Drzemka jako skuteczna regeneracja

0
452

Sen jest ważnym składnikiem ludzkiego życia, ale wielu ludzi nie rozumie związku między procesami zachodzącymi w mózgu, a procesem snu. Udowodniono, że sen poprawia pamięć, reguluje metabolizm i zmniejsza zmęczenie psychiczne. Wydaje się, że minimum 7 godzin codziennego snu jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania poznawczego i behawioralnego. Emocjonalne i mentalne upośledzenia związane z przewlekłą utratą snu, a także bardzo niebezpieczne sytuacje, które mogą przyczynić się do braku snu, stanowią poważny problem, o którym należy pamiętać. Kiedy ktoś śpi, mózg się reorganizuje i ładuje oraz usuwa toksyczne produkty uboczne, które gromadzą się przez cały dzień. To dowód ilustrujący, że spanie może oczyścić mózg i pomóc w utrzymaniu normalnego funkcjonowania.

Sen i drzemka – zbawienny wpływ

Każda faza cyklu snu przywraca i odmładza mózg w celu optymalnego funkcjonowania. Kiedy pozbawiamy się snu, aktywny proces układu limfatycznego nie ma czasu, aby wykonać tę funkcję, więc toksyny mogą narastać, a efekty staną się widoczne w zdolnościach poznawczych, zachowaniu i osądzie.

Przyczyny drzemek

Możesz być zaznajomiony z uczuciem przytłaczającej senności podczas popołudnia. Jest to zjawisko powszechne, występujące niezależnie od tego, czy zjadłeś obiad, czy nie. Jest spowodowane naturalnym spadkiem czujności od około 13 do 15. Więc jeśli walczysz ze snem w środku dnia i jesteś gdzieś, gdzie możesz się zdrzemnąć, to po prostu zrób to.

Poświęcenie czasu na krótką drzemkę natychmiast złagodzi senność i poprawi czujność przez kilka godzin po przebudzeniu. Istnieje też wiele innych korzyści.

Ludzie drzemią z wielu powodów, niektóre to:

  • nadrobienie straconego snu
  • jeśli wiemy, że nocą nie mamy możliwości na sen „nadrabiamy” drzemką, aby uniknąć późniejszego poczucia senności
  • dla przyjemności lub dla zabicia czasu.

Wskaźniki drzemek są większe w takich krajach jak Grecja, Brazylia i Meksyk, które to mają kulturę sjesty. Ludzie w tych państwach deklarują “czas spokoju” wczesnym popołudniem i mogą nawet iść do domu na drzemkę. W takich miejscach nawet 72% osób drzemie do czterech razy w tygodniu.

Drzemka jako skuteczna regeneracja

Drzemki są nie tylko korzystne, ponieważ sprawiają, że czujemy się mniej senni i bardziej czujni, ale dlatego, że poprawiają one nasze funkcjonowanie poznawcze, czasy reakcji, pamięć krótkotrwałą, a nawet nasz nastrój. Badania wykazały, że ci, którzy regularnie drzemią, czują się bardziej czujni po krótkiej drzemce w godzinach popołudniowych w porównaniu do tych, którzy tylko drzemią sporadycznie.

W rzeczywistości, ogólne korzyści z drzemki są podobne do tych występujących po spożyciu kofeiny (lub innych substancji pobudzających), ale bez skutków ubocznych uzależnienia od kofeiny i ewentualnie przerwanym snem w nocy.

Korzyści drzemek

  • Zwiększa czujność. Kiedy twoje powieki są zdecydowanie zbyt ciężkie, aby je otwierać, nie wykonujesz swojej pracy najlepiej jak potrafisz. Znajdź czas na drzemkę, a następnie wróć do obowiązkowych zadań. Badanie NASA wykazało, że 40-minutowa drzemka zwiększa czujność o 100%. Inne badania wykazały, że 20-minutowa drzemka jest bardziej skuteczna niż 200 mg kofeiny lub treningu. Jeszcze jedno badanie mówi na ten temat, że piloci, którym pozwolono na 25-minutową drzemkę (podczas gdy drugi pilot przejął kontrolę), m.in. Zrobili mniej błędów podczas startów i lądowań..
  • Poprawia pamięć, nasza pamięć robocza działa zdecydowanie lepiej, kiedy jesteśmy wypoczęci.
  • Zapobiega wypaleniu i zapobiega nadmiarowi informacji. Chociaż często odmawiamy sobie drzemki, ponieważ czujemy, że mamy zbyt wiele do zrobienia, badania wykazały, że dodatkowe godziny bez odpoczynku dramatycznie zmniejszają wydajność.
  • Wzmacnia zmysły i kreatywność. Drzemka może poprawić twoje zmysłowe postrzeganie tak skutecznie jak cała noc snu. Oznacza to, że obiad smakuje lepiej, a zachód słońca wygląda bardziej romantycznie.  Drzemanie poprawia także twoją kreatywność. Drzemki w ciągu dnia sprawią, że zmysł węchu, smaku, wzroku i słuchu będzie w bardzo dobrej kondycji. Wystarczy przespać się kilka razy po 20 minut, co dla zmysłów znaczy tyle, co całonocny sen. Sam zobaczysz różnicę w słuchaniu muzyki czy jedzeniu wyszukanych potraw.
  • Poprawia zdrowie. Brak snu prowadzi do nadmiaru hormonu kortyzolu w organizmie. Kortyzol, znany jako hormon stresu, pomaga nam radzić sobie z reakcjami walki lub ucieczki. Ale nadmiar kortyzolu zwiększa nietolerancję glukozy i tłuszcz w jamie brzusznej, osłabia układy mięśniowe i odpornościowe, hamuje pamięć i uczenie się oraz obniża poziom hormonu wzrostu i testosteronu w naszych ciałach. Te szkodliwe efekty mogą prowadzić do cukrzycy i chorób serca.
  • Kiedy śpisz, uwalniasz hormon wzrostu, antidotum na kortyzol, które wzmacnia twój układ odpornościowy, zmniejsza stres i lęk oraz pomaga w odbudowie mięśni i utracie wagi. Drzemka daje mózgowi szansę na odpoczynek.
  • Poprawia nastrój, a to za sprawą seratoniny neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za uczucie szczęścia, który jest uwalniany w dużych ilościach podczas snu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here