Zielony jęczmień staje się coraz popularniejszym elementem diety. Po młody jęczmień sięgają osoby będące na diecie odchodzącej, walczące ze stanami zapalnymi oraz wirusami. Stosuje się go również w celu przyspieszenia gojenia się ran i zmian skórnych, a także jako element terapii przy chorobach układu krwionośnego i naczyniowego. Poznaj właściwości zielonego jęczmienia i zobacz, jak wdrożyć go do codziennej diety.

Młody jęczmień to składnik diety, który jest pełen witamin i minerałów. Zawiera również aminokwasy i enzymy pozytywnie wpływające na działanie organizmu. Jego regularne spożywanie reguluje procesy zachodzące w organizmie i podwyższają naturalną odporność. Zielony jęczmień dostępny jest w formie tabletek, jako suplement diety, a także proszku, który można zmieszać z płynem.

Wartości odżywcze zielonego jęczmienia

Zielony jęczmień to sadzonki, które wykiełkowały w maksymalnie 200 dniach od ich posadzenia. Młode źdźbła zawierają wiele wartości odżywczych. Wskazuje się, że zielony jęczmień bogaty jest w błonnik i aminokwasy takie jak tryptofan, kwas glutaminowy, kwas asparaginowy, arginina, lecytyna oraz fenyloalanina. W młodym jęczmieniu znajdziemy również witaminy: A, C, E i K oraz witaminy z grupy B, a także pierwiastki: cynk, selen, fosfor, potas, wapń, brom, chrom, miedź, jod, żelazo, magnez, sód i siarkę.

Właściwości lecznicze zielonego jęczmienia

Zawarte w zielonym jęczmieniu składniki odżywcze sprawiają, że to zboże ma wiele właściwości leczniczych. Zostały one potwierdzone licznymi badaniami naukowym. Jako właściwości lecznicze zielonego jęczmienia wskazuje się:

  • Właściwości antyoksydacyjne – sprawia to,  że regularne spożywanie młodego jęczmienia opóźnia procesy starzenia się oraz przeciwdziała chorobom nowotworowym, neurodegeneracyjnym (np. choroba Alzheimera); takie właściwości zielonego jęczmienia związane są z aminokwasami oraz witaminą E, które zwiera to zboże;
  • Właściwości przeciwdepresyjne – zielony jęczmień w diecie zmniejsza wpływ stresu na zdrowie człowieka, a także podwyższa poziom serotoniny w mózgu;
  • Właściwości hipoglikemiczne – sprawiają, że zielony jęczmień obniża poziom cukru we krwi, przez co zapobiega cukrzycy, chorobom układu krążenia oraz dolegliwościom żołądkowym i jelitowym;
  • Właściwości przeciwzapalne i przeciwwirusowe.

Zielony jęczmień w diecie odchudzającej

Popularność zielonego jęczmienia wzrost wraz z odkryciem jest odchudzających właściwości. Chętnie sięgają po niego osoby będące na diecie odchudzającej. Doceniają one to zboże za to, że wspomaga trawienie oraz zapewnia uczucie sytości i przyspiesza przemianę materii. Wśród właściwości odchudzających młodego jęczmienia wymian się również poprawę perystaltyki jelit oraz oczyszczanie układu pokarmowego. Preparaty z zielonym jęczmieniem wspomagają proces spalania tkanki tłuszczowej, jednak specjaliści podkreślają, że młody jęczmień nie zastąpi aktywności fizycznej i zbilansowanej diety.

Jak jeść zielony jęczmień?

Zielonego jęczmienia nie jada się w formie sałatek czy surówek. To zboże dostępne jest dwóch formach. Pierwszą jest proszek, który miesza się z płynem i spożywa jako koktajli. Proszek z zielonego jęczmienia można również spożywać zamknięty w kapsułkach. Pozyskiwany jest on z wyciśniętego i odparowanego soku z liści zboża. Proszek z zielonego jęczmienia zawiera wiele witamin, enzymów i mikroelementów, ale nie jest bogaty w błonnik. Proszek z zielonego jęczmienia jest stosunkowo drogi, za 100 g trzeba zapłacić nawet 100 złotych.

Drugą formą, pod jaką można spożywać zielony jęczmień, są tabletki. Produkowane są one z suszonych i zmielonych źdźbeł zboża. Tabletki z zielonego jęczmienia kosztuje ok. 20 złotych. Zawierają one dużo błonnika, jednak nie są tak bogate w mikroelementy, jak proszek z zielonego jęczmienia.

Sok z zielonego jęczmienia

Jedną z najpopularniejszych form włączenia zielonego jęczmienia do diety jest picie z niego soku. Sok z zielonego jęczmienia przygotowuje się z proszku rozpuszczonego w soku owocowym lub wodzie. Woda nie powinna być zbyt gorąca, aby nie doszło do utraty witamin i enzymów zwartych w zielonym jęczmieniu. Sok najlepiej pić 20-30 minut przed jedzeniem, 2 razy dziennie. Ma on dość specyficzny smak.

Skutki uboczne zielonego jęczmienia

Skutki uboczne spożywania jęczmienia występują zazwyczaj na początku suplementowania diety tym składnikiem. Młody jęczmień może wywoływać bóle głowy, wzdęcia, odbijanie, nudności i wymioty. Dolegliwości te powinny zniknąć po 2 tygodniach regularnego stosowania młodego jęczmienia.

Ile kosztuje zielony jęczmień?

Cena preparatów z zielonego jęczmienia nie jest najniższa. Najdroższy jest proszek, za który trzeba zapłacić nawet 180 złotych za 300 g. Preparaty w postaci tabletek są nieco tańsze. W zależności od producenta i ilości tabletek w opakowaniu za suplementy trzeba zapłacić ok. 20 złotych. Różnica cenowa wynika z różnych sposobów produkcji. Aby uzyskać proszek z soku jęczmienia, trzeba zastosować droższe technologie, niż przy produkcji proszku z jęczmienia rozdrobnionego. Zielony jęczmień można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, aptekach oraz sklepach z ziołami.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here