Co warto wiedzieć o diecie karniwora?

0
113

Dieta karniwora składa się tylko i wyłącznie z samego mięsa oraz produktów zwierzęcego pochodzenia. Pozostałe pokarmy zostają, są z niej po prostu wyłączone. Zwolennicy tej diety twierdzą, że pomaga ona w regulacji glikemii, odchudzaniu, a także reguluje problemy z nastrojem. Prawda jest jednak taka, że jest ona bardzo restrykcyjna oraz niezbyt zdrowa w dłuższej perspektywie. Co warto wiedzieć na jej temat?

Początki diety karniwora

Prawda jest taka, że dieta karniwora powstała na podstawie dwóch przekonań. Jednym z nich jest wzorowanie się na naszych przodkach, którzy zjadali niemalże samo mięso oraz ryby. Następnym z kolei jest fakt, że dieta, która obfituje w cukry proste to jeden z czynników, który prowadzi do wszelkiego rodzaju przewlekłych chorób. Struktura diety karniwora jest nieco zbliżona do diety paleo. Nie możemy jednak nie wspomnieć o tym, że w opisywanej propozycji w przeciwieństwie do diety paleo węglowodany zostają zupełnie wykluczone. Kto jest twórcą diety karniwora? Niejaki Shawn Baker, czyli amerykański ortopeda twierdzący, że jest ona w stanie leczyć otyłość, depresję, lęk, zapalenie stawów, cukrzycę, a także wiele innych chorób. Prawda jest jednak taka, że jego teza nie została potwierdzona żadnymi badaniami, a on sam w 2017 roku stracił możliwość wykonywania zawodu za promocję właśnie tej diety.

Carnivore diet – na czym polega?

Dieta mięsna to nic innego jak bardzo restrykcyjny plan żywieniowy, który obejmuje tylko i wyłącznie jedzenie samego mięsa, ryb oraz oczywiście pozostałych produktów pochodzenia zwierzęcego, do których zaliczamy jajka oraz pewne produkty mleczne. Wszelkiego rodzaju warzywa, owoce, zboża, orzechy, rośliny strączkowe, czy nasiona zostają zupełnie wykluczone. Co więcej, nie możemy również nie wspomnieć o tym, że zwolennicy tej diety ograniczają lub zupełnie eliminują także spożycie produktów mlecznych oraz wybieranie tylko tych bez laktozy.

Jak zacząć dietę mięsożercy?

Prawda jest taka, że rozpoczęcie diety karniwora jest naprawdę dość łatwe. Dokładnie tak samo, jak w przypadku pozostałych diet, tak i tutaj możemy najpierw przez kilka tygodni ją przetestować, po czym zdecydować czy przypada nam ona do gustu. Nie możemy jednak nie wspomnieć o tym, że osoby, które nie przepadają za podrobami, mogą już na starcie z niej zrezygnować. Ciekawą propozycją jest wariant przejściowy, który polega na około 3 tygodniach przejściowego, lecz konsekwentnego ograniczania warzyw, owoców, czy orzechów, po czym zostaną one zupełnie wyparte z diety. Bez względu na wszystko, zanim przejdziemy na tak restrykcyjną dietę, jesteśmy zmuszeni poinformować o tym naszego lekarza, czy też dietetyka. Zaleca się zrobienie badań kontrolnych przed rozpoczęciem eksperymentu, a po jakimś czasie sprawdzenie reakcji naszego organizmu.

Warto wspomnieć, że tylko i wyłącznie od nas i naszych celów zależy to, czy włączymy do naszej diety wysokotłuszczowe produkty mleczne. W przypadku, gdy już na starcie wiemy, że będzie nam trudno trzymać się jedynie mięsa oraz ryb warto, chociaż na starcie z nich nie rezygnować. Jest to oczywiście propozycja tylko i wyłącznie dla osób, które tolerują laktozę. Dieta karniwora jest stosunkowo niskowęglowodanowa, dlatego na samym początku powinniśmy spodziewać się skutków ubocznych, do których zaliczamy keto grypę. Warto na ten temat nieco poczytać, aby łatwiej przejść przez ten trudny okres.

Jakie produkty można jeść na diecie karniwora?

Jak już wspominaliśmy, carnivore diet pozwala na jedzenie tylko i wyłącznie produktów pochodzenia zwierzęcego oraz zabrania spożywania pozostałych produktów spożywczych. Co zatem można jeść?

  • Mięso. Indyk, kurczak, wieprzowina, wołowina, kaczka, podroby, jagnięcina itp.;
  • Ryby oraz owoce morza. Sardynki, łosoś, makrela, krab, śledź, krewetki itp.;
  • Pozostałe produkty zwierzęce. Smalec, jaja, bulion mięsny, szpik kostny itp.;
  • Nabiał o niedużej zawartości laktozy. Śmietana, masło, sery itp.

Jakich produktów należy unikać na diecie mięsożercy?

