Awokado – jakie właściwości ma awokado?

0
606

Awokado to owoc, który w Polsce dopiero zyskuje popularność. Choć znany jest od nad Wisłą od niedawna, to już stał się składnikiem wielu diet, szczególnie tych redukujących kilogramy. Popularność awokado wynika przede wszystkim z tego, że owoc zawiera wiele wartości odżywczych, a także wyskakuje właściwości lecznicze i profilaktyczne. Dzięki zawartości kwasu oleinowego obniża poziom cholesterolu i reguluje ciśnienie krwi – a to nie jedyne właściwości awokado. Poznaj je wszystkie.

Awokado jest owocem pochodzącym z południowo-środkowego Meksyku. W kuchnie meksykańskiej awokado zajmuje ważną pozycjeę Jego ono baza do stworzenia popularnego guacamole, a także stanowi składnik wielu sałatek czy zup. Awokado dodaje się również do mięs. Wygląd awokado przypomina zieloną śliwkę z dużą pestką i tłustym miąższem. Obecnie istnieje przynajmniej kilka odmian awokado.

Wartości odżywcze awokado

Chociaż awokado kwalifikowane jest jako owoc, to zawiera bardzo mało cukrów. Bogate jest natomiast w jednonienasycone kwasy tłuszczowe – omega 9. To m.in. im zawdzięcza swoją kaloryczność. Podaje się, że w 100 g awokado znajduje się 166 kalorii. Oznacza to, że kaloryczność awokado jest podobna do kaloryczności niewielkiego pączka czy kawałka pizzy wegetariańskiej.

Oprócz kalorii w awokado znajdziemy wiele cennych składników mineralnych i witamin. W owocu znajdują się witaminy A, C i E oraz witaminy z grupy B. Witaminy te są doskonale przyswajane dzięki temu, że w awokado znajdziemy spore ilości tłuszczu. Tłuszcze z awokado to kwasy omega-9, omega-3 i omega-6. Oprócz tego w awokado znajdziemy duże ilości potasu, który odpowiada za regulację ciśnienia krwi, poprawną pracę serca i układu nerwowego. Zawarta w owocu awokado luteina i zeaksantyna pozytywnie wpływają natomiast na oczy.

Właściwości zdrowotne awokado

Tłuszcze zawarte w awokado wykazują rozliczne właściwości zdrowotne. Podwyższają je witaminy zawarte w owocu. Jako właściwości awokado wymienia się:

  • Regulowanie poziomu cholesterolu poprzez eliminowanie szkodliwych trójglicerydów, obniżanie poziomu LDL i podwyższanie cholesterolu HDL; awokado w diecie zapobiega miażdżycy i chorobom serca m.in. zawałowi, poprzez obniżanie ciśnienia krwi;
  • Profilaktykę nowotworową – awokado ma zapobiega rakowi piersi u kobiet i prostaty u mężczyzn;
  • Pozytywne wpływanie na rozwój płodu – jest to możliwe dzięki zawartości w awokado kwasu foliowego, który jest niezbędny do prawidłowego rozwoju cewki moczowej, mózgu i kręgosłupa, a także zapobiega powstawaniu wad wrodzonych;
  • Regulowanie poziomu cukru we krwi – dieta oparta na awokado zalecana jest przy cukrzycy typu 2; owoc ten zapobiega nagłym wahaniom poziomu cukru we krwi;
  • Przeciwdziałanie starzenia się organizmu;
  • Usprawnianie pracy wątroby;
  • Niwelowanie stanów zapalnych żołądka i jelit;
  • Poprawianie kondycji włosów i cery – awokado regeneruje cebulki włosów oraz wygładza skórę, niwelując drobne zmarszczki; owoc można wykorzystać do stworzenia domowej maseczki na twarz lub rozgnieciony miąższ dodać do odżywki do włosów.;
  • Pomoc w leczeniu białaczki – najnowsze badania podają, że w awokado znajduje się lipid, który pomaga leczyć ostrą białaczkę szpikową.

Awokado na diecie odchudzającej

Chociaż awokado nie zawiera cukrów, to bogate jest w tłuszcze – stąd też teoretycznie nie powinno być stosowane w diecie odchudzającej. Naukowcy z Kalifornii udowodnili jednak, że owoc awokado pozwala kontrolować apetyt i utrzymuje na długo uczucie sytości. Właściwości te sprawiają, że awokado mimo dużej zawartości tłuszczów i kalorii świetnie sprawdza się w redukcji dodatkowych kilogramów. Aby skorzystać z jego właściwości odchudzających, wystarczy zjadać połówkę owocu do lunchu.

Jak jeść awokado?

Owoc gotowy do spożycia to ten, którego skórka lekko ugina się po naciśnięciu palcem. Dojrzały owoc należy rozkroić wzdłuż, rozdzielając go na dwie czyście. Pastę należy usunąć. Po wydrenowaniu miąższ awokado wybiera się łyżeczką lub obiera owoc ze skórki. Należy pamiętać, że jeśli awokado ma zachować świeżość przy przechowywaniu, to należy skropić je sokiem z cytryny (miąższ).

Awokado w kuchni

Awokado w kuchni może być wykorzystywane na różne sposoby i podawane w różnych potrawach. Najczęściej pojawia się jako pasta guacamole, czyli jedna z podstaw kuchni meksykańskiej. Pastę przygotowuje się, rozgniatając awokado widelcem, dodać do niego sprasowany czosnek, sok z limonki, sól i pieprz. Guacamole można podawać z suszonymi pomidorami, kolendrą lub tabasco. Pasę je się z pieczywem lub nachosami.

Owoc awokado stanowi ciekawą alternatywę dla tradycyjnego masła. Zdrowe tłuszcze sprawiają, że kanapka z awokado będzie nie tylko pyszna, ale i niezwykle wartościowa dla naszego organizmu. Na chleb posmarowany miąższem owocu można położyć pomidory, kiełki, łososia czy pieczonego kurczaka.

Jak jeść pestkę z awokado?

Co ciekawe jeść można nie tylko miąższ z awokado, ale i pestkę. Warto po nią sięgać, bowiem zawiera największą ilość przeciwutleniaczy spośród wszystkich dostępnych jadalnych roślin. Oprócz tego znajduje się w niej duże ilości błonnika. Pestkę awokado, którą chce się zjeść, należy suszyć przez kilka dni, a następnie rozbić. Pokruszoną pestkę mieli się w blenderze na drobny proszek i dodaje np. do jogurtu czy owsianki.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here