Pomidor smakuje i odżywia – właściwości odżywcze pomidorów

0
720

Pomidor to smaczne i uniwersalne warzywo. Można go jeść na wiele sposobów – solo, na kanapce, w sałatkach, daniach głównych. Pieczony, smażony, gotowany, przetworzony czy surowy zawsze smakuje wybornie. Jednak walory smakowe to nie jedyne zalety pomidorów. Są one również bogate w likopen, czyli substancję m.in. obniżającą ryzyko wystąpienia zawału serca. To jednak niejedyne właściwości lecznicze pomidorów – poznaj je wszystkie.

Właściwości lecznicze pomidory zawdzięczają likopenowy. Jest to czerwony barwnik, który występuje w pomarańczowych i czerwonych warzywach. Jego głównym źródłem są właśnie pomidory. Likopen to niezwykle silny antyutleniacz. Nie znika on pod wpływem obróbki termicznej czy w wyniku upływu czasu. Wskazuje się, że w przetworach z pomidorów występuje nawet 2-3 razy więcej przeciwutleniacza niż w świeżych warzywach.

Odmiany i gatunki pomidorów

W sklepach znajdziemy różne rodzaje pomidorów. Mnogość gatunków sprawia, że nie zawsze wiemy, po jaką odmianę sięgać. Najpopularniejsze gatunki pomidorów to:

  • Gruntowe – to najpopularniejsze pomidory; można je rozpoznać po regularnym, okrągłym kształcie i czerwonym kolorze; pomidory gruntowe mają kwaskowy smak i są niezwykle soczyste; można jeść je na surowo lub po ugotowaniu;
  • Malinowe – wyróżniają się okrągłym kształtem i różową skórką; ich miąższ jest delikatny i słodki; pomidory malinowe stosuje się głównie jako dodatek do kanapek i sałatek;
  • Gargamele -są to duże, ciężkie i bezkształtne pomidory; ich kolor jest intensywnie czerwony, a miąższ twardy i słodko-kwaśny w smaku; ten gatunek pomidorów można wykorzystać do zup i sosów;
  • Śliwkowe – przyjmują podłożony kształt, zakończony czubkiem; są słodkie i aromatyczne; w kuchni wykorzystuje się je do dań z pomidorów;
  • Bawole serca – małe i położne swoim kształtem przypominają serce; nie zawierają pestek, za to są bogate w słodki miąższ; można z nich przygotowywać sosy i przeciery;
  • Koktajlowe – to niewielkie owoce w kolorze czerwonym, pomarańczowym i żółtym; są bardzo soczyste i kwaskowe; zawierają dużo pestek; pomidory koktajlowe dodaje się do sałatek, koreczków, dekoracji lub jada solo.

Wartości odżywcze pomidorów

W pomidorach znajdziemy zarówno witaminy, jak i minerały i mikro oraz makro składniki. Są one bogate w witaminę C oraz witaminy K, E, A. B1, B2, B3, B6 i kwas foliowy. Pierwiastki, jakie odnajdziemy w pomidorach to przede wszystkim potas, fosfor, żelazo, magnez, cynk, wapń. Oprócz tego warzywo zawiera w sobie mangan, miedź i kobalt. Pomidory uznawane są także za dobre źródło błonnika. Nie mniej jednak za najważniejszy składnik odżywczy pomidorów uważa się likopen. To jemu zawdzięczają one swoją czerwoną barwę, a także lecznicze własności. Likopen jest cennym składnikiem, którego organizm nie jest w stanie wyprodukować sam – należy go dostarczyć wraz z pożywieniem.

Właściwości zdrowotne pomidorów

Aby skorzystać z właściwości zdrowotnych pomidorów warto włączyć je do codziennego jadłospisu. Dzięki temu:

  • Opóźni się procesy starzenia się;
  • Zapobiegnie rozwojowi chorób nowotworowych;
  • Obniży się ryzyko chorób serca i układy krążenia, a także poprawi i usprawni pracę serca – wskazuje się, że regularne jedzenie pomidorów zmniejsza ryzyko wystąpienie zawały, zmian miażdżycowych i udarów; odpowiadają za to witaminy zawarte w pomidorach, które m.in. ograniczają odkładanie się złego cholesterolu, zapewniają prawidłową krzepliwość krwi, tworzą hemoglobinę;
  • Wzmacnia odporność immunologiczną;
  • Poprawia procesy trawienne poprzez wspieranie pracę jelit i usuwanie resztek pokarmowych przez błonnik; zawarty w pomidorach mangan poprawi też przemianę materii, co sprzyja gubieniu kilogramów;
  • Obniż cienienie krwi;
  • Będzie działać moczopędnie;
  • Reguluje pracę układu nerwowego;
  • Poprawi samopoczucie i koncentrację.

Pomidory na diecie odchudzającej

Po pomidory można sięgać na diecie odchudzającej. Zawierają one zaledwie 18 kalorii w 100 gramach. Dodatków warzywa dzięki zawartości sporej ilości błonnika, na długo zapewnia uczucie sytości. Ich moczopędne działanie pomoże natomiast usunąć z organizmu nadmiar wody i toksyn, które utrudniają pozbycie się nadmiernego tłuszczyku.

Pomidory w kosmetyce

Wszechstronne zastosowanie pomidorów sprawiły, że trafiły one z kuchni do gabinetów kosmetycznych. Pomidory doskonale poprawią kondycję skóry. Można z nich przygotowywać domowe maseczki. Ich działanie będzie przeciwzmarszczkowe, nawilżające, rozjaśniające przebarwienia i łagodzące zmiany trądzikowe.

Przeciwwskazania do jedzenia pomidorów

Pomidory w diecie powinny ograniczać kobiety karmiące piersią oraz osoby z reumatoidalnym zapalenie stawów, dną moczanową, zgagę. W przypadku, gdy posiada się wrażliwy żołądek, przed zjedzeniem pomidory warto obrać ze skórki. Obrane pomidory powinny jeść również dzieci.

Jak jeść pomidory?

Sztuka kulinarna wynalazła wiele sposobów na wykorzystanie pomidorów. Można je jeść na kanapce, w sałatce, robić z nich przeciery, zapiekać, smażyć, gotować, tworzyć z nich zupy, pasty. Popularny jest również smaczny i odżywczy sok z pomidorów, który nazywany jest koktajlem młodości.

[Głosów:1    Średnia:1/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here