Raw food – zdrowa dieta bez gotowania

0
692

Raw food to alternatywny sposób odżywiania nawiązujący do tego, jak żywili się nasi przodkowie. Dieta opiera się na spożywaniu surowych produktów, głównie warzyw i owoców, przez co  przez wiele osób mylona jest z wegetarianizmem. Jednak raw food w kilku punktach różni się od wegetarianizmu. Warto wiedzieć, na czym polegają te różnice i jakie efekty może przynieść stosowanie diety raw food. Poznaj wszystkie plusy i minusy diety raw food, zanim przejdziesz na jedzenie surowizny.

Dieta raw food – co trzeba o niej wiedzieć?

Dieta raw food popularna jest przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. Stosują ją zarówno zwykli ludzie, jak i celebryci. Ma ona nie tylko pomóc zadbać o sylwetkę, ale i walczyć z chorobami cywilizacyjnymi XXI wieku, za jakie uważa się cukrzycę, nadwagę i otyłość. Trzeba jednak przyznać, że dieta raw food jest trudna do wprowadzenia i przeprowadzenie. Wymaga drastycznych i stanowczych kroków, ponieważ zabrania spożywania pokarmów gotowanych. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się to łatwe, ponieważ eliminuje czynnik czasochłonnego przygotowywania pokarmów, to stałe spożywanie surowizny nie jest proste.

Zasady diety raw  food

Zasady diety raw food bazują na przystosowaniu swojego jadłospisu do tego, co jedli nasi przodkowie miliony lat temu. Wtedy to nie było zaawansowanych techniki kulinarnych, sztucznych dodatków i przetworzonych produktów spożywczych. Pożywienie stanowiło przede wszystkim to, co było znalezione, zerwane lub wyhodowane. Produkty te nasi przodkowie jadali na surowo i poddają je dodatkowej obróbce. Ich dieta uboga była również w mięso i produkty od niego pochodzące, dlatego raw food do takich składników przykłada mniejszą wagę.

W praktyce wyżej opisana zasada oznacza, że dieta raw food to spożywanie nieprzetworzonych warzyw i owoców. Ważne jest, aby produkty, które się je nie były przygotowywane w temperaturze większej niż 42 stopnie Celsjusza. Reguła ta wynika z tego, że powyżej tej temperatury białka, które zawarte są w produktach, ulegają modyfikacji, mającej wpływ na wartości odżywcze. Tak samo zachowują się sole mineralne i witaminy. Obróbka termiczna obniża ich walory oraz przyswajalność.

Dieta raw food – co jeść?

Podstawą żywienia raw food są zielone warzywa liściaste. Mają one szerokie zastosowanie. Wykorzystywane są do sałatek oraz jako baza do koktajli i soków warzywnych, czyli dań tworzących podstawowe codziennego jadłospisu. Na kolejnym stopniu piramidy żywienia w diecie raw food znajdują się nieprzetworzone owoce. Ważne jest, aby zadbać o ich dużą różnorodność oraz wybierać owoce bogate w mikro i makroelementy. W dalszej kolejności jadłospis obejmuje rośliny strączkowe, które są bogate w tłuszcze i cenne białka roślinne. Spożywanie tych produktów ma zapewnić odpowiedni bilans energetyczny organizmu, a także zapobiegać groźnym niedoborom pokarmowym.

Dieta surowych produktów – o czym pamiętać?

Zasady diety raw food mówią, że jest tylko wysokiej jakości produkty roślinne, świeże, dojrzałe i pochodzące z ekologicznych upraw. Przygotowane dania powinny być dokładnie gryzione i przeżuwane, dzięki temu maksymalnie wykorzysta się substancje odżywcze w nich zawarte. Dobrze jest większość dań – sałatek i koktajli przygotowywać samodzielnie, dbając o higienę spożywania posiłków.

Dieta raw food, a ciepłe posiłki

Tak samo, jak wielu zwolenników ma dieta raw food, tak samo i wielu jest jej przeciwników. Ci ostatni zarzucają diecie, że jest ono uboga w białka, nie rozgrzewa, nie zawiera wielu kluczowych witamin i minerałów np. witaminy D. Wiele kontrowersji szczególnie w umiarkowanym polskim klimacie budzie niejedzenie ciepłych posiłków. Te rozgrzewają organizm szczególnie w zimowe i jesienne dni. Specjaliści od surowej diety przekonują jednak, że jadłospis oparty na surowiźnie wcale nie oznacza wyziębienia organizmu. Dieta sama w sobie wzmacnia organizm i czyni go zdrowszym. Dodatkowo zalecane jest też w okresie zimowym dodawanie do posiłków rozgrzewających przypraw takich jak czosnek, imbir, kolendra, kurkuma, cynamon, goździki czy gałka muszkatołowa. Posiłki mogą być też polane ciepłym (ale nie przegrzanym) sosem oraz spożywane nie na zimno, ale w temperaturze pokojowej.

Jakie są efekty diety raw food?

Praktyka pokazuje, że efekty diety raw food są bardzo duże. Mówią o tym zarówno osobiste relacje osób, które stosowały się do jej zasad, jak i badania naukowe obejmujące tę metodę żywienia. Dieta raw food powoduje obniżenie masy ciała, poprawa profilu lipidowego krwi, złagodzenie stanów zapalnych występujących w organizmie, spadek ciśnienia krwi, poprawianie samopoczucia, łagodzenie objawów niektórych chorób np. cukrzycy. Warto jednak pamiętać, że dieta raw food nie jest lekarstwem na żadną chorobę. Stąd też jej stosowanie nie oznacza, że można odstawić farmaceutyki przepisane przez lekarza. Co więcej, osoby borykające się z przewlekłymi schorzeniami powinny  lekarzem skonsultować przejście na dietę surowych produktów.

Surowa dieta staje się coraz bardziej popularna. Ma ona wiele zalet, jednak warto pamiętać i o jej wadach. Mimo że wydaje się ona prosta we wdrożeniu i oszczędzająca czas, to należy pamiętać, że również na niej komponowanie posiłków dobrze zbilansowanych nie jest łatwe i zabiera niemal tyle samo czasu co tradycyjne gotowanie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here