Jak wypracować zdrowe nawyki żywieniowe u dziecka?

0
96

Na kształtowanie się właściwych nawyków żywieniowych u dzieci największy wpływ mają wzorce wyniesione z domu. Zdrowo jedzący rodzice to zakochane w warzywach i owocach dzieci. Żeby nauczyć naszych podopiecznych rozsądnego jedzenia, musimy sami zacząć żywić się w ten sposób. Jak jeszcze możemy zachęcać dzieci do sięgania po wartościowe jedzenie? Czym właściwie jest zbilansowana, odżywcza dieta?

Rozsądek przede wszystkim

Zdrowa dieta dla dziecka nie różni się szczególnie od tej dla dorosłych. Oczywiście wszystko zależy od wieku malca, ale gdy zacznie on już jeść normalne posiłki, spokojnie możemy mu podawać te same śniadania i obiady, którymi sami się raczymy – oczywiście w odpowiedniej do jego wieku ilości.

Każdy z nas wie, jak istotne dla zdrowia i samopoczucia jest to, co jemy. Każdy też ma w głowie jakiś obraz idealnej diety, której powinien się trzymać. Ale, niestety, nie potrafi. Odmawianie sobie słodkich przekąsek, fast foodów i napojów gazowanych to karkołomna misja, na której raz po raz polegamy. Nic więc dziwnego, że w obliczu takiego wroga przegrywają również najmłodsi.

Przykład idzie z góry

Pierwszą rzeczą, którą powinien zrobić każdy rodzic, jest zmiana swojej diety na zdrową, pełnowartościową i przemyślaną. To my jesteśmy pierwszymi i najważniejszymi wzorcami dla naszych pociech, to na podstawie naszego zachowania i przyzwyczajeń mali ludzie kształtują swoje. Nie należy się więc dziwić, że obserwujący zajadających się pizzą rodziców urwis, nie ma szczególnej ochoty na krem z brokułów i przekąskę w postaci jabłka.

Wychowanie dzieci nie jest prostym zadaniem. Ale jest misją niezwykle istotną. To, co pokażemy im w domu, będzie dla nich podstawą postępowania na kolejne lata. Zasada ta dotyczy również diety. Młody człowiek musi widzieć, że jego opiekunowie jedzą zdrowo, kolorowo, aromatycznie. Wtedy sam chętniej sięgnie po podobne dania.

W szkole tylko zdrowo

Dużą pomocą w dbaniu o zbilansowaną dietę dzieci jest zdrowa żywność w sklepikach szkolnych, która wyparła słodkie przekąski, chipsy i gazowane napoje. Dzisiaj w szkołach nie można już kupić nasyconych cukrem smakołyków, które znamy z dzieciństwa. O ile więc dziecko nie przyniesie ich z domu, nie będzie miało okazji ich jeść. Właściciele sklepików szkolnych coraz częściej korzystają z platform zakupowych, jak np. https://ebakalland.pl/edukacja. Tutaj w jednym miejscu mają dostęp do setek zdrowych i pożywnych przekąsek.

Z kolei zadaniem opiekuna jest przygotowywanie maluchowi zbilansowanych posiłków na długi i trudny dzień w szkole. W pudełku pociechy powinny się znaleźć warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste. A zamiast batoników czekoladowych – bakalie. Słodkie napoje zamieńmy na wodę. Możemy do niej wkropić odrobinę cytryny, dodać kilka listków mięty lub melisy. Taka domowa lemoniada jest nie tylko zdrowa, ale również pyszna!

Oprócz tego, co należy jeść, uczmy dziecko również tego, jak to robić. Regularność posiłków jest niezwykle istotna. Zbilansowany jadłospis to taki, który dostarcza nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych przynajmniej pięć razy dziennie. Jedzmy często i małymi porcjami, a na pewno zauważymy różnicę w samopoczuciu. I zauważą ją również nasze dzieci!

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here