W dzisiejszych czasach coraz częściej mówi się o zdrowym odżywianiu, jednak w dalszym ciągu wielu z nas nie zdaje sobie sprawy z konkretnych korzyści, jakie może przynieść spożywanie olejów zimnotłoczonych. Jak zatem wpływają na jakość funkcjonowania naszego organizmu oleje tego typu oraz dlaczego warto zapłacić za nie nieco więcej, niż za standardowy rafinowany olej z supermarketu?

Tłoczenie olejów na zimno

Na początku należałoby wspomnieć o samym procesie wytwarzania olejów zimnotłoczonych. Otóż kwestią najistotniejszą w tym kontekście jest to, iż produkowane są one z pominięciem rafinacji, która pozbawiłaby je większości kwasów tłuszczowych, minerałów, witamin, fitozwiązków oraz pozostałych wartości odżywczych, charakterystycznych dla roślin wykorzystywanych w celu pozyskania poszczególnych rodzajów olejów.

Ponadto oleje zimnotłoczone – jak sama ich nazwa wskazuje – wyciskane są w ramach relatywnie niskich temperatur. W związku z tym posiadają w sobie znikomą ilość niezwykle typowych dla spożywczych produktów odzwierzęcych tłuszczy nasyconych, których nadmierne przyswajanie powoduje m.in. wzrost poziomu cholesterolu, co z kolei może przełożyć się na wystąpienie miażdżycy, czy też rozmaitych schorzeń układu krążenia.  

Roślinne oleje zimnotłoczone

Jednym z najważniejszych składników, które zostają z kolei zachowane w niezmienionej formie przy tłoczeniu na zimno są tzw. Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe omega-3 oraz 6, w skrócie nazywane często NNKT lub określane mianem witaminy F. NNKT stanowią niezwykle istotny czynnik naszej diety, bowiem odpowiadają m.in. za wspomaganie pracy mózgu oraz produkcję błon komórkowych, stanowiących podstawowy element strukturalny każdego zwierzęcego organizmu. W tym miejscu warto dodatkowo zaznaczyć, że ludzkie ciało nie jest w stanie produkować tego składnika samodzielnie, zatem jedynym sposobem na jego wprowadzenie do ustroju jest przyjmowanie odpowiedniego pożywienia.

Określeniem zamiennie stosowanym w odniesieniu do olejów pozyskiwanych w procesie tłoczenia na zimno są „oleje dziewicze”. Nazwa ta wynika z faktu, iż są one aktywne biologicznie, zawierając w ramach swojej struktury składniki naturalnie występujące w roślinach, z których się je pozyskuje.

Czego dostarczają nam oleje, jak je spożywać oraz jakie efekty wywołują?

Oprócz wspomnianych wcześniej Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych omega-3 i 6, poprawiających kondycję całości organizmu, roślinne oleje tłoczone na zimno zawierają wiele witamin rozpuszczalnych w tłuszczach oraz przeciwutleniaczy, spowalniających proces starzenia.

Wprowadzenie ich zatem do naszej diety na stałe, wywrze na nas bardzo wiele pozytywnych efektów zarówno w sferze fizycznej, jak i psychicznej. Z najistotniejszych z nich wymienić należy przede wszystkim:

  • ogólną poprawę kondycji oraz samopoczucia,
  • zmniejszenie ryzyka wystąpienia przewlekłych chorób organizmu,
  • redukcję cellulitu i ładniejszy wygląd skóry – staje się ona elastyczniejsza i bardziej gładka,
  • większe nawilżenie i wzmocnienie struktury włosów oraz paznokci, dzięki czemu będą one zdrowsze, a także wytrzymalsze i bardziej połyskujące,
  • wzrost energiczności i motywacji do działania,
  • zmniejszenie chęci do spożywania słodyczy i niezdrowych przekąsek oraz podjadania między posiłkami.

Jeśli chodzi o walory smakowe roślinnych olejów zminotłoczonych, różnią się one w zależności od gatunków roślin wykorzystanych do ich wytworzenia. Innym rodzajem i intensywnością smaku oraz aromatu będzie cechować się olej lniany lub z orzechów, a innym ten produkowany z pestek dyni. Niezależnie jednak od typu konkretnego tłoczonego na zimno oleju, należy pamiętać o tym, aby unikać stosować ich do smażenia, duszenia i pieczenia. Wówczas bowiem zawarte w nich NNKT ulegają utlenieniu, zaś ich pozostała struktura może stać się nie tylko bardzo niezdrowa, ale nierzadko wręcz toksyczna.

Jakie oleje wybrać

Oleje zimnotłoczone z powodzeniem można wykorzystywać, jako dodatek do pieczywa, pizzy, ziemniaków, kasz i potraw im podobnych, a także w ramach rozmaitego rodzaju sosów oraz dressingu do sałatek i surówek. Alternatywnie można je także przyjmować w formie suplementów diety – w kapsułkach lub na łyżce.

Jakie oleje wybrać?

