca lub udarem, do którego doprowadził chroniczny stres w pracy. Gdy liczba ofiar śmiertelnych, powodem których było karoshi wzrosła, rząd japoński zaczął wywierać nacisk na firmy, aby coś z tym zrobiły poprzez wprowadzenie działań zapobiegawczych. Tym sposobem np. Toyota ograniczyła ilość nadgodzin, które pracownik mógł wypracować w ciągu każdego miesiąca, Mitsubishi Bank pozwolił pracownikom wcześniej wyjść, jeśli musieli oni opiekować się dziećmi lub starszymi krewnymi.

Jak pokonać przemęczenie – kilka sprawdzonych sposobów

Długie godziny pracy szkodzą naszemu zdrowiu, produktywności i życiu rodzinnemu. Przepracowanie okazało się najważniejszą przyczyną zaburzeń zdrowia związanych z pracą, takich jak stres, zmęczenie i wyczerpanie. Brak snu i odprężenia doprowadziły u wielu osób do rozwoju problemów psychiatrycznych, takich jak lęk, depresja, zaburzenia snu.

Przepracowanie powoduje następujące szkody:

  • Wyczerpanie
  • Brak snu i relaksu
  • Depresja
  • Niepokój
  • Nadciśnienie i problemy z sercem
  • Drażliwość
  • Brak interakcji społecznych i wypoczynku
  • Wypalenie zawodowe

Prezentujemy kilka sposobów na zmniejszenie przemęczenia. Nie wszystkie z nich będą pasować do charakteru twojej pracy, dlatego skoncentruj się na tych, które mogą ci pomóc.

  1. Pracuj w 90-minutowych sesjach. Badania wykazują, że praca w 90-minutowych sesjach daje najlepsze efekty: przez ten czas maksymalnie skupiasz się na wykonywanym zadaniu, a następnie robisz przerwę na odzyskanie siły i energii do kolejnej sesji.
  2. Wykonuj jedną rzecz naraz. Wykonaj najpierw jedno zadanie, zanim przystąpisz do następnego. Chociaż wielozadaniowość jest pożądaną cechą u pracownika, nie oznacza to, że musisz robić wszystko naraz, ponieważ wykonywanie kilku zadań jednocześnie powoduje duży stres i obawę przed niepoprawnością wykonanej pracy.
  3. Po zakończeniu pracy… wyjdź z pracy. Zajmij się czymś innym, spędź czas z rodziną, rozwijaj pasje, zainteresowania, hobby. Wyjdź do ludzi, zaczerpnij trochę sztuki w teatrze bądź kinie.
  4. Odłóż pocztę e-mail na bok po wyjściu z pracy. Twój czas spędzony poza biurem powinien być poświęcony dla Ciebie i dla ludzi, na których Ci zależy, a nie na Twoją skrzynkę odbiorczą. Będziesz mieć czas na pracę jutro.
  5. Zrób coś kreatywnego (w pracy lub poza nią). Liczne badania dowiodły, że zajęcia twórcze, takie jak muzyka, sztuka i pisanie, zmniejszają stres.
  6. Oddychaj. Brzmi to bardzo prosto, ale rzadko kiedy poświęcamy czas na oddychanie. Dobrą wiadomością jest to, że możesz to zrobić w każdej chwili, także teraz. Zamknij oczy i skup się na oddychaniu. Wdychaj powietrze przez nos, dolicz do 3ech i wypuść je przez usta, licząc do 5ciu. Zrób to 5 razy i sprawdź, jak się czujesz.

  1. Zostaw swoje biurko podczas przerwy na jedzenie. Daj sobie trochę przestrzeni i wyjdź ze środowiska pracy. Koniecznie zaczerpnij świeżego powietrza lub po prostu udaj się w inne miejsce niż to, w którym przebywasz cały czas – może to być dla odmiany stołówka, jadalnia, kuchnia, kawiarnia.
  2. Weź krótką drzemkę. Badania wykazały, że nawet 60-minutowa drzemka wpływa na poprawę pamięci tak samo jak 8-godzin snu. Krótkie drzemki trwające 20 minut również przyniosły duże korzyści. Inne badanie wykazało, że sporadyczne drzemanie może doprowadzić do 12% zmniejszenia ryzyka występowania chorób serca, a codzienne drzemanie może doprowadzić do zmniejszenia go aż o 37%.
  3. Częściej korzystaj z wakacji – przysługuje Ci obowiązkowy urlop wypoczynkowy, którego nie możesz się zrzec. A kiedy jesteś na wakacjach, bądź na wakacjach. E-maile, połączenia telefoniczne i prezentacje mogą zaczekać do twojego powrotu.
  4. Idź spać wcześniej niż zwykle. Walory zdrowego, długiego snu, niestety wciąż są niedoceniane przez społeczeństwo. Podczas snu nasze ciało i mózg regeneruje się i tym samym lepiej pracuje w dniu następnym. Dobry sen to także poprawa wyglądu – brak charakterystycznych worków pod oczami, witalność, zdrowa skóra.
[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here