Papryka słodka i ostra – właściwości odżywcze i zdrowotne

0
317

Wysuszona papryka jest doskonałą przyprawą, która sprawdza się przy różnych daniach. W sklepach możemy kupić dwie odmiany suszonej papryki: ostra i słodką. Warto pamiętać, że papryka również ta suszona zachowuje takie same właściwości jak świeże warzywo. Nie szkodzi jej również duszenie i pieczenie. Wskazuje się, że mimo obróbki termicznej, nadal ma ona w sobie więcej witaminy C niż C. Dodatkowo sproszkowana papryka poprawia trawienie i pobudzają apetyt. Jakie są jeszcze właściwości odżywcze i zdrowotne słodkiej i ostrej papryki.

Papryka jest warzywem znanym od wieków. Wykorzystywana jest w kuchni oraz w medycynie naturalnej. Po paprykę szczególnie chętnie sięgają mieszkańcy Ameryki Środkowej i Południowej. Oni znają paprykę już od 6000 lat. Do Europy to warzywo przywędrowało dopiero po wyprawie Krzysztofa Kolumba do Nowego świata. Jej popularyzację zawdzięczamy natomiast Węgrom, którzy zaczęli ją uprawiać i dodać do swoich tradycyjnych dań.

Wartości odżywcze papryki słodkiej i ostrej

Podstawową właściwością odżywczą papryki jest witamina C. Warzywo to zawiera ponad pięć razy więcej witaminy C niż cytryna! Warto też wiedzieć, że witamina C zawarta w papryce nie ulega zniszczeniu w procesie obróbki termicznej – czyli zupełnie inaczej niż w innych warzywach i owocach.

Inne wartości odżywcze papryki to:

  • Przeciwutleniacz – chronią one organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników;
  • Beta karoten – jest to pochodna witaminy A; wskazuje się, że 10 dag papryki dziennie dostarcza dziennej dawki beta karotenu;
  • Witamina E – jest to witamina młodości, która zapobiega m.in. starzeniu się skóry; nic więc dziwnego, że już Aztekowie uważali paprykę, za środek na długowieczności i piękny wygląd cery;
  • Likopen – jego zadaniem jest wychwytywanie i neutralizacja wolnych rodników;
  • Witaminy z grupy B;
  • Pierwiastki: potas, fosfor, żelazo, magnez.

Za najzdrowszą uważa się świeżą paprykę. W niej znajduje się najwięcej składników odżywczych. Dietetycy wskazują, że zdrowa jest również papryka duszona i pieczona, która zachowuje sporo składników odżywczych. Warto zaznaczyć, że papryka w obróbce termicznej i procesie przetwarzania traci niewiele właściwości odżywczych.

Właściwości zdrowotne papryki

Witaminy, minerały i substancje odżywcze zawarte w papryce sprawiają, że warzywo to wykazuje duże właściwości zwrotne. Te potwierdzone są przez medycynę naturalną, która paprykę wykorzystuje od wieków. Papryka ma:

  • Hamować starzenie się komórek;
  • Wzmacniać odporność organizmu;
  • Poprawiać kondycję naczyń krwionośnych;
  • Osłabiać niekorzystne działanie cholesterolu;
  • Chronić przed miażdżycą.

Sproszkowana papryka – co trzeba od niej wiedzieć?

Sproszkowana papryka to popularna przyprawa. Występuje ona w formie słodkiej i ostrej. Właściwości ostrej papryki to poprawienie trawienia i pobudza apetyt. Medycyna ludowa wykorzystuje ja również jako naturalny lek na ból głowy. Za przeciwbólowe działanie ostrej papryki odpowiada zawarta w niej kapsaicyna, czyli substancja rozgrzewające i przeciwbólowa. Inne jej właściwości to: oczyszczenie dróg oddechowych i łagodzenie objawów przeziębienia. Należy pamiętać, że ostrą papryką trzeba jeść z umiarem. Jej nadmiar może powodować podrażnienie przewodu pokarmowego.

Odmiany papryki

Papryka jest warzywem dostępnym w wielu odmianach – od słodkich przez bardzo ostre. Daje to możliwość wyboru papryki, która najlepiej nam smakuje. Najpopularniejszą odmianą papryki jest ta słodka. Ma ona łagodny, słodki smak i występuje w różnych kształtach i kolorach. Słodką paprykę możemy kupić zieloną, żółta czy czerwoną Tutaj zaznaczyć, że najwięcej witaminy C ma papryka czerwona.

Inne odmienny papryki to:

  • Czereśniowa – warzywo to pochodzi z Holandii; jest ona łagodne w smaku i świetnie pasuje do sałatek;
  • Turecka – ma jasnozieloną barwę i nadaje się do surówek; jej cechą charakterystyczna jest cienka i łatwostrawna skórka oraz delikatny miąższ;
  • Pepperoni – ta papryka pochodzi z Włoch i jest dostępna w wielu odmianach; w zależności od odmiany, taka jest jej ostrość; występuje pepperoni czerwone, jak i zielone;
  • Chili – to mała papryczka pochodząca z Meksyku; poznać można ją po bardzo ostrym smaku; w sprzedaży znajdują się papryczki chili czerwone i zielone; chili można jeść świeże lub marynowane; papryczki chili wykazują wiele właściwości leczniczych; jako takie wykazuje się działanie przeciwzapalne, wspomagające układ krążenia, i pokarmowy, profilaktyczne w zakresie chorób nowotworowych.

Kto nie powinien jeść papryki?

Zaliczana do zdrowych i odchudzających warzyw papryka nie jest dobrym wyborem dla każdego. Jak każde warzywo z rodziny psiankowatych nie powinna ona być spożywana przez osoby chorujące na schorzenia reumatyczne i artrozy, a także przez te uczulone na paprykę.

Papryka w kuchni

Paprykę w kuchni nie jest trudno zastosować. Może ona być dodawana do rozmaitych potraw. Przede wszystkim doskonale pasuje do dań kuchni meksykańskiej i węgierskiej. Papryka powinna być obowiązkowym elementem takich dań jak gulasz czy sałatek. Można łączyć ją z rozmaitymi mięsami oraz z innymi warzywami. Jest dodatkiem do zup, sałatek, dań głównych oraz przystawkę.

[Głosów:1    Średnia:1/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here