Brokuły – właściwości brokułów

0
1701

Smaczne i zdrowe takie są brokuły. Jest to warzywo swoim wyglądem przypominający popularniejszego kalafiora lub kapustę szparagową. Brokuł należy do rodziny kapustowatych. Wykazuje on bardzo właściwości zdrowotne i zawiera w sobie całe mnóstwo witamin i minerałów. Oprócz nich w brokułach znajdziemy niezwykle silne przeciwutleniacze, które hamują namnażanie i niszczą już wykształcone wolne rodniki tlenowe. Przeciwutleniacze są niezwykle ważne w profilaktyce antynowotworowej oraz chronią organizm przed mniej poważnymi chorobami i infekcjami. Poznaj właściwości brokułów.

Brokuły to jednoroczne rośliny uprawne. Mają one długą i grubą łodygę, która zakończona jest kwiatostanem zwanym różyczkami. Kwiatostan brokułu zawiera małe różyczki, zielonych owoców, które są jadalne. Oprócz tego brokuł zawiera szerokie, faliste i zimozielone liście. Wszystkie elementy warzywa są jadalne i w każdym zawarte są składniki odżywcze.

Wartości odżywcze brokułów

Brokuły uważane są za jedne z najzdrowszych warzyw. W zielonym kalafiorze jak inaczej nazywany jest brokuł, znajdziemy zarówno witaminy, jak i minerały i substancje odżywcze. Brokuły to doskonałe źródło potasu, fosforu, magnezu, wapnia, żelaza, manganu i chromu. Witaminy zawarte w brokule to natomiast witamina C, K, z grupy B, kwas foliowy. Warzywo wyróżnia się również dużą zawartością białka oraz błonnika pokarmowego. Cenne dla zdrowia się też obecne w zielonym kalafiorze związki takie jak: luteina, zeaksyna, flawonoidy oraz beta-karoten.

Ile kalorii ma brokuły?

W 100 g ugotowanego brokułu znajduje się tylko 35 kalorii. Mimo niskiej kaloryczności brokuł zapewnia na długo uczucie sytości, ponieważ zawiera duże ilości błonnika pokarmowego. Z racji sporej ilości białka warzywo w diecie może stanowić alternatywa dla mięsa czy produktów zbożowych. Dzięki tym właściwościom brokuły są ważnym składnikiem diet odchudzających oraz wegetariańskich. Należy jednak pamiętać, że tak jak każde warzywo kapustowate zielony kalafior może powodować wzdęcia. Aby ich uniknąć, najlepiej łączyć je z czosnkiem, imbirem, koprem lub kminkiem.

Właściwości brokułów

O właściwościach leczniczych i profilaktycznych mówi się bardzo dużo. Warzywo zawdzięcza to przede wszystkim sulforafanu, czyli flawonoidów. Jest to silny przeciwutleniacz. Związek tego w brokułach jest najwięcej. Oznacza to, że właściwości brokułów to:

  • Silne działanie przeciwnowotworowe – zawarte w brokułach substancje zapobiegają mutacjom w obrębie DNA, hamują rozwój komórek rakowych i likwidują je, nie niszcząc zdrowych tkanek; związki zawarte w brokułach przede wszystkim mają zapobiegać rakowi piersi;
  • Działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne – dieta bogata w brokuły pozwala zwalczać bakterię Helicobacter pylori oraz zahamować rozwój choroby wrzodowej żołądka i dwunastnicy;
  • Zmniejszanie ryzyka wystąpienia reumatyzmu, zaćmy, zwyrodnienia plamki żółtej, chorób sercowo-naczyniowych;
  • Udrażnianie tętnic;
  • Usprawnianie pracy układy krążenia poprze obniżanie ciśnienia krwi, wzmocnienie naczyń krwionośnych, regulację gospodarki lipidowej, zapobieganie odkładaniu się blaszki miażdżycowej, tworzenie krwi oraz regulowanie krzepliwości;
  • Regulacja gospodarki wodno-elektrolitowej oraz usprawnianie pracy nerek;
  • Regulacja pracy układu nerwowego – wskazuje się, że dieta bogata w brokuły ma poprawiać samopoczucie, koncentrację i pamięć;
  • Działanie profilaktyczne w zakresie chorób oczu, szczególnie tych związanych z wiekiem;
  • Poprawa kondycji i wyglądy skóry, tanki łącznej, stawów i ścięgien – wynika to z tego, że witamina C zawarta w brokułach to niezbędny składnik syntezy kolagenu;
  • Działanie profilaktyczne i lecznicze w zakresie cukrzycy – z racji niskiego indeksu glikemicznego brokuły pomagają w zachowaniu odpowiedniego poziomu glukozy we krwi;
  • Przyczynianie się do pozytywnego rozwoju płodu, dzięki zawartości w zielonym kalafiorze kwasu foliowego.

Jak przygotować brokuł?

Należy pamiętać, że brokuł jest warzywem w całości jadalnym. Trzeba jednak wiedzieć, że wysoka temperatura przy obróbce niszy cenne składniki zawarte w zielonym kalafiorze. Rozpadowi ulega przede wszystkim cenny sulforafan. Z tego względu zaleca się, aby brokuły jeść na surowo. W tej postaci można je dodać do sałatek czy przegryzać z dipem. Właściwości brokułów w zakresie przeciwdziałania chorobom nowotworowym wzrosną, jeśli warzywo połączy się z musztardą, czarną rzodkwią oraz wasabi.

Brokuły można jeść również na ciepło. Stanowią one świetny dodatek do dań obiadowych. Warzywo można dodawać do makaronów, zapiekanek, pizzy lub mięs. Aby nie traci cennych właściwości zielonego kalafiora, najlepiej gotować go na parze przez maksymalnie 4 minuty lub blanszować w temperaturze nie wyższej niż 76 stopni Celsjusza.

Kiełki brokułu

Chcąc zdrowo się odżywiać, można sięgnąć nie tylko po brokuł w pełni wykształconej postaci, ale i po kiełki. Kiełki brokułu to doskonałe źródło błonnika pokarmowego, witamin z grupy B oraz przeciwutleniaczy. Ich właściwości są podobne jak zielonego kalafiora. Oznacza to, że zapobiegają rozwojowi wrzodów żołądka i dwunastnicy, poprawiają pracę układu nerwowego, sercowo—naczyniowego oraz narządy wzroku. Kiełki brokułów mają postać drobnych nasionek. Można kupić je w sklepach ze zdrową żywnością czy zwykłych supermarketach, a także wyhodować samodzielnie.

[Głosów:2    Średnia:3.5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here