Fasola – właściwości odżywcze i odmiany fasoli

0
710

Fasola to jedno z najbardziej wartościowych warzyw na świecie, a do tego smaczne. Fasola jest doskonałym źródłem białka, syci i odżywia. Co ważna, fasola hodowlana jest w ponad 400 odmianach, dzięki temu tą dla siebie znajdzie nawet najbardziej wybredny niejadek. Poszczególne gatunki fasoli również się od siebie nie tylko smakiem, ale i wielkości i barwą, a także zawartymi w nich składnikami odżywczymi. Poznaj najpopularniejsze odmiany tego warzywa oraz dowiedz się jakie wartości odżywcze ono w sobie zawiera.

Fasola to roślina strączkowa pochodząca z rodziny bobowatych. Uprawiana jest na całym świecie. Jest odporna na trudne warunki klimatyczne oraz przystosowana do długiego przechowywania. Warzywo to znane jest od dawna i wykorzystywane w wielu kuchniach na świecie.

Gatunki fasoli

W Polsce najpopularniejszym gatunkiem fasoli jest biały jaś. Jest to biała odmiana fasoli, do której zalicza się też takie gatunki jak boston czy cenellio. Oprócz nich wśród najpopularniejszych odmian tego warzywa wymienia się:

  • flageolet – jest to niewielka zielona fasola, którą głównie dodaje się do sałatek;
  • fasola czarna – uważana za jedną z najzdrowszych; stosuje się ją głównie do dań meksykańskich;
  • fasola adzuki – ta odmiana fasoli pochodzi z Japonii; wyróżnia się wyglądem; jest ona nieduża, okrągła i bordowa; zawiera duże ilości żelaza i białka, a jej smak jest słodko-orzechowy; cenne są również kiełki fasoli adzuki, które zawierają duże ilości kwasu foliowego;
  • fasola wielokwiatowa – pochodzi z Ameryki Środkowej i jest zarówno dodatkiem do potraw, jak i rośliną ozdobną;
  • fasola borlotti – ma jasne pokryte brunatnymi cętkami nasiona, z których można przyrządzać zup, pasy i sosy.

Oprócz nich występuje jeszcze m.in. fasola czerwona, suszona czy mung. Wybór jest więc naprawdę spory.

Wartości odżywcze fasoli

Bez względu na gatunek fasola jest cenny  źródłem potasu, wapnia i fosforu. Co ważne, nie zawiera sodu, który może negatywnie wpływać na organizm. W niektórych gatunkach fasoli odnajdziemy też żelazo, kwas foliowy, selen  oraz cynk. W dalszej kolejności podaje się, że fasola zawiera w sobie lekkostrawną skrobię oraz substancje, których właściwości pozwalają zahamować rozrost tkanki nowotworowych. Kolejnym składnikiem fasoli jest błonnik wspomagający procesy trawienne i pomagający usuwać z organizmu nadmiaru złego cholesterolu. W fasoli znajdziemy również witaminy. Zawarte są w niej witamina: A, B, i C. Kaloryczność tego warzywa zależy od konkretnej odmiany. Najpopularniejsza w Polsce fasola biała zawiera 138 kalorii w 100 gramach. Najmniej kaloryczne są młode strąki fasoli.

Fasola – kiedy jej unikać?

Chociaż fasola  ma sporo wartości odżywczych, to nie jest dobra dla każdego. Jest ona ciężkostrawna, przez co wywołuje wzdęcia i gazy. Powinny unikać jej osoby starsze, małe dzieci, kobiety w ciąży i karmiące piersią, osoby z problemami żołądkowymi i jelitowymi. Zamiast po tradycyjną fasolę mogą one sięgać po równie zdrową, mało kaloryczna i lekkostrawną fasolkę szparagową zieloną lub żółtą.

Fasoli w diecie powinny również unikać osoby przyjmujące niektóre leki. W połączeniu z nimi fasola może wywoływać podwyższenie ciśnienia tętniczego.

Fasola – kiełki czy strąki?

Fasolę można wdrożyć do diety na wiele sposobów. Oprócz jadalnych nasion można także skorzystać z właściwości kiełków fasoli oraz je strąków. Jak je wykorzystać?

Kiełki fasoli wzmacniają system odpornościowy oraz układ nerwowy. Są zalecane także przy profilaktyce nowotworowej oraz lek na zmęczenie i przesilenie wiosenne. Kiełki fasoli można dodawać do sałatek oraz kanapek.

Strąki fasoli najcenniejsze są po ususzeniu i wyłuskaniu z nich nasion. Można z nich parzyć lecznicze napary. Napar ze strąków fasoli to jeden z najstarszych leków na cukrzycę. Ma on właściwości obniżające cukier we krwi, działa także moczopędnie i oczyszczająco. Sprawia to, że napar ze strąków fasoli zalecany jest przy chorobach nerek i pęcherza. Można go również stosować zewnętrznie. Okłady pozwalają zlikwidować wykwity skórne oraz zmniejszają obrzęki.

Jak ugotować fasolę?

Aby unikać kłopotów żołądkowych, fasola powinna być gotowana w odpowiedni sposób. Prawidłowy sposób jej przyrządzania wygląda następująco:

  • dokładnie wypłucz fasolę;
  • gotuj ją w gorącej wodzie przez 3 minuty;
  • odstaw fasolę na 2 godziny, a następnie odlej wodę;
  • zalej fasolę przegotowaną wodą o temperaturze pokojowej; woda powinna w całości przykrywać fasolę;
  • odczekaj 2 godziny, a następnie ponownie odlej wodę i wlej nową; woda powinna przy przegotowana i przestudzoną;
  • namocz fasolę w wodzie przez całą noc;
  • następnego dnia odlej wodę i wypłucz fasolę kilkakrotnie, a następnie zalej ją przegotowana wodą;
  • gotuj fasolę przez półtorej godziny bez przykrycia, co pozwali ulotnić się szkodliwym związkom;
  • sól dodawaj dopiero po ugotowaniu, inaczej fasola nie zmięknie;
  • do fasoli można dodawać zioła takie jak cząber, kminek, majeranek  lub koper włoski; dodaje się je podczas gotowania.

Fasola – ważne źródło białka

Chociaż gotowanie fasoli jest procesem długotrwały, to warto się go podjąć. Fasola dostarcza do organizmu ważnych składników odżywczych, z których najważniejsze jest białko. Podaje się, że fasola jest trzecim po soi i grochu źródłem białka. Ma go więcej niż mięso. Trzeba jednak pamiętać, że białko roślinne zawsze jest uboższe niż białko zwierzęce.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here