Dieta zasadowa – czy masz zakwaszenie organizmu?

0
1289

Coraz częściej i więcej mówi się o zakwaszeniu organizmu. Jest ono efektem niewłaściwego odżywiania, a przede wszystkim spożywania produktów wysoko przetworzonych. To one zaburzają równowagę kwasowo-zasadową w organizmie co prowadzi do uciążliwych, a niekiedy poważnych dolegliwości zdrowotnych. Aby uniknąć zakwaszenia organizmu, konieczne jest zmienianie nawyków żywieniowych. Pomocą w tym służy dieta zasadowa.

Dieta zasadowa to starannie opracowany jadłospis, w którym znajdują się produkty odkwaszające organizm. O tym, czy dany produkt spożywczy zakwasza, czy odkwasza, organizm decyduje to, jak zachowuje się w procesie przemiany materii. Należy mieć to na uwadze i absolutnie przy układaniu menu diety zasadowej nie kierować się smakiem produktów. Produkty zasadowe w czasie trawienia zachowują odczyn alkaliczny, stąd też często nazywane są produktami alkalizującymi.

Kto powinien stosować dietę zasadową?

Po dietę zasadową przede wszystkim powinny sięgnąć osoby, które zauważają u siebie objawy zakwaszenia organizmu. Do takich zalicza się: ogólne osłabienie, zwiększoną podatność na infekcje, problemy skórne, zatrzymywanie wody w organizmie, obrzęki, przewlekłe zmęczenie, problemy ze snem i koncentracją oraz pogorszenie nastroju. Objawy te są przyczyną nadmiernego spożycia produktów zawierających substancje kwasotwórcze. Brak podjęcia działań może prowadzić do wielu chorób m.in. cukrzycy, nadwagi, miażdżycy, nadciśnienia tętniczego, osteoporozy czy nowotworów.

Na zakwaszenie organizmu, a więc zaburzenie równowagi kwasowo-żywieniowej narażone są głównie osoby:

  • Jedzące mało warzyw i owoców;
  • Pijące duże ilości kawy oraz czarnej, mocnej herbaty;
  • Jedzące duże ilości wysoko przetworzonej żywności oraz cukrów;
  • Używające nadmiernej ilość soli;
  • Jedzące duże liści mięsa wędlin oraz produktów zbożowych (kasz, ryżu, makarony oraz pieczywa).

Zasady diety zasadowej

Dieta na odkwaszenie organizmu opiera się na regułach zdrowego, racjonalnego odżywiania. Należy pamiętać, że dieta zasadowa nie wspomaga odchudzania i nie wymaga głodówek. W diecie zasadowej ważne jest, aby odpowiednio komponować posiłki, a tym samym dostarczać do organizmu niezbędnych witamin i minerałów. W trakcie stosowania diety jadłospis powinien zawierać duże ilości produktów o działaniu alkalizującym, czyli zasadowym. Ich udział w menu powinien wynosić 60%, pozostałe 40% stanowią produkty o charakterze kwasowy. Jako pozostałe zasady diety zasadowej wymienia się:

  • Regularne jedzenie posiłków; powinno spożywać się je 4-5 razy dziennie, a przy tym dbać, aby nie były one duże objętościowo; przerwa pomiędzy posiłkami powinna wynosić ok.3-4 godziny;
  • Nawadnianie organizmu; na diecie zasadowej najlepiej sięgać po wodę mineralną z dodatkiem soku z cytrynu; ograniczyć lub wyeliminować należy kawę oraz mocną herbatę;
  • Często jedzenie warzyw oraz owoców; w przypadku tych ostatnich trzeba uważać na te, które zawierają duża ilość cukrów;
  • Ograniczyć jedzenie mięsa, wędlin i produktów zbożowych;
  • Zrezygnowanie soli i produktów wysoko przetworzonych, słodyczy u napojów gazowanych.

Co jeść na diecie zasadowej?

Produktami zasadowymi są przede wszystkim warzywa i owce. Chcąc odkwasić organizm najlepiej spożywać je w formie surowej. Silne właściwości odkwaszające mają takie warzywa jak:

  • Buraki,
  • Brokuły,
  • Marchew,
  • Bakłażan,
  • Dynia,
  • Szpinak,
  • Seler
  • Cukinia.

W zakresie owoców zaleca się spożywanie cytrusów zwłaszcza grejpfrutów, cytryn, bananów, kiwi i awokado. Polecane są też owoce sezonowe takie jak maliny, truskawki oraz arbuzy. Na diecie zasadowej niewskazane są natomiast borówki oraz żurawina. Posiłki powinno popijać się niegazowaną wodą mineralną z cytryną lub naturalnymi sokami warzywnymi i owocowymi. W diecie zasadowej nie może również zabraknąć tłuszczy roślinnych pochodzących np. z oliwy z oliwek czy oleju rzepakowego. W niewielkich ilościach można też spożywać nabiał w postaci mleka, sera żółtego i twarogowego, jogurtów, kefirów. Dozwolone są też orzechy, migdały, pestki dyni oraz ziarna słonecznika.

Czego unikać na diecie zasadowej?

Produktami kategorycznie zabronionymi na diecie zasadowej są:

  • cukier,
  • nabiał,
  • mięso,
  • kofeina,
  • alkohol,
  • tytoń,
  • pszenica,
  • drożdże,
  • sól,
  • kwasy tłuszczowe nasycone,
  • tłuszcze trans.

Jakie są efekty diety zasadowej?

Dieta zasadowa ma na celu poprawić ogólne samopoczucie oraz przywrócić równowagę kwasowo-zasadową. Stojąc ją, można pozbyć się objawów zakwaszenia organizmu. Wskazuje się też, że jej efektem jest zachowanie prawidłowego poziomu wapnia w kościach, a przez to minimalizacja ryzyka wystąpienia osteoporozy. Jako efekty diety zasadowej podaje się też wyeliminowanie bólów głowy, braku energii, zmiękczenia oraz podwyższenie odporności immunologicznej organizmu. Dieta zasadowa pozytywnie wpływa również na ludzką psychikę. Osoby ją stosujące stają się mniej nerwowe i drażliwe.

Z racji tego, że dieta zasadowa nie jest szczególnie obciążająca dla organizmu i opiera się na racjonalnych i zdrowych zasadach odżywiania, to można stosować ją przez nieograniczoną liczbę czasu. Należy również pamiętać, że do utrzymania neutralnego pH w organizmie (wynosi ono 7,365) przyczyniają się brak stresu, aktywność fizyczna, odpowiednią ilość snu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here