Poszczególne typu roślinnych olejów zimnotłoczonych różnią się od siebie nie tylko smakiem i aromatem, ale również właściwościami zdrowotnymi. Aby ułatwić Państwu dokonanie wyboru konkretnego produktu, poniżej zamieszczamy zatem krótkie podsumowanie głównych cech, którymi odznaczają się najpowszechniej stosowane typy olejów dziewiczych:

  • Olej lniany – powszechnie uważany za jeden z najzdrowszych. Poprawia odporność, wzmacnia pracę serca, mózgu, strukturę paznokci, skóry oraz włosów, a także przeciwdziała rozwojowi nadciśnienia, otyłości i chorób nowotworowych.
  • Olej słonecznikowy – zawierający dużo karotenu, lecytyny oraz witaminy E. Świetnie nadaje się do dressingów sałatkowych ze względu na delikatny smak i zapach.
  • Olej konopny – posiada brązowozielony kolor oraz korzenny aromat z lekkim posmakiem goryczy. Pozyskiwany jest z konopi siewnych. Do jego największych zalet należy działanie przeciwgrzybicze, przeciwzapalne, przeciwbólowe, antybakteryjne oraz optymalizujące poziom krzepliwości krwi (dzięki dużej zawartości witaminy K). Ponadto olej konopny zalecany jest przy złamaniach i uszkodzenia tkanki kostnej, ze względu na wspomaganie jej prawidłowego formowania się.
  • Olej z ostropestu – stanowi bogate źródło flawonolignanów oraz przeciwutleniaczy, dzięki czemu powszechnie uważany jest za efektywny, naturalny lek na wiele rozmaitych dolegliwości. Swoim działaniem zapobiega m.in. tworzeniu się kamieni żółciowych oraz wspiera funkcjonowanie wątroby.
  • Olej rzepakowy – cechuje się wyrazistym ziołowym smakiem i złocistą barwą. Jego regularne stosowanie w ramach diety pomaga utrzymać optymalną ilość cholesterolu w organizmie, a ponadto uzupełnia nasze niedobory steroli roślinnych oraz witaminy E.
  • Olej kokosowy – uzyskiwany jest za pośrednictwem tłoczenia miąższu kokosów, nazywanego koprą. W obrębie jego struktury obecne są m.in. liczne minerały, witaminy B, C i E oraz kwas laurynowy. Jeśli chodzi o jego właściwości zdrowotne – przyspiesza metabolizm, wspomaga pracę serca, przeciwdziała cukrzycy, miażdżycy oraz próchnicy zębów, wzmacnia odporność, a także działa antybakteryjnie, przeciwgrzybiczo i przeciwwirusowo. Olej kokosowy, jako jeden z nielicznych roślinnych olejów zimnotłoczonych, doskonale nadaje się do smażenia.
  • Olej z pestek dyni – o mocno orzechowym aromacie i ciemnobrązowej barwie. Olej z pestek dyni bogaty jest w potas, cynk, fitosterole, selen oraz liczne witaminy, m.in. z grupy A, B1, B2, B6, C, D i E. Ze względu na swoje właściwości bardzo często stosowany jest również w ramach medycyny naturalnej i branży kosmetycznej.
  • Olej krokoszowy – pozyskiwany z ostu i rekomendowany przede wszystkim dla osób borykających się z problemem wysokiego ciśnienia oraz chcących wyregulować poziom cholesterolu we krwi. Dodatkowo wzmacnia również ogólną odporność organizmu, a także redukuje boleści miesiączkowe i wspomaga zwalczanie chorób górnych dróg oddechowych.
  • Olej z czarnuszki – do jego najistotniejszych zalet zaliczyć należy leczniczy wpływ na dolegliwości żołądkowe (w tym m.in. refluks lub wrzody), wspomaganie działania tarczycy, regulowanie poziomu ciśnienia krwi oraz poprawę wyglądu skóry, paznokci i włosów.
  • Olej z lnianki (rydzowy) – o barwie czerwonobrunatnej, złocistej lub zielonozłocistej oraz specyficznym cebulowym, korzennym bądź orzechowym aromacie (czynniki te uzależnione są od konkretnej odmiany wykorzystanej do produkcji oleju lnianki). Dzięki strukturze składającej się w aż 9/10 z niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, zaledwie łyżeczka oleju z lnianki pozwala zaspokoić dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu na NNKT. Olej rydzowy, dzięki dużej zawartości witaminy E, działa przeciwmiażdżycowo, a ponadto poprawia funkcjonowanie czerwonych krwinek oraz hamuje procesy starzenia się organizmu.
  • Olej z orzecha włoskiego – podobnie, jak w poprzednim wypadku już 1 jego łyżeczka pozwala pokryć dzienne zapotrzebowanie na kwasy omega-3 oraz 6. Do jego kluczowych właściwości należy obniżanie ciśnienia krwi, regulowanie poziomu cholesterolu, przeciwdziałanie trądzikowi oraz innym dolegliwościom skórnym. Dodatkowo spożywanie oleju z orzechów włoskich poprawia pamięć i zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu.

Zakończenie

Jak widać stosowanie zimnotłoczonych olejów roślinnych niesie wiele korzyści dla naszego organizmu korzyści. Decydując się na wprowadzenie ich do swojej diety należy jednak wiedzieć, że czynnikiem kluczowym dla zachowania przez nie swojej jakości, jest ich świeżość oraz sposób, w jaki są one przechowywane. Olej tego rodzaju z całą pewnością nie powinien miesiącami leżakować na sklepowych półkach, ani być narażony na działanie promieni słonecznych. Jeśli zatem chcemy mieć pewność, że kupowany przez nas wyrób posiada wciąż aktywne witaminy oraz składniki odżywcze, w pierwszej kolejności powinniśmy skorzystać z oferty profesjonalnego sklepu ekologicznego, nie zaś z usług pobliskiego supermarketu. Rozwiązanie to pozwoli nam bowiem empirycznie doświadczyć właściwości, którymi powinien odznaczać się dobry gatunkowo olej zimnotłoczony i w przyszłości pozwoli uniknąć zaopatrywania się w produkty, które tylko na etykiecie są wysokojakościowe oraz prozdrowotne.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here