Seler naciowy i sok z selera naciowego – właściwości odżywcze

0
6857

Seler naciowy to obowiązkowy element diet odchudzających i oczyszczających. Warzywo to jest niezwykle popularna w polskiej kuchni i dodawany jest do sosów, przecierów, zup czy sałatek. Seler naciowy nie tylko podkreśla smak dań, ale i dostarcza do organizmu wielu składników odżywczych, witamin i minerałów. Dzięki temu seler naciowy oraz sok z niego wzmacnia zdrowie.  Poznaj właściwości selera naciowego.

Seler naciowy jest warzywem znanym już od starożytności. Jego smak oraz właściwości zdrowotne sprawiły, że uprawa selera przetrwała po dziś dzień. Warzywo występuje w wielu odmianach. Największą popularnością cieszy się bulwa selera, która chętnie wykorzystywana jest w tradycyjnej polskiej kuchni. Coraz częściej w kuchni wykorzystuje się zieloną odmianę selera naciowego. Ma on długą chrupką łodygę oraz pikantny smak. Jego łodyga zakończona jest drobnymi listkami, przez co można go łatwo poznać.

Seler naciowy – skąd się wziął?

Seler naciowy przybył do Polski z przygranicznych regionów Europy i Azji. W naturalnych warunkach rósł w regionach nadmorskich. Obecnie warzywo uprawiane jest w strefie klimat umiarkowanego. Występuje on w uprawach naturalnych oraz szklarniowych.

Seler naciowy – składniki odżywcze

Seler naciowy jest warzywem pełnym witamin i składników mineralnych. Zawarte są one zarówno w łodydze, jak i liściach. W selerze naciowym zajdziemy duże pokłady witaminy E oraz witamin z grupy B. Zielona nać kumuluje w sobie też przeciwutleniacze, które odpowiadają za zwalczanie wolnych rodników. W łodydze selera naciowego znajdziemy też witaminy A, C,  oraz nieduże ilości kwasu foliowego. Bulwa selera oraz jego liście to natomiast źródło beta-karotenu, wapnia, potasu, cynku oraz fosforanu, a także magnezu i żelaza.

Właściwości lecznicze selera naciowego

Seler naciowy od wielu znany jest jako naturalny lek na wiele schorzeń. Medycyna ludowa od dawien dawna wykorzystuje go jako lek na:

  • uspokojenie – na jego uspokajające właściwości wpływają zawarte w warzywie potas, magnez i wapń; pierwiastki te wspomagają walkę ze stresem oraz poprawiają funkcjonowanie układu nerwowego;
  • podwyższenie libido u panów;
  • oczyszczenie organizmu – dieta selerowa pozwala oczyścić organizm z toksyn spożywany razem z pożywieniem; pobudza on przemianę materii, jednoczenie usuwa szkodliwe produkty ubocznie np. kwas moczowy;
  • obolałe stawy – potas i sód zawarte w selerze naciowym pozwala regulować gospodarkę wodną organizmu; spożywanie regularnie selera naciowego lub soku z niego sprzyja usuwaniu nadmiaru wody z organizmu; seler naciowy polecany jest więc na bóle stawów, ponieważ przeciwdziała stanom zapalnym i zmniejsza ryzyko występowania opuchnięć;
  • osteoporozę  – rozwojowi choroby zapobiega zawarty w selerze naciowym wapń;
  • wspomagający produkcję żółci  oraz niwelujący jej zastój w woreczku – wskazuje się to, że ta właściwość selera naciowego minimalizuje powstawanie kamieni;
  • ułatwienie trawienia;
  • likwidację zaparć;
  • nadciśnienie tętnicze – jako dobre źródło potasu pozwala zmniejszyć ryzyko występowania nadciśnienia oraz kamicy nerkowej.

Seler naciowy na odchudzanie

Seler naciowy świetnie sprawdza się na diecie odchudzającej. Jego regularne jedzenie wspomaga spalanie tkanki tłuszczowej. Wynika to z tego, że w warzywie zawarte są bardzo małe ilości kalorii. Podaje się, że 100 g zawiera ok. 5-7 kalorii. Odchudzające właściwości selera naciowego dodatkowo wspierane są przez to, że warzywu działa oczyszczająco i pobudzająco na układ trawnych. Zapobiegając zaparciom, sprzyja zawartości włókien pokarmowego. Seler naciowy na diecie odchudzającej najlepiej spożywać na surowo, tak aby nie tracił zbędnych witamin. Można więc dodawać go do sałatek, surówek oraz wyciskać z niego sok. Jedzenie surowego selera jest wskazane również, dlatego że nie posiada ona wtedy wysokiego indeksu glikemicznego.

Sok z selera naciowego – czy warto pić?

Dużą popularnością cieszy się nie tylko seler naciowy dodawany do potraw, ale i sok z tego warzywa. Sok z selera naciowego połączony z jabłkiem uznawany jest za eliksir młodości. Jedna szklanka dziennie takiego napoju wypita na czczo oczyszcza organizm, likwiduje obrzęki, nawilża skórę, wzmacnia włosy i  nadaje aksamitna gładkość cerze. Jest to możliwe dzięki temu, że sok z selera naciowego to cenne źródło witaminy C i E, czyli przeciwutleniaczy, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników.

Seler naciowy a witamina C

Wiele artykułów mówi o tym, że seler naciowy to cenne źródło witaminy C. Jednak jak podaje Instytut Żywności i Żywienia w 100g warzywa znajduje się jedynie 3,4 mg witaminy C. Zatem seler naciowy nie jest warzywem, które dostarcza duże ilości witaminy C do organizmu. O wiele więcej znajdziemy jej np. w pietruszce. Nie umniejsza to jednak jego roli w ochronie organizmu przeciw wolnym rodnikom.

Przeciwwskazania do jedzenia selera naciowego

Seler naciowy u niektórych osób może wywołać reakcje alergiczne. Jedzenie tego warzywa w dużych ilościach nie jest zalecane kobietami w ciąży, gdyż może wywołać poronienie. Seler naciowy nie powinien również zajmować głównego miejsca w diecie osób z chorymi nerkami oraz zażywającymi leki na schorzenia tarczycy.

[Głosów:47    Średnia:2.6/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here