Ból kolan po bieganiu – co oznacza i jak sobie radzić z bólem?

0
780

Bieganie to aktywność fizyczna, której podejmuje się dużo osób. Pomaga ona postać w dobrej formie, wzmacnia organizm, mięśnie, a także jest skuteczna w zrzucaniu zbędnych kilogramów. Trzeba jednak pamiętać, że biegacze narażeni są na wiele kontuzji  i problemów zdrowotnych. Wynika to z tego, że bieganie jest sportem znacznie obciążającym mięśnie. Jedną z częstych przypadłości biegaczy jest ból kolan, który wstępuje w trakcie lub po treningu. Dolegliwość zazwyczaj umiejscowiona jest w okolicach rzepki. Jeśli i Ty zmagasz się z bólem kolan po bieganiu – zobacz, jakie mogą być jego przyczyny i czy ewentualne konsekwencje.

Ból kolan po bieganiu – charakterystyka

Ból kolan po bieganiu może dotyczyć zarówno tych osób, które biegają zawodowo, jak i amatorów. Zazwyczaj jest on dość silny i nie tylko zniechęca do sportu, ale i utrudnia codzienne funkcjonowanie. Najczęściej za ból kolana po bieganiu odpowiada rzepka. Przyczyny występowania dolegliwości bólowych jest bardzo dużo. Należy jednak pamiętać, że bez względu na ich genezę nie można ich lekceważyć. Nieleczony ból kolana po bieganiu może prowadzić nawet do trwałego uszkodzenia stawu.

Objawy bólu kolan po bieganiu

Ból kolan po bieganiu przez wiele osób jest ignorowany i zaliczony na karb potreningowego zmęczenia. Tymczasem każde trzeszczenie czy chrobotanie wewnątrz kolana, które pojawia się przy wykonywaniu przysiadów, siadaniu czy innych aktywnościach to  wskazanie do wizyty lekarskiej. Takie dolegliwości podobnie jak ból kolan po treningu mogą wskazywać na uszkodzenie chrząstki. Uraz obejmuje powierzchnię chrząstki, która traci swoja gładkość i staje się chropowata oraz szorstka. Takie uszkodzenie powoduje m.in. bóle kolan po bieganiu.

 

Jakie są przyczyny bólu kolan po bieganiu?

Ból kolan po bieganiu może mieć wiele przyczyn. Do jednych z najczęściej występujących zalicza się przyczyny fizjologiczne. Jako takie określa się:

  • nierówne obciążenie rzepki – jest to tzw. zespół wzmożonego bocznego przyparcia w stawie rzepkowo-udowym; jest on spowodowany brakiem równowagi mięśniowej i zazwyczaj występuje u osób, które mają osłabiony mięsień czworogłowy; przyczyną nierównego obciążenia rzepki mogą być przykurcze więzadłowe; oznacza to, że bok rzepki pracuje intensywniej niż część przyśrodkowa i szybciej się zużywa;
  • długotrwale zginanie kolan – zazwyczaj występuje ono u osób, które mają pracę siedzącą np. za biurkiem czy kierownicą; w ich przypadku bardzo często pojawia się tzw. kolano kinomana; jest to schorzenie, które polega na ucisku chrząstki w jednym miejscu, co prowadzić do powstawania odcisku na niej;
  • wysokie obcasy – noszenie butów na wysokich obcasach powoduje, że kolana nie są do końca prostowane; sprawia to, że nie dociera o nich wymagana ilość substancji odżywczych oraz tych smarujących staw;
  • budowa kolan – ból kolan po treningu może również wynikać z ich nieprawidłowej budowy; boczne ustawienie przyczepu więzadła rzepki na kości piszczelowej sprawia, że rzepka nie może się prawidłowo przemieszczać i odchyla się na bok; w dłuższej perspektywie może to powodować uszkodzenia w stawie.

Ból kolan po bieganiu a błędy treningowe

Ból kolan po bieganiu może być efektem błędnie przeprowadzonego treningu. Dolegliwości mogą wynikać ze zbyt intensywnych ćwiczeń, niewłaściwej techniki biegania, biegania po nieodpowiednim podłożu, przetrenowania, złym doborze butów do biegania, które np. nie uwzględniają wad i właściwości stopy.

Ból kolan po bieganiu – jak sobie z nim radzić?

W przypadku, kiedy po treningu występuje ból kolan, najlepiej jest się udać do lekarza. Na wizytę na pewno trzeba się udać, jeśli dolegliwości bólowe występują często. W takich wypadkach konieczne będzie przeprowadzenie badań, które pozwolą ustalić przyczynę bólu kolan po bieganiu. Diagnoza pozwoli ustalić metody leczenia eliminujące dolegliwości bólowe. Należy pamiętać, że zaniedbanie przewlekłego bólu kolan po treningu może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji m.in. całkowitego zniszczenia stawu. W takich wypadkach jedynym rozwiązaniem, ale i tak nie zawsze skutecznym jest operacja.

W przypadku, kiedy ból kolan po bieganiu występuje doraźnie, warto już w domu podjąć działania, którego go zminimalizują. W celu zmniejszenia bólu kolan po bieganiu można:

  • zrobić okłady z cold-pack lub zwykłego lodu; okłady stosuje się bezpośrednio na bolące miejsce;
  • zastosować opaskę podtrzymującą rzepkę;
  • przerwanie treningów na kilka dni i ich ponowne wznowienie zmniejsza intensywnością;
  • przeprowadzanie dłuższej rozgrzewki przed bieganiem i bardziej intensywne rozciąganie mięśni przede wszystkim czworogłowego uda, łydek, biodrowo-piszczelowych oraz tylną grupę uda;
  • stosowanie maści lub żelów przeciwbólowych, które dostępne są w aptece bez recepty.

W unikaniu bólu kolan po treningu pomoże również odpowiednia dieta. Trenerzy zalecają, aby spożywać jak najwięcej witaminy C, która m.in. wspomaga syntezę kolagenu, antyoksydantów oraz kwasów omega 3, odpowiadających za wyważenie mazi stawowej. Jedzenie takich produktów będzie pozytywnie wpływać na pracę mięśni i stawów, co może spowodować, że bóle kolan po bieganiu będą mniej uciążliwe.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here