Śledź

0
418

W śmietanie, oleju, po kaszubsku czy w occie- śledzie można podać na różne sposoby. Są one zdrowym i smacznym produktem spożywczym, który dostarcza do organizmu wiele cennych składników odżywczych. Śledzie są bogatym źródłem białka, mikroelementów oraz witamin. Polecane są osobom chcącym zgubić zbędne kilogramy oraz zdrowo się odżywiać. Zobacz, jaki wpływ na zdrowie mają śledzie i dlaczego warto je włączyć do swojej diety.

W Polsce największe ilości śledzi spożywa się w okresie Bożego Narodzenia. Dietetycy zalecają jednak, aby jeść je przez cały rok.  Śledzie są jednym z gatunku ryb, a więc zawierają wiele wartości odżywczych, a przy tym nie zawierają zbyt dużo kalorii. Jedną z najważniejszych wartości odżywczych śledzi są wielonienasycone kwasy tłuszczowe – niezwykle ważne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Wartości odżywcze śledzi

Śledzie to cenne źródło białka bogatych w aminokwasy m.in. lizynę oraz melatoninę. Oprócz białka w tym gatunku ryb znajdziemy też cenne kwasy omega 3. Kwasów tych w śledziach jest więcej niż w tuńczyku czy łososiu.

Inne wartości odżywcze śledzi to:

  • witamina D3 – wpływa na układ odpornościowy oraz kondycję układu kostnego;
  • witamina B6 – niezbędną do produkcji czerwonych krwinek;
  • witamina B12 – pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mózgu;
  • potas – reguluje napięcie mięśniowe, ciśnienie krwi, pracę nerek i rytm serca oraz dotlenia mózg, usprawniają procesy myślowe;
  • fosfor – wspiera pracę mózgu;
  • selen – pozytywnie wpływa na układ odpornościowy i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, przyspieszających proces starzenia organizmu.

Właściwości zdrowotne śledzi

Dietetycy podkreślają, że śledzie są zdrowym gatunkiem ryb, który powinien na stałe zagościć w naszej diecie. Pomagają ona w zachowaniu profilaktyki wielu chorób, a także przyczyniają się do podwyższenia skuteczności kuracji leczniczych. Jako właściwości zdrowotne śledzi wymienia się:

  • Zapobieganie chorobom serca;
  • Regulowanie ciśnienia tętniczego krwi;
  • Obniżanie poziomu złego cholesterolu;
  • Wspomaganie pracy oczu;
  • Poprawianie nastroju, poprzez zwiększenie produkcji serotoniny (hormonu szczęścia); przez to śledzie działają też przeciwdepresyjnie;
  • Wzmacnianie pamięci i koncentracji;
  • Przeciwdziałanie miażdżycy – na właściwości przeciwmiażdżycowe śledzi wpływa zawarta w nich witamina A, D i E; chronią one układ krążenia; śledzie powinny się więc znaleźć w diecie osób cierpiących na choroby układu krążenia; podaje się, że w 100 g śledzi pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę B12;
  • Wspomaganie odchudzania – zawarte w śledziach kwasy omega 3 przyspieszają przemianę materii oraz spalanie tłuszczu.

Rodzaje śledzi

Na sklepowych półkach znajdziemy kilka odmian i rodzajów śledzi. Wśród tych najpopularniejszych wymienia się:

  • matiasy – to młode ryby odławiane w maju, przed pierwszym tarłem. Ich mięso jest znacznie mniej tłuste niż pozostałych śledzi i delikatniejsze w smaku. Są również mniej słone. Warto wiedzieć, że ryby „a’la matias” nie mają nic wspólnego z prawdziwymi matiasami. To zwykłe śledzie
  • rolmopsy – są to zawijane płaty śledziowe z ogórkiem, cebulą, marchewką (czasem), musztardą w occie
  • Bismarcki – to płaty śledziowe w zalewie z octu, z dodatkiem oleju, cebuli, gorczycy, liści laurowych.
  • pikling – to śledź wędzony w całości, wraz z wnętrznościami (także z mleczem lub ikrą) w gorącym dymie
  • kipery – to śledzie oczyszczone i wędzone na zimno.

Jakie śledzie są najzdrowsze?

Śledzie można podawać w różnej formie. Popularne są śledzie w śmietanie, oleju lub po kaszubsku. Okazuje się jednak, że najzdrowsze są ryby w zalewach z oleju. To one zawierają najwięcej kwasów tłuszczowych. Trzeba jednak pamiętać, że śledzie w oleju są ciężkostrawne. Rekomenduje się więc, aby ten typ ryb spożywać upieczone lub ugotowane na parze. Dla zdrowia najlepsze są świeże filety rybne, które przed obróbką termiczną są namoczone w wodzie, dzięki czemu nie zawierają soli.

Dietetycy ostrzegają też przed przetworami śledziowymi. Zawierają one duże ilości konserwantów i innych sztucznych dodatków. Jedzone w dużych ilościach mogą powodować podrażnienie błony śluzowej żołądka.

Śledzie w kuchni

Kulinarnia znają wiele sposobów na przygotowanie śledzi. Podawać można je solo, z warzywami, a nawet z owocami. Ryby można piec w piekarniku, dusić lub gotować na parze. Ten ostatni sposób obróbki termicznej sprawia, że ich smakiem mogą cieszyć się seniorzy oraz dzieci.

Przepisy na śledzie

Śledzie w oleju

Wybieraj śledzie, które mają delikatne, białe mięso – masz pewność, że są świeże i nie przeleżały zbyt długo na sklepowych półkach. Marynowane, solone lub te bez dodatków przełóż do oleju słonecznikowego lub rzepakowego. Najlepszego smaku nabiorą wtedy, gdy połączysz je z pokrojoną cebulą, pieprzem lub czosnkiem. Należy przygotować je wcześniej i zawekować w słoiku, aby nabrały aromatu.

Śledzie z cebulką

Uliki lub matjasy będą najlepszym wyborem. Klasycznie krojona jest biała cebula lub zielona dymka, jeżeli nie chcemy uzyskać zbyt intensywnego smaku. Jeżeli przygotowujesz je w oleju lub marynacie octowej, wystarczy zrobić je na miesiąc przed, aby uzyskać najlepsze efekty. Sprawdzi się jako przystawka do alkoholu oraz ogórków kiszonych oraz jako danie do gotowanych lub pieczonych ziemniaków.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here