Podobnie jak skóra, stan twoich włosów jest zewnętrznym znakiem wewnętrznego zdrowia. Komórki, które tworzą wszystkie pasma włosów wymagają regularnego dostarczania kluczowych składników odżywczych. Najważniejsze jest to, co dostarczamy naszym włosom w codziennej diecie. Kondycja naszych włosów jest odzwierciedleniem kondycji całego naszego ciała, ponieważ ludzki włos jest zbudowany z keratyny, więc z białek obecnych w całym naszym organizmie.

Cykl życia włosów

Każdy włos jest przyczepiony do skóry głowy za pomocą pęcherzyka. Na skórze głowy znajduje się od 100 000 do 350 000 mieszków włosowych. Każdy mieszek włosowy rośnie przez średnio 1000 dni (trzy lata), a następnie spoczywa przez około 100 dni (trzy miesiące) zanim nowe włosy zaczną rosnąć. Ten wzór aktywnego wzrostu, po którym następuje okres odpoczynku, różni się znacznie w zależności od osoby i zależy od wieku, diety i naszego stanu zdrowia.

Wypadanie włosów – czynniki nie związane z dietą

Tracimy włosy każdego dnia co jest częścią naturalnego procesu zachodzącego w naszym organizmie. Wypadanie włosów może mieć miejsce w dowolnym momencie życia z wielu powodów. Kiedy utrata włosów staje się problemem, ważne jest, aby ustalić przyczynę przed wyszukaniem odpowiedniego leczenia.

Do potencjalnych nie dietetycznych czynników utraty włosów należą:

  • Wiekwpływa na wytrzymałość włosów. Wraz z wiekiem mamy tendencję do tego, że nasze włókna stają się coraz cieńsze i możemy odczuć utratę lub siwienie włosów. To normalne, że kobiety doświadczają zmian w ciąży lub po wejściu w menopauzę.
  • Genetycznautrata włosów jest najczęstszym problemem utraty włosów u mężczyzn i kobiet. Początek występuje zwykle w okresie od połowy do późnych lat dwudziestych i często jest nieunikniona.
  • Wielokrotna utrata i odzyskanie wagimoże odcisnąć swoje piętno na włosach, powodując, że stają się kruche i pozbawione blasku. W przypadku diet odchudzających często brakuje podstawowych witamin i minerałów, a przez dłuższy czas ten typ diety będzie odbijał się we włosach.
  • Hormonalna nierównowaga, wtym dysfunkcja tarczycy, może powodować istotne zmiany we wzroście i jakości włosów. Czynność tarczycy można ocenić tylko na podstawie badania krwi. Jeśli doświadczasz znacznej utraty włosów, skonsultuj się ze swoim lekarzem rodzinnym.

Wzrost włosów – u jednych szybciej, u drugich wolniej

Długość włosów, które jesteś w stanie wyhodować, jest kontrolowana przez czas trwania fazy wzrostu, która jest różna dla poszczególnych osób. Każdego dnia tracimy włosy naturalnie, kiedy je myjemy, czeszemy itd.

Jeśli nowe włosy są produkowane w takim samym tempie, jak te wypadające, nie będzie różnicy w objętości włosów. Jednak jeśli szybkość zrzucania przekracza produkcję, wynikiem netto jest utrata lub przerzedzenie włosów.

Różnorodne czynniki mogą zmienić normalny cykl wzrostu włosów i spowodować tymczasowe lub trwałe wypadanie włosów, w tym leki, chemioterapia, ekspozycja na chemikalia i toksyny, takie jak nikotyna, czynniki hormonalne, choroby tarczycy, stres lub czynniki żywieniowe.

Dieta na piękne i zdrowe włosy

Białko

Białko jest podstawowym budulcem włosa. Jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości białka w diecie, twoje włosy mogą stać się suche, łamliwe i słabe. Ekstremalnie niska dieta białkowa może powodować ograniczony wzrost włosów, a nawet utratę włosów. Wybierz kurczaka, indyka, ryby, nabiał i jajka jako doskonałe źródło białka wraz ze źródłami wegetariańskimi, takimi jak rośliny strączkowe i orzechy, aby cieszyć się świetną kondycją włosów.

