Co w sytuacji, gdy zwolnienie lekarskie online nie dotarło do pracodawcy?

0
347

W Polsce obowiązują elektroniczne zwolnienia, które w momencie wystawienia przez lekarza bezpośrednio trafiają do pracodawcy pacjenta oraz ZUS. Może się zdarzyć, że zwolnienie lekarskie online do pracodawcy nie dotrze. Co wówczas należy zrobić, by nie mieć kłopotów w pracy w związku ze swoją nieobecnością?

Co to jest L4 elektroniczne i czy trzeba je przekazywać pracodawcy?

Elektroniczne zwolnienie to nic innego jak dokument cyfrowy, który potwierdza, że objęty ubezpieczeniem chorobowym pacjent jest czasowo niezdolny do pracy. Możliwe jest zarówno L4 wystawiane stacjonarnie, jak i online. Co to jest L4 online? To po prostu zwolnienie lekarskie, które wystawiane jest przez specjalistę w uzasadnionych przypadkach po przeprowadzeniu konsultacji lekarskiej przez Internet.

W momencie wystawienia L4, w tym także online, automatycznie dane powinny zostać przez system przekazane na konto PUE ZUS pracodawcy oraz do ZUS. Oznacza to, że nie ma potrzeby dostarczania do pracodawcy papierowego L4, ponieważ zwolnienie przekazywane jest elektronicznie. Nie oznacza to jednak, że pracownik zwolniony jest z obowiązku informacyjnego. Należy jak najszybciej poinformować swojego pracodawcę o fakcie niezdolności do pracy oraz czasie jej trwania – można to zrobić telefonicznie.

Jak uzyskać zwolnienie lekarskie online?

Gdy pacjent nie jest w stanie dostać się na czas do lekarza przyjmującego stacjonarnie, a potrzebuje zwolnienia lekarskiego w związku ze swoim stanem zdrowia, może zdecydować się na konsultacje online. Podmioty medyczne oferujące konsultacje z możliwością wystawienia L4 online łatwo znaleźć w sieci – przykładem jest strona: https://naszarecepta.pl/e-recepta/zwolnienie-lekarskie-l4/. Jak uzyskać zwolnienie lekarskie online? Zazwyczaj wystarczy uzupełnienie specjalnego formularza medycznego oraz opłacenie kosztów prywatnej medycznej konsultacji.

Analiza odpowiedzi zawartych w formularzu medycznym z reguły jest dla lekarza wystarczająca, by podjąć decyzję o wystawieniu L4. Niekiedy konieczne może być dosłanie dodatkowych danych medycznych (np. wyników badań czy wypisu ze szpitala). Po uzyskaniu L4 przez internet pacjent nie musi martwić się, jak sprawdzić do kiedy ma zwolnienie lekarskie. Wystarczy, że zaloguje się do swojego profilu PUE ZUS lub konta IKP, a wszelkie potrzebne informacje będzie mógł tam znaleźć.

Zwolnienie elektroniczne nie dotarło do pracodawcy. Co teraz?

W momencie wystawienia pacjentowi zwolnienia lekarskiego informacje powinny zostać automatycznie przekazane przez system do pracodawcy oraz do ZUS. W sporadycznych przypadkach może zdarzyć się, że pracodawca nie zostanie poinformowany przez system o L4 swojego pracownika. Dzieje się tak między innymi w sytuacji, kiedy pracodawca nie posiada profilu PUE – wówczas nie jest możliwe przekazanie mu elektronicznie e-ZLA pracownika. Co zrobić, gdy zwolnienie elektroniczne nie dotarło do pracodawcy?

  • Już na etapie wystawiania e-ZLA system powinien podpowiedzieć lekarzowi, że pracodawca pacjenta nie posiada konta PUE ZUS. Wyświetlenie takiego komunikatu jest wskazaniem do przygotowania dla pacjenta wydruku zwolnienia z podpisem i pieczątką. Następnie wydruk zwolnienia przekazywany jest pacjentowi.
  • Z otrzymanym wydrukiem zwolnienia należy zgłosić się do pracodawcy, zgodnie z wcześniej obowiązującymi przepisami, czyli w terminie do 7 dni od jego uzyskania. Nie trzeba oczywiście robić tego osobiście, gdy stan zdrowia to uniemożliwia – można poprosić o to bliską pacjentowi osobę.
[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here