Czy stres może być przyczyną zawału serca?

0
385

Długotrwały i częsty stres negatywnie wpływa na nasze zdrowie. Może on być przyczyną pojawiania się wielu schorzeń i chorób m.in. tych powiązanych z pracą serca. W wyniku nadmiernego stresu układ sercowo – naczyniowy przestaje prawidłowo funkcjonować i pojawią się takie choroby jak zawał mięśnia sercowego czy kardiomiopatia. Aby więc zachować serce w zdrowiu, należy unikać zdenerwowania i stresu. Zobacz, czy stres może być przyczyną zawału serca?

Jak stres wpływa na serca?

Do najczęstszych schorzeń wywoływanych nadmiernym stresem należą choroby układu krążenia oraz układu naczyniowo-sercowego. Wynika to z tego, że sercu szkodzi nie tylko sam stres, ale i to, że w jego wyniku częściej i chętniej sięgamy po szkodliwe używki np. alkohol, papierosy, słodycze. Wszystko to wywołuje podwyższenie poziomu cholesterolu oraz odkładania się w tętnicach tłuszczu co może wywoływać zahamowanie przepływu krwi w naczyniu wieńcowym.

Skąd się bierze stres?

Stres jest rodzajem mechanizmu obronnego ogranizmu. W przypadku, gdy zarejestruje on niebezpieczeństwo, to mobilizuje o obrony wszystkie dostępne funkcje. Celem takiego działania jest uniknięcie zagrożenia. W czasie obrony z mózgu wysyłane są sygnały do wszystkich komórek ciała, krew krąży szybciej, zanikają wszystkie potrzeby filologiczne, a cały organizm pracuje na wysokich obrotach. W czasie stresu wydziela się również hormon stresu. Jeśli ich wysokie stężenie we krwi utrzymuje się tylko przez chwilę, działają na nas motywująco, jednak przy długotrwałej jej obecności działają już destrukcyjnie.

Czy stres może wywołać zawał serca?

Długotrwały stres jak najbardziej może być przyczyną zawału serca. Obwinia się za to hormony, czyli adrenalinę i kortyzol. Sprawiają one, że serce zaczyna szybciej pracować, a przez to też szybciej się męczy i potrzebuje zwiększone ilości tlenu. Zwiększone zapotrzebowanie na tlen sprawia, że naczynia muszą intensywniej pracować i zanikają ich funkcje obronne. Obserwuje się, że odpowiedzialne za krzepnięcie płytki krwi mają w czasie długotrwałego stresy większą tendencję do grupowania się, co w wielu przypadkach powoduje powstawanie zakrzepów bezpośrednio odpowiedzialnych za zawał serca.

Przy nadmiernym stresie zawał serca wywoływany jest również z powodu zaburzenia przepływu jonów potasu z wnętra komórka tworzących serce na zewnątrz. Powoduje to zmęczenie mięśnia. Jeśli do takich zaburzeń dojdzie w krótkim okresie czasu, to zmiany komórkowe mogą być nieodwracalne. Pojawia się wtedy kardiomiopatia, czyli przewlekła i nieodwracalne uszkodzenie komórek mięśnia sercowego.

Kiedy stres powoduje zawał serca?

Najgroźniejszy jest długotrwały, przewlekły stres. W jego przypadku wzrasta ryzyko wystąpienia zawału serca i innych chorób układu naczyniowo-sercowego. Wynika to z tego, że w organizmie notuje się stale poniesienie ciśnienie tętnicze krwi, a to właśnie nadciśnienie jest jednym z głównych czynników ryzyka wystąpienia zawału serca. Należy również pamiętać, że wysokie ciśnienie wywołane stresem przyczynia się nie tylko do zawału serca, ale i zwiększa ryzyko udaru mózgu.

Lekarze wskazują, że nie ma jednego ogólnego miernika, który wskazuje, ile stresu wywołuje zawał. Odporność na stres jest czynnikiem indywidualnym. Niektóre osoby są na niego bardziej podatne i nawet niewielkie zdenerwowanie może wywołać zawał serca. W grupie ryzyka znajdują się przede wszystkim osoby spięte, bardzo ambitne, wybuchowe, dążące do realizacji swoich celów za wszelką cenę, introwertycy, którzy mają problem z wyrażaniem swoich emocji i uczuć.

Jak zminimalizować ryzyko zawału serca spowodowanego stresem?

Najprostszym rozwiązaniem, aby ograniczyć ryzyko zawału serca spowodowanego stresem, jest ograniczyć go. Sposobów na wyeliminowanie lub zminimalizowanie stresu jest bardzo dużo. Psychologia zna wiele technik radzenia sobie ze stresem. Ćwiczenia na stres pozwalają wprowadzić się w stan relaksu poprzez np. równomierne oddychanie czy uspokajanie wszystkich części ciała. Na stres polecana jest medytacja, joga czy ćwiczenia relaksacyjne.

W profilaktyce stresu należy również ograniczać sytuacje stresowe i od nich odpoczywać. To jak będzie się odpoczywać do sytuacji stresowych, zależy od indywidualnych potrzeb. Jedni preferują aktywny wypoczynek i spędzanie wolnego czasu w ruchu, inni rozładowują napięcie wyciszając, się np. malując czy lepiąc z gliny. Specjaliści zalecają, aby każdy odnalazł indywidualny sposób na stres.

Przewlekły stres to poważny wróg organizmu, niestety przez wiele osób niedoceniany. Może on wywołać wiele chorób, w tym te prowadzące do śmierci. Jednym z najczęstszych schorzeń wywoływanych przez stres jest zawał serca. Lekarze przestrzegają więc, aby koniecznie dbać o profilaktykę stresu i wykształcić sposoby jego minimalizowania. Sposób na stres powinien być indywidualny i dopasowany do tego jak lubimy odpoczywać i relaksować się. Jednego lekarstwa na stres nie ma. Na razie dostępne są jedynie witaminy/suplementy oraz roślinne środki pomagające w wyciszeniu się i uspokojeniu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here