Grillowanie uznawane jest za narodowy sport Polaków. Niestety nie wszyscy uznają go za ten zdrowy. Potrawy z grilla postrzegane są jako tłuste i o działaniu rakotwórczym. Spożywanie grillowanych potraw odradza się osobom starszym, chorym i małym dzieciom, a także tym wszystkim, którzy chcą zrzucić zbędne kilogramy. Czy słusznie? Jak przekonują zwolennicy grillowanie, nie. Argumentują oni, że mięso pieczone na ruszcie jest chudsze, a przez to zdrowe i wskazują, że to nie jedyne zalety grillowania. Aby z nich skorzystać, wystarczy tylko wdrożyć zasady zdrowego grillowania. Dzięki temu nie trzeba będzie odmawiać sobie pyszności pieczonych na świeżym powietrzu. Zobacz, jak zdrowo grillować.

Spór o to, czy grillowane potrawy są zdrowe, czy nie trwa od bardzo dawna. W walkę zwolenników i przeciwników włączyli się dietetyce. Większość z nich namawia do pieczenia potraw na ruszcie, ale pod pewnymi warunkami. Reguły zdrowego grillowania mają sprawić, że pieczenie nie wpłynie negatywnie na nasz organizm.

Jak zdrowo grillować? Wartość odżywcza posiłku

Na grillu można przygotować niemal każdą potrawę. Mięso, ryby, warzywa. Jeśli chce się zdrowo grillować, przed wrzuceniem na ruszt należy zastanowić się, jakie wartości odżywcze ma dany produkt. Dietetycy podpowiadają, że zdrowe grillowanie opiera się kładzeniu na ruszcie chudych mięs takich jak kurczak, indyk, chuda wołowina oraz ryb. Najlepiej jest unikać mielonego mięsa w postaci kiełbas czy hamburgerów. Co prawda w czasie grillowania mięso traci tłuszcz, ale nie cały.

Jak zdrowo grillować? Nie tylko mięso

Zasadą zdrowego grillowania jest również to, aby nie jeść tylko mięsa z rusztu. Na grillu można przygotować również warzywa, do których łatwy dostęp mamy na wiosnę i w lecie, czyli w okresie grillowym. Na ruszcie można przygotować większość warzyw i połączyć je z produktami mięsnymi, tworząc tym samym zdrowy i pełen składników odżywczych posiłek.

Jak zdrowo grillować? Pamiętaj o higienie

Jak podaje Amerykańskie Towarzystwo Diabetologiczne, tylko 44% lubi myje ręce przed przygotowaniem posiłku pieczonego na grillu. Brak prawidłowej higieny obniża wartości zdrowotne posiłku i może prowadzi do bólów brzucha, biegunki, zawrotów głowy, mdłości i wymiotów, które są efektem zatrucia bakteryjnego. Brak higieny w przygotowaniu posiłków na łonie natury może się więc bardzo źle skończyć. Dlatego też ważne, aby grillowanie poprzedzić dokładnym umyciem mięsa i warzyw, które chce się przygotować na ruszcie oraz dbaniem o higienę rąk.

Jak zdrowo grillować? Przechowywanie

Zdrowe grillowanie to także odpowiednie przechowywanie produktów, które chcemy upiec. Mięso nie powinno być trzymane poza lodówką przed położeniem go na ruszt. Wysoka temperatura działa na nie bardzo niekorzystnie – zaczyna się ono psuć i dochodzi do rozwoju chorobotwórczych bakterii. Umyte i doprawione mięso należy przechowywać do samego końca w chłodnej temperaturze i wyjąć dopiero przed bezpośrednim położeniem na ruszt. Nie zjedzone kawałki natomiast od razy schować do chłodnego miejsca. W ten sposób wyeliminuje się ryzyko zatrucia grillowanymi potrawami.

Jak zdrowo grillować? Dopiekanie do końca

Aby zdrowo grillować trzeba uzbroić się w cierpliwość. Chociaż każdy z nas chce dostać swoją porcję jak najszybciej, to potrawy z grilla muszą być dobrze upieczone. Trzeba pamiętać, że w procesie grillowania temperatura dostaje się do wnętrza o wiele wolniej, dlatego trzeba o więcej czasu, aby przygotować potrawę. Przed jej podaniem warto sprawdzić, czy mięso faktycznie jest gotowe. Możne to zrobić stosując termometr z nakłuwaczem. Dla własnego zdrowia nie należy jeść niedopieczonego mięsa.

Jak zdrowo grillować? Naczynia do grillowania

W czasie grillowania wytwarzają się rakotwórcze związki. Jest to fakt, któremu trudno zaprzeczyć nawet zwolennikom pieczenia potraw na ruszcie. Niektóre z nich powstają podczas procesu technologicznego inne, gdy wytopiony tłuszcz spada i na węgiel i spalając się, wydziela toksyczne opary, które osadzają się na mięsie. Stąd też chcąc zdrowo grillować, należy zawsze używać tacek lub folii aluminiowej, która zabezpieczą potrawy przed oparami, choć nie wszystkimi związków toksycznych.

Jak zdrowo grillować?  Unikaj alkoholu

Połączenie tłustego jedzenia i alkoholu znacznie obciąża nasz żołądek i wątrobę. Stąd też dietetycy zalecają, aby jedząc potrawy z grilla nie popijać ich piwem czy winem. Może to powodować zgagę, wzdęcia czy nadmierne uczucie sytości.

Jak zdrowo grillować?  Zwróć uwagę na drewno

Jedną z zasad zdrowego grillowania jest unikanie, jako rozpałki drzew iglastych, zawierają one wiele dymiących żywic. Zamiast niego warto sięgnąć po węgiel drzewny lub drewna z drzew liściastych. Ognia najlepiej też nie rozpalać za pomoc chemicznych podpałek, o wiele korzystniej jest sięgnąć po podpałki ekologiczne z drewna lub specjalne elektroniczne opalarki. Kolejna zasada to ta, aby poczekać z położeniem produktów spożywczych na ruszcie do czasu, aż węgiel drzewny pokryje się szarym nalotem. Będzie o wtedy wydzielał mniej toksyn.

Zdrowe grillowanie to zastosowanie się do kilku prostych zasad. Ich wdrożenie sprawi, że przygotowywanie i jedzenie potraw na świeżym powietrzu nie będzie się odbywać ze szkodą dla naszego organizmu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here