Krzem – wpływa na zdrowie włosów, paznokci i stawów

0
732

Krzem to jeden z pierwiastków chemicznych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa on zarówno na zdrowie, jak i na urodę. Niedobory krzemu w organizmie prowadzi do rozwoju wielu poważnych schorzeń takich jak miażdżyca. Nie mniej jednak niski poziom krzemu we krwi przede wszystkim objawia się obniżeniem odporności i złą kondycją włosów, skóry i paznokci. Zobacz, jak krzem wpływa na zdrowie.

Krzem jest pierwiastkiem mineralnym, który naturalnie występuje w ludzkim organizmie. Znajduje się on przede wszystkim w grasicy, nadnerczach i przysadce mózgowej. Jego niewielkie ilości ulokowane są również w płucach, mięśniach i krwi. W organizmie człowieka znajduje się ok. 7 g krzemu, czyli więcej niż żelaza i miedzi. Warto wiedzieć, że poziom krzemu maleje wraz z wiekiem.

Krzem w organizmie – co trzeba o nim wiedzieć?

Wskazuje się, że ludzki organizm potrzebuje ok. 20-30 g krzemu dziennie. Zwiększone zapotrzebowanie na krzem występuje u dzieci, kobiet w ciąży, osób starszych oraz po operacjach kostnych. Te osoby powinny rozpocząć suplementację diety preparatami z krzemem. Najpopularniejszą formą suplementacji jest krzem do picia. Łatwo się on przyswajają i jest wygodny w używaniu. Preparat pije się 3 razy dziennie przed posiłkiem.

Właściwości i rola krzemu w organizmie człowieka

Krzem nazywany jest pierwiastkiem życia. W organizmie pełni on bardzo ważną rolę i wpływa na wiele funkcji życiowych. Przede wszystkim krzem jest niezbędny do budowy tkanki łącznej, czyli tej, z której zbudowane są ściany naczyń krwionośnych, skóra, ściągną, błony śluzowe, zastawki serca oraz układ kostno-stawowy. Krzem jest również budulcem ścian komórkowych. Oprócz tego jego rolą jest:

  • zwiększanie odporności organizmu przed zakażeniami,
  • uczestniczenie w podstawowych procesach przemiany materii,
  • ochrona przed przedwczesnym starzeniem,
  • uszczelnianie naczyń włosowatych,
  • wzmacnianie kości,
  • wzmacnianie stawy,
  • przyspieszenie regeneracji komórek,
  • usuwanie z organizmu substancje toksyczne,
  • usuwanie stany zapalne skóry i jej podrażnienia,
  • zapobieganie wiotczeniu skóry,
  • wzmacnianie paznokcie,
  • zapobieganie wypadaniu włosów i przyśpiesza ich wzrost,
  • wspomaganie walki ze zbędnymi kilogramami,
  • działanie przeciwzapalnie,
  • usprawnianie pracy nerek,
  • usprawnianie pamięć i koncentrację,
  • ułatwienie leczenia zmian skórnych (trądzik, liszaj, egzema).

Objawy niedoboru krzemu

Niedobory krzemu można rozpoznać przede wszystkim po tym, że następuje osłabienie włosów i paznokci oraz pojawiają się zmiany na skórze. Typowe objawy niedoboru krzemu to:

  • wypadanie, przesuszenie i osłabienie włosów,
  • łupież,
  • przedwczesne siwienie,
  • łamliwość, kruchość i rozdwajanie się paznokci,
  • zmiany skórne: podrażnienia, powstawanie tzw. pajączków, wypryski i trądzik,
  • widoczne szybsze starzenie się skóry (głębokie zmarszczki w młodym wieku),
  • grzybica skóry,
  • cellulit,
  • długie gojenie się ran,
  • długie gojenie się złamań,
  • zwiększona podatność na infekcje górnych dróg oddechowych,
  • częste krwotoki z nosa,
  • zaburzenia wzrostu u dzieci,
  • bolesne i obfite miesiączki u kobiet,
  • ból i zapalenie stawów,
  • spadek odporności,
  • miażdżyca,
  • osteoporoza.

Produkty spożywcze bogate w krzem

Niedobory krzemu najlepiej uzupełniać zmieniając codzienny jadłospis. Pierwiastek można dostarczać do organizmu w formie naturalnej poprzez jedzenie produktów spożywczych bogatych w krzem. Znajdziemy do m.in. w produktach owsianych, kaszy jaglanej, grubych kaszach, wodach zdrojowych, szparagach, cebuli, brązowym ryżu, pasternaku, czosnku, otrębach, szczypiorku, mleczkiem pszczelim, rzodkwi, kapuście, świeżych ziołach (skrzyp polny, podbiał, pokrzywa, rdest ptasi, kozieradka). Przyswajalność krzemu organicznego wynosi od 50 do 70%, ok. 5% przyswojonego pierwiastka wydalana jest z moczem, pozostała zostaje wykorzystana przez komórki i tkankę łączną.

W przypadku, gdy włączenie do diety produktów bogatych w krzem nie zaspokoi zapotrzebowania organizmu, konieczna jest suplementacja diety. Najlepiej jest sięgnąć po krzem oceaniczny, który uzyskany jest ze sproszkowanych alg Lithothamnium calcareum. Algi te są pierwotnym źródłem naturalnego krzemu. Dobrym pomysłem jest również sięgnięcie po żel z krzemem, który będzie działa regenerująco na skórę, kości i stawy.

Produkty i preparaty z krzemem można zażywać w dowolnej ilości. Pierwiastek jest bardzo trudno przedawkować, a nadmiar krzemu w organizmie praktycznie się nie zdarza.

Krzem na zdrowe włosy i paznokcie

Krzem to pierwiastek, po który warto sięgnąć, kiedy nasze włosy i paznokcie nie wyglądają najlepiej. Pierwiastek można zażywać w formie tabletek lub stosować zewnętrznie w postaci odżywek i maseczek. Kuracja krzemem przyspieszy porost włosów, powstrzymuje ich wypadanie, wzmacnia je od cebulek po same końce i pozytywnie wpłynie na ich wygląd. Krzem przyczynia się również do poprawy kondycji paznokci i skóry.

Warto wiedzieć, że kosmetyka przede wszystkim stosuje krzemionkę, czyli dwutlenek krzemu. Składnik ten znajdziemy w wielu kosmetykach przeznaczonych do skóry. Ich działanie jest wzmacniające, wygładzające i uelastyczniające. Kosmetyki z krzemem przeznaczone są również do włosów. Dwutlenek krzemu to składnik past do zębów.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here