Żelazo

Żelazo jest szczególnie ważnym minerałem dla włosów, a zbyt małe jego spożycie jest główną przyczyną wypadania włosów. Mieszek włosowy i korzeń są zasilane przez bogaty w składniki odżywcze dopływ krwi. Kiedy stężenie żelaza (ferrytyna w surowicy) spadnie poniżej pewnego punktu, może wystąpić niedokrwistość. To zakłóca dostarczanie składników odżywczych do mieszków włosowych, wpływając na cykl wzrostu włosów i może powodować ich wypadanie.

Produkty zwierzęce, takie jak czerwone mięso, kurczak i ryby, zapewniają dawkę żelaza o wysokiej dostępności biologicznej, co oznacza, że ​​żelazo jest łatwo przyswajalne dla organizmu. Wegetarianie mogą zwiększyć swoje zapasy żelaza, włączając w dietę soczewicę, szpinak i inne zielone warzywa liściaste, takie jak brokuły, jarmuż i sałatki.

Witamina C

Witamina C wspomaga wchłanianie żelaza, dzięki czemu produkty bogate w witaminę C są dobre do spożycia w połączeniu z żywnością bogatą w żelazo. Witamina C jest również przeciwutleniaczem, więc jest chętnie wykorzystywana przez organizm. Najlepsze źródła to czarne porzeczki, jagody, brokuły, guawa, owoce kiwi, pomarańcze, papaja, truskawki i słodkie ziemniaki. Witamina C pomaga w produkcji kolagenu, który wzmacnia naczynia włosowate.

Omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 są ważnymi tłuszczami, których nasz organizm nie może wytworzyć samodzielnie, a zatem muszą być uzyskane poprzez naszą dietę. Omega-3 znajdują się w komórkach, które wyściełają skórę głowy, a także zapewniają oleje, które utrzymują skórę głowy i włosy nawilżone. Zwróć uwagę na tłuste ryby, takie jak łosoś, śledź, sardynki, pstrągi i makrele oraz źródła roślin, w tym awokado, pestki dyni i orzechy włoskie. Koniecznie włącz je do diety i ciesz się pięknymi i zdrowymi włosami.

Witamina A

Witamina A jest potrzebna organizmowi do wytworzenia sebum. Sebum to oleista substancja wytwarzana przez nasze włosy z gruczołów łojowych, która zapewnia naturalną odżywkę dla skóry głowy. Brak sebum powoduje pojawienie się swędzącej skóry głowy i suchych włosów. Witamina A znajduje się na przykład w produktach pochodzenia zwierzęcego i warzywach pomarańczowo-żółtych o wysokiej zawartości beta-karotenu (który wytwarza witaminę A), takich jak marchew, dynia i słodkie ziemniaki.

Cynk i selen

W diecie na piękne i zdrowe włosy nie możemy zapomnieć o innych ważnych minerałach, w szczególności cynku i selenie. Brak cynku może prowadzić do utraty włosów i do suchej, łuszczącej się skóry głowy. Zboża i produkty pełnoziarniste są dobrym źródłem cynku wraz z ostrygami, wołowiną i jajkami.

Witamina E

Słońce może uszkodzić nasze włosy, tak jak może uszkodzić naszą skórę, więc upewnij się, że jesz żywność bogatą w witaminę E, aby zapewnić ochronę włosów. Orzechy są odżywczymi potęgami, dostarczającymi cynk i selen, a także witaminę E, więc staraj się włączyć je do zrównoważonej diety.

 Biotyna

Biotyna jest rozpuszczalną w wodzie witaminą B. Zbyt mała ilość biotyny może powodować łamliwe włosy i prowadzić do utraty włosów. Pokarmy bogate w biotynę to na przykład wątroba, żółtko jaja, mąka sojowa i drożdże.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here