Gimnastyka na zdrowie!

0
1697

Ruch to zdrowie i nikt temu nie zaprzeczy. Aktywność fizyczna pozwala zachować organizm w dobrym zdrowiu i kondycji, poprawia samopoczucie oraz sprawia, że wyglądamy lepiej. Aby korzystać z zalet sportu, wcale nie trzeba go uprawiać wyczynowo. Gimnastyka rekreacyjna to doskonałe połączenie aktywności fizyczne oraz rozrywki. Przeznaczona jest i dla kobiet i dla mężczyzn w każdym wieku. Różnorodność ćwiczeń, jakie proponuje gimnastyka rekreacyjna, sprawia, że każdy znajdzie coś dla siebie. Formy aktywności można dobrać do swojej kondycji, możliwości oraz tego, jakie partie ciała chce się ćwiczyć. Trening można wykonywać samodzielnie lub w grupie w jednym z wielu klubów fitness. Zobacz jakie możliwości daje gimnastyka rekreacyjna.

Trening wytrzymałościowy

Jedną z możliwości, jakie daje gimnastyka rekreacyjna jest trening wytrzymałościowy. Polega on na wykonywaniu dynamicznych ćwiczeń, w które zaangażowane jest dużą ilość mięśni naprzemiennie się kurczących. Jego zaletę jest podniesienie kondycji.

Trening wytrzymałościowy przede wszystkim polecany jest osobom potrzebującym rehabilitacji. Oprócz ogólnego podniesienia kondycji usprawnia on również pracę serca, układu krążenia i oddychania. Ogólną wytrzymałość siłową można ponieść na zajęciach typu:

  • aerobik – jest to jedna z najpopularniejszych form treningu wytrzymałościowego; ćwiczenia na nim wykonywane są w takt muzyki; ich zadaniem jest pobudzenie serce, układu krążenia oraz rozwijanie elastyczności mięśni; aerobik pozwala również walczyć ze stresem; ćwiczenia wykonuje się z instruktorem lub samodzielnie; dziś bez problemu można zakupić płyty z ćwiczeniami do indywidualnego użytku;
  • body workout – są to ćwiczenia obejmujące wszystkie partie ciała; trening wykonywany jest w formie prostych układów tanecznych; mają one kształtować i rzeźbić sylwetkę i mięśnie; body workout przeznaczony jest zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn;
  • aerobik dance – jest to jedna z odmian aerobiku; opiera się na ćwiczeniach gimnastycznych wykonywanych w rytm konkretnej muzyki np. jazzu czy flamenco;
  • spinning – zajęcia te opierają się na jeździe na stacjonarnym rowerku; trening odbywa się w grupach i trwa około godziny.

Ćwiczenia rozciągające

Dla osób, które niezbyt lubią się męczyć, gimnastyka rekreacyjna proponuje ćwiczenia rozciągające. Wzmacniają one te partie mięśni, które odpowiadają za przeciążenie stawów. Zaletą ćwiczeń rozciągających jest również poprawa elastyczności mięśni, ruchomości stawów i ogólnej gibkości. Ten rodzaj gimnastyki rekreacyjnej to także wspaniały relaks i wyciszenie dla umysłu. Wśród najpopularniejszych form ćwiczeń rozciągających wyraźnie się:

  • stretching – w trakcie zajęć naprzemiennie wykonywane są ćwiczenia statyczne i dynamiczne; ich zadaniem jest rozciągniecie i uelastycznienie mięśni, które mają się przygotować do większego wysiłku; stretching często uważany jest za jedna z form rozciągania przez sportem, jednak może być on i docelową aktywnością fizyczną; sesja ćwiczeń trwa od kilkunastu do kilkudziesięciu minut; w jej trakcie skupia się głównie na równomiernym napinaniu i rozluźnianiu mięśni, dbając jednocześnie o zachowaniu równomiernego oddechu;
  • joga – jest jedna z najpopularniejszych form ćwiczeń rozciągających; wywodzi się z filozofii indyjskie; w czasie zajęć z jogi wykonywane są ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe, które mają też rozciągnąć mięśnie i wzmocnić ich giętkość; do zalet jogi zalicza się to, że reguluje przemianę materii, sprzyja detoksykacji organizmu oraz daje ukojenie duszy i umysłowi;
  • pilates – są to ćwiczenia będące połączeniem baletu, jogi oraz ćwiczeń izometrycznych; ich głównym założeniem jest uelastycznienie i rozciągniecie wszystkich mięśni ciała bez ich rozbudowywania; pilates nie obciąża kręgosłupa, poprawia postawę ciała, odstresowuje i relaksuje.

Ćwiczenia wzmacniająco-kształtujące

Ćwiczenia wzmacniająco – kształtujące mają na celu wzmocnić i ukształtować mięśnie w poszczególnych partiach ciała. Można wykonywać je samodzielnie w domu lub w grupie. W tym rodzaju gimnastyki rekreacyjnej wyróżniamy:

  • ABS – jest to intensywny trening, głównie mięśni brzucha; ćwiczenia wykonuje się przez ok. 10 minut;
  • body step – ćwiczenia opierają się na wykorzystaniu stepu; ich celem jest wzmocnienie ujędrnienie i wysmuklenie dolnych partii ciała; body step w fitness klubach występuje na kilku poziomach zaawansowania;
  • body ball – są to ćwiczenia na piłce; w czasie ich wykorzystywane są  niemal wszystkie partie ciała, które muszą się wysilać, aby utrzymać równowagę.

Gimnastka rekreacyjna – czy jest dla każdego?

Gimnastykę rekreacyjną może uprawiać każdy, nie jest to sport wyczynowy czy wymagający dużej kondycji. Należy liczyć się z tym, że na początku mogą wystąpić bóle stawów i tzw. zakwasy, które są oznaką tego, że mięśnie są zbyt słabe i w złej kondycji. Aby nie odczuwać takich dolegliwości, należy postawić na regularne ćwiczenia, które wzmocnią osłabioną partię ciała. Jeśli natomiast ból jest kłujący, silny i pojawia się podczas ćwiczeń, dobrze jest wybrać się do lekarza i poszukać jego przyczyny. Być może forma ćwiczeń, która się wybrało nie jest dla nas najlepsza.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here