Pozycja snu

0
498

Zdrowy, dobry sen to podstawa. Brak snu może prowadzić do poważnych zaburzeń w funkcjonowaniu, bezsenność jest też objawem wielu chorób, również tych o podłożu psychicznym. Właściwe wysianie się pozwala zregenerować organizm oraz umożliwia zachodzenie w nim ważnych dla jego pracy procesów. Niestety nie raz pomimo tego, że śpimy długo, nie wysypiamy się. Wynikać to może z nieodpowiedniej kultury snu np. złego przygotowania sypialni. Zdarzyć się też może, że po nocnym odpoczynku obudzimy się jeszcze bardziej zmęczeni i obolali – za to odpowiadać mogą pozycje snu. Zobacz, jak spać, aby być wypoczętym.

Sen jest niezwykle ważny dla człowieka. W Internecie wiele można przeczytać na temat tego, ile godzin snu jest potrzebne, jak spać, aby się wyspać czy w jaki sposób przygotować sypialnię, aby sprzyjała komfortowym nocnemu wypoczynkowi. Wiele informacji jest również o pozycjach snu. Uważa się je za bardzo ważne. Pozycje snu nie tylko mają odpowiadać za nasz wypoczynek w nocy, ale i wiele mówić o naszym charakterze.

Zdrowy sen a pozycje do spania

Każdy z nas ma swoją ulubioną pozycję snu. To w niej najłatwiej nam zasnąć i najwygodniej odpoczywać. Okazuje się jednak, że nie każda pozycja snu jest dla nas zdrowa. Niekiedy po nocnym odpoczynku wstajemy obolali i zmęczeni. Za to bardzo często wini się złe ułożenie ciała. Może ono doprowadzić do bólów ciała po przebudzeniu oraz niewyspania i to o wiele częściej niż stres, niezdrowy tryb życia, zmęczenie, niewygodny materac i poduszka.

Pozycje snu: embrionalna

Pozycja embrionalna to pozycja snu większości ludzi. Ponad połowa z nas zasypia z podkurczonymi nogami i zgiętym kręgosłupem. Specjaliści ostrzegają jednak, że ta pozycja jest niezdrowa. Może ona wywoływać skurcze i drętwienie nóg, a także ból oraz skrzywienie kręgosłupa. Co więcej, ta pozycja snu powoduje również ucisk narządów wewnętrznych m.in. płuc, co prowadzi do niedotleniania. Najlepiej więc unikać pozycji embrionalnej w łóżku.

Pozycja snu: na brzuchu

Spanie na brzuchu przez wielu uważane jest za wygodne i zdrowe. Jako argument za pozycja snu na brzuchu podaje się to, że odciąża ona kręgosłup. W rzeczywistość jednak spanie na brzuchu wcale nie jest zdrowe. Ta pozycja snu powoduje, że dochodzi do ściśnięcia dolnych części kręgosłupa, a także nadmiernego obciążenia karku, który musi być wygięty w lewą lub prawą stronę. Mocne przyciskanie twarzy do poduszki to również zwiększenie ryzyka bólu uszu oraz głowy.

Pozycja snu: na boku

Za poprawną pozycję snu uważa się tą na boku prawym lub lewym. Nie dochodzi wówczas do ściskania organów wewnętrznych, zapewnia się też właściwy odpoczynek kręgosłupowi. Pozycja na boku rozluźnia mięśnie i odpręża ciało, a także przyczynia się do prawidłowej pracy układu krwionośnego. Pozycja snu na boku może jednak wywoływać dyskomfort u kobiet. Dla niektórych jest niewygodna, a ponadto może powodować odkształcanie się piersi.

Spanie na boku zalecane jest osobom zmagającym się z bólem pleców. Najlepiej jest spać na lewym lub prawym boku z poduszką ułożoną między kolanami. Nogi w czasie nocnego odpoczynku powinny być lekko zgięte, a biodra wyprostowane. Dzięki temu kręgosłup przez noc znajduje się w naturalnej pozycji.

Pozycja snu: na plecach

Za najzdrowszą pozycję snu uważa się tą na plecach. Pozycja ta nie jest niestety wygodna dla każdego. Spanie na plecach pomaga odciążyć kręgosłup oraz kark, a także rozluźnia mięśnie. Spanie na plecach pozwala również na wyprostowanie nóg i rąk oraz skierowanie głowy do góry, co ułatwia oddychanie. Ponadto pozycja ta nie uciska narządów wewnętrznych i nie doprowadza do drętwienia ciała.

Spanie na plecach nie jest zalecane sobą, którym przydarza się bezdech senny. Nasila ono głośne chrapanie i spanie z otwartymi ustami. Podczas spania na plecach najczęściej dochodzi do bezdechu, czyli zatrzymania oddechu lub jego spłycenia, co w konsekwencji może powodować niedotlenienie.

Spanie na plecach polecane jest osobom, które cierpią na bóle kręgosłupa i karku. Powinny one przed zaśnięciem ugadać ręce wzdłuż ciała oraz rozluźnić mięśnie. Spanie na plecach pomaga również na zespół napięcia przedmiesiączkowego, zmniejszając ucisk na brzuch oraz piersi. Dla wzmocnienia relaksu warto położyć poduszkę pod koloniami, która uniesie dolną część kręgosłupa i łagodzi ból.

Pozycja snu w ciąży

Kobiety w ciąży często mają problem ze znalezieniem wygodnej pozycji sny, szczególnie w ostatnich miesiącach. Jest to wynikiem dużego brzucha. Z tego względu spanie na brzuchu jest całkowicie niemożliwe. Niewskazana pozycja do snu w ciąży to również ta na plecach. Macica staje się wówczas większa, cięższa i uciska na kręgosłup, jelita oraz naczynia krwionośne, przy spaniu na placach może to powodować ból kręgosłupa, hemoroidy oraz problemy z krążeniem i obrzęki. Najlepsza pozycja do spania dla kobiet w ciąży to ta na boku. Pozwala ona do swobodny dopływ krwi do łożyska, dzięki czemu dziecko dostaje tlen i substancje odżywcze. Spanie na boku pozwala również na właściwą pracę nerek. Dla zwiększenia komfortu warto włożyć między kolana wałek, koc lub poduszkę.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here