Kasza jaglana – właściwości, wartości odżywcze i sposoby przyrządzania

0
533

Kasza jaglana powoli wraca na nasze talerze. Ta najstarsza z kasz znana jest od wieków, jednak w ostatnim czasie jej właściwości były zapomniane i pomijane. Tymczasem dostarcza ona do organizmu nie tylko cennych składników odżywczych, ale i gwarantuje oryginalny smak dań. Kaszę jaglaną można jeść zarówno z daniami słonymi, jak i słodkimi. Poznaj właściwości kaszy jaglanej i zobacz, jak ją przyrządzać.

Kasza jaglana to jedna z najstarszych kasz. Produkowana jest z łuskanych nasion prosa, które przybyły do Europy z Chin. Nasiona te znane były już w epoce neolitu. Kasza jaglana na kontynencie zaczęła być popularna w latach 70. XX wieku, jednak na polskich stołach gości od niedawno. Przez wiele osób jest niedoceniana i nieznana.  Boom na jaglankę zaczął się jednak wraz z modą na zdrowe odżywianie. To wtedy odkryliśmy, że kasza z łuskanych nasion prosa jest niezwykle zdrowa i zawiera wiele cennych składników odżywczych.

Wartości odżywcze kaszy jaglanej

Kasza jaglana pod względem wartości odżywczych dorównuje tej gryczanej, która uważana jest za najzdrowsza z kasz. Ma mało skrobi, a dużo przyswajalnego białka. Zawiera również zdrowe węglowodany, które dodają energii oraz nienasycone tłuszcze. W kaszy jaglanej znajdziemy również ważny dla prawidłowej pracy jelit błonnik oraz liczne witaminy z grupy B (B1, B2, B6 oraz kwas foliowy), które korzystnie oddziałują na układ nerwowy i witamina E. W skład kaszy jaglanej wchodzą też minerały i pierwiastki takie jak żelazo oraz krzem, a także lecytyna poprawiająca pamięć i koncentrację.

Wartości odżywcze kaszy jaglanej sprawiają, że jeść może ją każdy. Zalecana jest ona dzieciom, kobietom w ciąży, matkom karmiącym piersią oraz seniorom. Po jaglankę sięgać mogą też osoby borykające się z wrzodami czy problemami z wątrobą,  chorujące na celiakię, przebywające na diecie bezglutenowej oraz chcące przywrócić równowagę kwasowo- zasadową organizmy. Kasza jaglana jest jedyną kaszą zasadotwórczą, dlatego można ją jeść, będąc na diecie odkwaszającej organizm. Dalsze właściwości kaszy jaglanej to rozgrzewanie od wewnątrz organizmu.

Kasza jaglana – czy na pewno zdrowa?

Kasza jaglana, chociaż zawiera wiele cennych dla nas składników odżywczych nie jest polecana każdemu. Przede wszystkim trzeba pamiętać o jej wysoki  indeksie glikemicznym, który wynosi 70. Z tego też powodu z jaglanki powinny zrezygnować osoby chore na cukrzycę oraz diabetycy.

Właściwości lecznicze kaszy jaglanej

Kasza jaglana to nie tylko smaczny dodatek do potraw, ale i domowy sposób na wiele dolegliwości. Wśród jej właściwości leczniczych wymienia się:

  • wspomaganie leczenia celiakii oraz niedokrwistości (anemii),
  • działanie antywirusowe;
  • zmniejszanie stanów zapalnych błon śluzowych (wysusza nadmiar wydzieliny);
  • korzystne działanie na włosy, skórę i paznokcie – jest to możliwe dzięki dużej zawartości krzemionki w jaglance;
  • mineralizację kości, czyli zapobieganie ich odwapnianiu;
  • poprawę koncentracji oraz pamięci;
  • regulowanie poziomu cholesterolu we krwi;
  • poprawę przemiany materii i pracy jelit.

Kasza jaglana – jak ją jeść?

Kaszę jaglaną można stosować jako dodatek do duszonych mięs oraz dań słodkich. Warto jednak pamiętać, że aby jaglanka była smaczna, trzeba ją odpowiednio przygotować. Złe przyrządzenie sprawi, że kasza będzie miała lekko gorzki posmak, co zepsuje smak całego dania. Jak gotować kaszę jaglaną, aby pozbyć się gorzkiego smaku? Zastosuj jeden z poniższych sposobów.

  1.   Przed ugotowaniem obwicie przelej ją najpierw zimną, a następnie gorącaąwodę.
  2.   Wrzuć kaszę do wrzątku, a po chwili odcedzić i jeszcze raz wsyp do czystej gotującej się wody.
  3.   Namocz kasze przez kilka godzin w wodzie z dodatkiem cytryny.

Gotują kaszą jaglaną na sypko, zachowaj proporcje 1 szklanka kaszy na 2,5 szklanki wody. Jaglankę należy gotować, aż wchłonie całkowicie wodę, następnie owinąć w koc i odstawić na godzinę. Jeśli chcesz, aby kasza była kleista, najlepiej jest wymieszać ją z niewielką ilością wody lub mleka i przelać do wrzątku w proporcjach 1 szklanka kaszy jaglanej na 3,5 szklanki wody. Gotować 30-40 minut.

Kasza jaglana na słodko

Nie można zapomnieć również o tym, że kasza jaglana dobrze smakuje na słodko. Sprawdzi się ona jako składnik deserów. W szybki sposób można przygotować ja z bananem i masłem orzechowym. Deser przygotowuje się z 1 szklanki ugotowanej jaglanki, łyżki masła orzechowego i 1 banana. Deser można jeść na ciepło lub na zimno (po schłodzeniu w lodówce).

Kaszę jaglaną na słodko można również podawać w formie budyniu. Budyń jaglany przygotowuje się z 0,5 szklanki kaszy, szklanki mleka, soku jabłkowego oraz 1 łyżki miodu. Kaszę należy ugotować, odcedzić i zalać mlekiem, a następnie gotować pod przykryciem do wchłonięcia płynu. W kolejnym kroku dodaje się sok i miód oraz miksuję masę do gładkiej konsystencji. Budyń jaglany można udekorować miodem, rodzynkami, orzechami czy owocami. Jest on świetną propozycją na podwieczorek dla najmłodszych.

Kasza jaglana to produkt, który powinien zagościć na stołach wszystkich osób chcących się zdrowo odżywiać. Lekka i bogata w składniki odżywcze pozwoli zadbać o zdrowie oraz utrzyma równowagę kwasowo-zasadowa w organizmie. Kasza jaglana to również dobry sposób na odmienienie swojego codziennego menu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here