Kwasy Omega-3 i Omega-6. Roślinne pochodzenie kwasów vs zanieczyszczone oleje rybne

0
494

Zarówno kwasy tłuszczowe omega-3 (ω-3), jak i omega-6 (ω-6) są ważnymi składnikami błon komórkowych i prekursorami wielu innych substancji w ciele, takich jak te, które biorą udział w regulacji ciśnienia krwi i reakcji zapalnych. Wzrasta znaczenie dla kwasów tłuszczowych omega-3 w ochronie przed śmiertelnymi chorobami serca i wiadomo, że mają one działanie przeciwzapalne, które może być ważne w tej i innych chorobach. Rośnie również rola kwasów tłuszczowych omega-3 w zapobieganiu cukrzycy i niektórych rodzajów raka.

Ciało ludzkie jest zdolne do produkcji wszystkich potrzebnych kwasów tłuszczowych z wyjątkiem: kwasu linolowego (LA), kwasu tłuszczowego omega-6 i kwasu alfa-linolenowego (ALA) oraz kwasu tłuszczowego omega-3. Należy je spożywać wraz z jedzeniem lub w suplementach,  dlatego są określane jako “niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe”. Oba te kwasy tłuszczowe są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Można je również wykorzystać do wytwarzania innych kwasów tłuszczowych (np. Kwas arachidonowy (AA) powstaje z LA).

Kwasy tłuszczowe Omega-6 mogą pomóc podnieść “dobry” cholesterol

Kwasy tłuszczowe Omega-6 powszechnie występują w dzisiejszej nowoczesnej diecie ze względu na wysoką koncentrację w popularnych produktach spożywczych:

  • Olej roślinny
  • Artykuły fast food, takie jak frytki, kurczak popcorn, krążki cebuli
  • Nabiał i jaja
  • Kurczak, wieprzowina, wołowina
  • Wiele upieczonych rzeczy, takich jak babeczki, ciasteczka, chleb

Omega-6 pomaga zmniejszyć ryzyko neuropatii cukrzycowej, reumatoidalnego zapalenia stawów, a nawet alergii. Co ciekawe, istnieje korelacja między Omega-6 i zmniejszonymi objawami ADHD . Te wielonienasycone tłuszcze są często stosowane w celu obniżenia ryzyka chorób serca poprzez zmniejszenie “złego” lub cholesterolu LDL i zwiększenie “dobrego” cholesterolu HDL.

Ze względu na naszą zależność od fast foodów, większość ludzi ma w swoim ciele zbyt dużo Omega-6. Zbyt dużo Omega-6 może faktycznie nasilić stan zapalny, który wiąże się z zagrożeniami dla zdrowia w tym  z depresją.

Korzyści dla zdrowia płynące z kwasów tłuszczowych Omega-3

Kwasy tłuszczowe Omega-3 znajdują się w wysokim stężeniu w rybach, oliwie z oliwek, czosnku i orzechach włoskich. Chociaż te pokarmy są powszechne, ludzie nie jedzą ich w wystarczających ilościach, aby uzyskać korzystny poziom tych kwasów, dlatego często zaleca się suplementację.

Omega-3 odgrywa kluczową rolę w zmniejszaniu stanu zapalnego, co z kolei może zmniejszyć ryzyko osteoporozy, niektórych nowotworów, chorób serca, objawów astmy i innych chorób.

Oprócz aspektów profilaktycznych, Omega-3 stymuluje wzrost włosów i skóry, a ze względu na to, jak ważne jest to podczas rozwoju niemowlęcia, kobiety w ciąży są zachęcane do przyjmowania go w celu zapobiegania problemom związanym ze wzrokiem u maleństwa.

Kiedy weźmiesz pod uwagę ogromne korzyści, jakie nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3 mają na Twoje ciało, łatwo zrozumieć, dlaczego są polecane prawie każdemu z uwagi na jego właściwości profilaktyczne i lecznicze.

Główne korzyści zdrowotne Omegi-3 pochodzą głównie z długołańcuchowych kwasów tłuszczowych (EPA i DHA). W rzeczywistości DHA jest najbardziej rozpowszechnionym kwasem tłuszczowym występującym w mózgu i istnieje bezpośrednia korelacja między objętością DHA w mózgu i pamięcią / inteligencją.

Wszyscy słyszeliśmy, że ryby nazywa się “pożywieniem mózgu”, a DHA jest głównym powodem, aby tak twierdzić. Kwas tłuszczowy DHA jest niezbędny do tworzenia i utrzymywania pewnych komórkowych części mózgu i siatkówki, co czyni go niezbędnym dla zdrowia mózgu.

Jakie są zalety i wady stosowania suplementów z oleju z ryb?

Suplementy oleju z ryb zawierają kwasy tłuszczowe omega-3 z gatunków ryb, takich jak śledź, tuńczyk, łosoś, halibut i tłuszcz wielorybi. Zawierają witaminę E w małych ilościach, aby przedłużyć ich okres przydatności do spożycia. Suplementy mogą zawierać witaminy A, C i D oprócz składników mineralnych, takich jak żelazo i wapń, w celu zwiększenia ich wartości odżywczej i leczniczej. Konsumpcja suplementów oleju rybnego może jednak mieć zalety i wady.

Zalety stosowania suplementów z olejem rybim

  • Poprawa zdrowia układu krążenia

Kwas eikozapentaenowy i kwas dokozaheksaenowy – znane również jako dwa kwasy tłuszczowe omega-3 – obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia krwi. EPA i DHA redukują także trójglicerydy, które mogą prowadzić do nieprawidłowego bicia serca i zwiększać szanse na atak serca i udar. Suplementy oleju z ryb spowalniają gromadzenie się blaszek miażdżycowych, które mogą powodować problemy z krążeniem krwi przez stwardnienie tętnic.

  • leczenie reumatoidalnego zapalenia stawów

Suplementy oleju z ryb pomagają w leczeniu autoimmunologicznych schorzeń, takich jak reumatoidalne zapalenie stawów, które wpływa na kości i stawy. Redukują one stany zapalne stawów, sztywność poranną i potencjalnie uzależnienie od niesteroidowych leków przeciwzapalnych lub NLPZ. W rezultacie przyjmowanie suplementów z olejem rybim może obniżyć koszty leczenia reumatoidalnego zapalenia stawów. Te suplementy mogą jednak kontrolować tylko objawy; nie mogą powstrzymać rozwoju choroby. Powinieneś skonsultować się z lekarzem i kontynuować leczenie zgodnie z zaleceniami.

Wady stosowania suplementów z olejem rybim

  • ryzyko udaru krwotocznego

Spożywanie ponad trzech gramów kwasów tłuszczowych omega-3 to odpowiednik trzech porcji ryb dziennie, co może narazić na ryzyko wystąpienia udaru krwotocznego. Ten rodzaj udaru występuje, gdy jedna lub więcej tętnic w mózgu pęka i powoduje krwotok zagrażający życiu.

  • problemy z toksycznością olejów rybich

W rybach mogą gromadzić się zanieczyszczenia środowiska, takie jak arsen, ołów, rtęć i kadm, pochodzące z wód, w których ryby mają swoje środowisko naturalne. Metale te mogą być trudne do wyeliminowania,, a ich spożycie może powodować zaburzenia funkcji poznawczych i dysfunkcje układu nerwowego. Istnieje szansa, aby uniknąć tych komplikacji, kupując certyfikowane suplementy z olejem rybim. Dzięki temu możemy mieć pewność, że zawarte w nich składniki omega-3 spełniają międzynarodowe standardy i są wolne od substancji toksycznych.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here