Ćwiczenia oczu na poprawę wzroku

0
626

Wzrok to jeden z tych zmysłów, o który trzeba szczególnie dbać. Jak jednak wskazują lekarze, coraz więcej osób ma problemy z oczami. Okulary korekcyjne musimy nosić oraz częściej, a niedowidzenie jest poważnym problemem, który można nazwać chorobą cywilizacyjną. Niestety nic nie wskazuje, że sytuacja ta ma się polepszać. Na szczęście istnieją sposoby, aby zadbać o swój wzrok. Oprócz regularnych kontroli u okulisty i badania wzroku ważna jest odpowiednia dieta i dostarczanie do organizmu właściwych witamin i substancji. Oczu nie należy także przemęczać ani narażać na działanie promieniowania UV, komputera czy telewizor. W dbaniu o oczy pomocne są również ćwiczenia poprawiające wzrok. Wykonywać je mogą zarówno osoby, które już posiadają wadę, jak i te, które chcą zapobiec występowaniu problemów ze wzrokiem.

Czy warto ćwiczyć wzrok? Zalety ćwiczeń na poprawę wzroku

Wbrew pozorom ćwiczenia na poprawę wzroku nie są żadnym novum i korzysta z nich bardzo wiele osób. Istnieje wiele rodzajów programów ćwiczeniowych. Trening wzorku można przeprowadzać, wykorzystując np. metodę Batesa czy jogę dla oczu. Mimo popularności trudno jednak mówić o konkretnym stopniu skuteczności treningu wzroku. Efekty u każdej osoby są inne. Na to, jakie one będą wpływ ma wiele czynników m.in. odpowiednio dobrany trening. Ten najlepiej skonsultować z lekarzem – okulistą, który dobierze program do wady np. ćwiczenia na leczenie krótkowzroczności.

Zwolennicy ćwiczeń poprawiających wzrok przypisują im jednak ogólną poprawę tego zmysłu. Zapewniają, że ćwiczenia mają na celu rozluźnić mięśnie wokół gałki ocznej i wspomagać relaksacji. Entuzjastami treningu wzroku są również niektórzy lekarze. Wśród korzyści jego przeprowadzania wymieniają oni: poprawę wzroku, koncentracji i widzenia peryferyjnego, zmniejszenie ryzyka chorób oczy, i napięcia, które może być spowodowane długotrwałą pracą przy komputerze, poprawę stanu suchych oczu, zwiększenie przenikalności widzenia i zdolności do wizualizacji. W przypadku jogi dla oczu dodatkowo do tych korzyści dodaje się też ukojenie umysłu i osiągniecie wewnętrznej harmonii.

Relaks dla oczu – dlaczego warto?

Chociaż skuteczność ćwiczeń na poprawę wzroku nie jest znana, to nie warto z nich rezygnować. Odprężenie narządu wzroku i danie mu chwili odpoczynku jest niezwykle ważne. Oczy są narządem, który naturalnie jest przystosowany do patrzenia w dal, gdy używamy go tylko do patrzenia w monitor komputera, telewizor czy książę szybko się męczy i slabie. Dlatego też tak ważne jest zapewnienie oczu odpoczynku.

Jak ćwiczyć wzrok? Trening na poprawę wzroku krok po kroku

Przed rozpoczęciem ćwiczeń na poprawę wzroku dobrze jest się skonsultować z lekarzem. Należy pamiętać, że nie wszystkie treningi przeznaczone są dla każdego. Wiele z ćwiczeń, które można znaleźć w siec, negatywnie będzie wpływać na wadę krótkowzroczności.

Najprostszym i przyjemnym ćwiczeniem oczu jest zwykłe patrzenie w dal. Ćwiczenie to polecane jest osobom, które dużo czasu spędzają przed komputerem lub dużo czytają. Aby je wykonać, wystarczy na chwile wyjść z budynku lub popatrzeć w okno obserwując odległy krajobraz. Wykonując to ćwiczenie oczu, należy pamiętać, aby głowa była cały czas nieruchoma. Takie ćwiczenie powinno się wykonywać mniej więcej co godzinę. Kiedy ma się chwilę wolnego czasu, na dłużej można odpocząć od komputera i wybrać się na spacer po wolnych przestrzeniach. Dobrze jeśli w okolicach, gdzie spacerujemy, znajduje się dużo koloru zielonego. Wpływa on kojąco na samopoczucie i wzrok.

Inne ćwiczenia na poprawę wzroku, które można wykonywać to:

  • zamknięcie oczu i wykonywanie ruchy gałek ocznych raz w lewo raz w prawo; dokładnie tak jakby obserwowało się wahadło;
  • wyobrażanie sobie kształtu ósemki i wykonywanie oczami ruchu wzdłuż jej linii;
  • patrzenie na wprost i powolne przenoszenie wzoru na lewą stronę, a następnie na prawo i powrót do punktu wyjścia; następnie ćwiczenie można powtórzyć z uwzględnieniem zależności góra-dół;
  • wyobrażenie sobie okręgu i przesuwanie po jego linii wzrokiem;
  • ustawienie palca ok. 20 centymetrów od oczu i przeglądanie mu się przez kilka minut, a następnie przeniesienie wzroku na bardziej oddalony przedmiot.

Aby wykonywać prawidłowo te ćwiczenia, głowa powinna pozostać cały czas nieruchomo.

Ćwiczenia na nawilżenie oczu

Wartym wspomnienia jest również ćwiczenie, które pomoże w nawilżeniu suchych oczu. Ćwiczeniem tym jest mruganie. Aby wykonać je prawidłowo, należy usiąść w wygodnej pozycji i bardzo szybko mrugnąć 10 razy. Następnie zamyka się oczy i przez 20 sekund relaksacyjnie i głęboko oddycha. Cykle mrugania należy powtórzyć 5 razy pod rząd.

Dbanie o oczy to nie tylko ćwiczenia na poprawę wzroku, ale i odpowiednia dieta oraz unikanie substancji, które je drażnią np. dymu papierosowego. Dobre traktowanie oczu i ich nie przemęczenie sprawia, że narząd ten będzie w stanie służyć dłużej i sprawniej. Należy jednak pamiętać, że same ćwiczenia i profilaktyka nie zawsze wystarczają, gdy zauważamy, że widzimy gorzej, należy wybrać się do okulisty i przebadać wzrok. Jeśli będzie to konieczne, przepisze on okulary, dzięki czemu będziemy lepiej widzieć i nie będziemy nadwyrężać oczu.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here