Jak odżywiać się w cukrzycy typu 1?

0
51

Osoby, które zmagają się z cukrzycą typu 1, nie mają prostego sposobu odżywiania się. Muszą one uważać na poziom węglowodanów, tłuszczów i białek w diecie, odpowiednio je obliczać i dostosowywać do nich dawkę insuliny, która obniża poziom glukozy we krwi.

Przeczytaj też: http://wolnezdrowie.pl/dieta-w-cukrzycy-typu-1/

Dieta w cukrzycy typu 1 – zasady

Cukrzyca typu 1 mobilizuje każdego diabetyka, któremu zależy na właściwym funkcjonowaniu, do starannego planowania jadłospisu. Przede wszystkim osoby chore na tę postać cukrzycy postawić muszą na racjonalne, zbilansowane odżywianie oraz urozmaiconą dietę. Podaż kalorii z kolei powinna być odpowiednio dopasowana do wieku i trybu życia.

Ponadto osoby z cukrzycą typu 1, komponując posiłki, powinny mieć na uwadze to, aby korzystać przede wszystkim z produktów bogatych w węglowodany złożone. Ale trzeba pamiętać o jednym – węglowodany złożone również podnoszą poziom glukozy we krwi, robią to jednak dużo wolniej i łatwiej wówczas kontrolować jej stężenie. Natomiast warto również przestrzegać tego, aby węglowodanom towarzyszył też błonnik, który znacznie opóźni procesy trawienne i wchłanianie cukru, co pozwoli uniknąć gwałtownych wahań poziomu glukozy we krwi.

Proporcje składników odżywczych w cukrzycy typu 1

Osoby z cukrzycą typu 1 powinny dostarczać swojemu organizmowi energii, która w 40-50% pokrywana jest przez węglowodany, w 20-25% przez białka i w 30-35% przez tłuszcze. Ponadto ważna jest również regularność posiłków, spożywanie ich o stałych porach dnia, jedzenie mniejszych porcji, ale za to częściej. Każdy posiłek powinien być również bogaty w warzywa, które obniżą jego indeks glikemiczny.

Diabetykom zaleca się również ostrożne picie mleka. Zawierające laktozę, która jest cukrem prostym, może bardzo szybko podnosić stężenie glukozy we krwi. Podobnie z owocami. Te z kolei zawierają fruktozę, więc osoba z cukrzycą może pozwolić sobie na zaledwie 300 g owoców dziennie. Te z kolei najlepiej rozłożyć na mniejsze porcje i spożywać je po posiłkach bogatych w tłuszcze i białka, które spowolnią wchłanianie cukrów prostych zawartych w owocach.

Osoby z cukrzycą typu 1 same decydują, co i ile zjedzą. Ważne jednak, aby umiały obliczać, jaka jest ilość przyswajalnych węglowodanów bez błonnika, tłuszczów i białek w danym posiłku, aby do nich dostosować poziom przyjmowanej insuliny.

Zobacz też: http://zdrowietiens.pl/jakiej-diety-przestrzegac-w-cukrzycy-typu-2/

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here