Wszelkie produkty, które pochodzą od roślin są surowo na diecie karniwora, dlatego należy wykluczyć:

  • Owoce. Gruszki, jabłka, jagody, pomarańcze, banany itp.;
  • Warzywa. Ogórki, pomidory, brokuły, papryka, ziemniaki itp.;
  • Nasiona roślin strączkowych. Groch, ciecierzyca, fasola, soczewica itp.;
  • Produkty zbożowe. Kasze, pieczywo, ryż, makarony itp.;
  • Orzechy oraz nasiona. Migdały, orzechy włoskie, nasiona dyni, siemię lniane, nasiona słonecznika itp.;
  • Alkohol. Wino, piwo, rum itp.;
  • Napoje inne niż woda. Herbata, napoje gazowane, soki, kawa itp.;
  • Słodycze. Syrop klonowy, cukier biały oraz brązowy itp.;

Czy carnivore diet to dieta odchudzająca?

Pewne części diety karniwora mogą sprawiać, że masa naszego ciała zostanie zmniejszona. Wiele badań wykazało, że diety niskowęglowodanowe oraz wysokobiałkowe znacznie sprzyjają odchudzaniu. Dlaczego? Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że białko odpowiedzialne jest za zwiększanie uczucia sytości zaraz po posiłku, a dieta, w której go nie brakuje to tak zwana dieta ketogenna, dzięki której bardzo szybko jesteśmy w stanie pozbyć się zbędnych kilogramów. Prawda jest jednak taka, że propozycja ta bardzo obciąża nasz organizm oraz prowadzi do niechcianego efektu jojo. W związku z tym znacznie lepiej jest nie rezygnować zupełnie z węglowodanów, których przecież także potrzebujemy. Bardzo często należy po prostu zmniejszyć ogólne spożycie kalorii, zamiast wprowadzać poważne ograniczenia. Dieta karniwora jest niezwykle restrykcyjna, dlatego przestrzeganie jej przez dłuższy czas dla sporej liczby osób, będzie po prostu niemożliwe.

Dieta karniwora – zalety

Jak wszyscy już wiemy, dieta karniwora wiąże się z wykluczeniem węglowodanów, dlatego możemy zapomnieć o wszelkiego rodzaju ciastach, ciastkach, napojach gazowanych, słodyczach, a także innych produktach, w których nie brakuje cukru. Artykuły te charakteryzują się małą zawartością korzystnych składników odżywczych, a także zawierają wiele kalorii. W związku z tym w każdej zbilansowanej oraz zdrowej diecie powinny być po prostu ograniczone. Dlaczego? Oczywiście, dlatego, że cukier w nadmiarze stanowi niemały problem dla osób chorych na cukrzycę i nie tylko. Prawda jest jednak taka, że zupełne wyeliminowanie węglowodanów także nie wpływa pozytywnie na nasze zdrowie. Znacznie lepiej po prostu je ograniczyć.

Dieta karniwora – wady

Z racji tego, że dieta mięsożercy jest bardzo restrykcyjna oraz wymusza na nas zupełne wyeliminowanie sporej części produktów, ma ona więcej minusów niż plusów. Składa się ona tylko i wyłącznie z produktów, które nasycone są cholesterolem oraz kwasami tłuszczowymi. Przyjmowanie ich w zbyt dużej ilości prowadzi do zwiększania się poziomu „złego cholesterolu” LDL, co naraża nas na groźne choroby sercowo-naczyniowe. Co więcej, nie możemy również nie wspomnieć o tym, że część przetworów mięsnych, szczególnie wędliny oraz boczek cechują się sporą zawartością sodu. W przypadku, gdy często będziemy spożywali takie produkty, ryzyko nadciśnienie tętniczego będzie znacznie większe. Ponadto, jedzenie czerwonego mięsa w sporych ilościach prowadzi do zachorowań na raka odbytnicy oraz jelita grubego. Jak się można domyśleć, za sprawą tego, jak bardzo dieta karniwora jest restrykcyjna, nie zapewnia ona nam zbyt wiele składników mineralnych oraz witamin. Warto także dodać, że nie oferuje nam ona żadnego błonnika, dlatego możemy mieć problemy z zaparciami.

Podsumowanie

Dieta karniwora to bardzo restrykcyjna propozycja. W jej skład wchodzą tylko i wyłącznie mięsa, jajka, ryby oraz bardzo niewiele mlecznych produktów cechujących się niską zawartością laktozy. Zwolennicy diety mięsnej uważają, że dzięki niej stracili zbędne kilogramy oraz pozbyli się problemów zdrowotnych. Prawda jest jednak taka, że żadne badanie medyczne nigdy tego nie potwierdziły. Ponadto, carnivore diet jest pełna sodu oraz tłuszczu, a także nie zawiera żadnego błonnika, dlatego postrzeganie jej w dłuższej perspektywie czasowej, jest niemalże niemożliwe. Znacznie lepiej postawić na urozmaiconą dietę pełną różnorodnych produktów niż dietę karniwora.

Artykuł powstał we współpracy z serwisem Dbam o Zdrowie!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here