Jedz migdały – warto!

0
558

Migdały należą do najzdrowszych produktów żywnościowych. Określone są one mianem tzw. super żywności. Zawierają one wiele wartości odżywczych, a przez to mają dużo prozdrowotnych właściwości. Mimo że są one niezwykle kaloryczne, to migdały to ważny składnik diet odchudzających, jadłospisu kobiet w ciąży czy osób z podwyższonych cholesterolem i chorujących na cukrzycę. Poznaj właściwości migdałów i zobacz, dlaczego warto je jeść.

Migdały są nasionami migdałowca. Pochodzą z regionu Bliskiego Wschodu. Dziś niskie rozłożyste drzewa migdałowca rosną również w basenie Morza Śródziemnego, na Kaukazie, w Portugalii, Szwajcarii oraz w Kalifornii. Migdałowiec pospolity występuje w dwóch odmianach: słodkiej oraz gorzkiej. W sklepach znudzimy migdały pochodzące z migdałowca słodkiego. Z tych nasion wyrobią się również marcepan oraz olejek migdałowy. Migdały gorzkie spożywane w zbyt dużych ilościach, mogą prowadzić do zatrucia – zawierają one silną truciznę, amigdalinę. Dlatego też gorzkie migdały stosuje się przede wszystkim w przemyśle farmaceutycznym.

Wartości odżywcze migdałów

Migdały to tzw. super żywność. Miano to zawdzięczają zawartym w nich witaminom i minerałom. Z racji tego, że zawierają sporo białka, rekomendowane są wegetarianom i osobom jedzącym małe ilości mięsa. Migdały są również cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i nierozpuszczalnego błonnika. Oprócz tego znajdziemy w nich magnez, wapń, cynk, potas, fosfor, witaminę E, z grupy V, fenyloalaninę.

Należy pamiętać, że mimo wyjątkowych wartości odżywczych migdały to niezwykle kaloryczna żywność. Aż w 50% składają się one z tłuszczu, co sprawia, że w 100 g migdałów znajdziemy aż 590 kalorii. Stąd też dietetycy zalecają, aby dziennie jeść maksymalnie 30 sztuk migdałów. Ich mniejsze ilości powinny spożywać osoby przebywające na diecie odchudzającej.

Jedz migdały – warto!

Dzięki witaminom, minerałom, tłuszczom i aminokwasom migdały wykazują duże właściwości prozdrowotne. Ich regularne jedzenie ma korzystnie wpływać na funkcjonowanie całego organizmu, przede wszystkim na układ nerwowy. Jako najważniejsze właściwości zdrowotne migdałów wymienia się:

  • Zmniejszanie ryzyka zachorowania na miażdżycę – wykazuje się, że migdały w diecie usprawniają pracę układu sercowo-naczyniowego; spożywanie ich w dawce 3 łyżek dziennie ma obniżać ciśnienie krwi i polepszać krążenie; oprócz tego nienasycone kwasy tłuszczowe oraz witamina E wzmacniają i rozkurczają naczynia, obniżają ciśnienie, zmniejszają krzepliwość krwi oraz ograniczają tworzenie się blaszki miażdżycowej; wszystko to ma przeciwdziałać występowaniu miażdżycy, zawarły serca, zakrzepów, udaru i choroby niedokrwiennej serca;
  • Zmniejszają ryzyko cukrzycy – migdały powinny obowiązkowo znaleźć się w diecie osób z tzw. stanem przedcukrzycowym i tych, którzy narażeni są na rozwój cukrzycy; badania wykazały, że migdały zmniejszają insulinoopornośc, a także obniżają poziom złego cholesterolu; przeciwcukrzycowe działanie migdałów wynika również z witaminy E oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych;
  • Pomagają zrzucić zbędne kilogramy – mimo że migdały zawierają spore ilości tłuszczu i kalorii to nie może obyć się bez nich większość diet odchudzających; te orzechy mają wspomagać dbanie o sylwetkę; jedzone z umiarem umożliwiają łatwiejsze spalenie tkanki tłuszczowej na brzuchu i nogach; odchudzające właściwości migdałów wynikają z tego, że hamują one głód i zapewniają uczucie sytości na długo; w migdałach zawarte są też zdrowe tłuszcze, błonnik i białka, które mają niebagatelny wpływ na redukcję wagi;
  • Usprawniają pracę mózgu – witamina E zawarta w migdałach odpowiada za wzmocnienie połączeń między neuronami w mózgu; dzięki temu zmniejsza się ryzyko uszkodzenia komórek mózgu. Pobudzany jest proces tworzenia nowych neuronów oraz ogranicza się szansę zachorowania na Alzheimera; na poprawne działanie mózgu oraz układu nerwowego wpływa także witamina B2; jej właściwości to wzmacnianie pamięci i koncentracji, zwiększaniu funkcji poznawczych oraz polepszenie nastroju;
  • Chronią wzrok -witamina B12, którą znajdziemy w migdałach, wpływa na narząd wzroku; jej zadaniem jest ochrona wzroku przed chorobami takimi jak zaćma;
  • Podwyższają odporność immunologiczną – regularne jedzenie migdałów wzmacnia układ immunologiczny i podnosi naturalna odporność; pozwala to unikać sezonowych infekcji np. przeziębienie; oprócz tego dieta migdałowa przyspiesza gojenie się ran i zmian trądzikowych, poprawia wygląd włosów i paznokci.

Jak jeść migdały?

Aby w pełni skorzystać z właściwości migdałów, zaleca się je jeść na surowo, a wcześniej namoczyć w wodzie. Należy pamiętać, że migdały poddawanie działaniu wysokiej temperatury np. podczas prażenia niszczy witaminę E oraz zamienia nienasycone kwasy tłuszczowe w szkodliwe tłuszcze trans.

Migdały w kuchni mają szerokie zastosowanie. Można posypywać nimi desery np. prażone owoce. Zmielone stanowią smaczny dodatek do kruszonki lub są baza do przygotowania marcepana. Cukiernictwo wykorzystuje również płatki migdałów, które stanowią dekorację ciast, ciasteczek i tortów.

Warto pamiętać, że migdały to dodatek nie tylko do deserów. Sprawdzą się one w sałatkach np. z kurczakiem. Można je podawać także w połączeniu z kalafiorem i serem lub stosować jako panierkę do ryb.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here