Wiesz ile witaminy C zawiera czerwona papryka?

0
229

Witamina C, jak większość witamin, nie może być samodzielnie wytwarzana przez organizm ludzki. W związku z tym, należy zadbać o jadłospis, w którym nie zabraknie bogatych w nią produktów. Czy w przypadku dużego zapotrzebowania na witaminę C warto sięgnąć dodatkowo po suplementację, np. po preparat Cemax z witaminą C? Między innymi na te pytania odpowiemy w naszym artykule.

Witamina nie tylko na poprawę odporności

Witamina C, inaczej nazywana kwasem askorbinowym, ma fundamentalne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania procesów fizjologicznych zachodzących w organizmie ludzkim. Pozytywnie wpływa na układ odpornościowy, ułatwia przyswajanie żelaza czy też wpływa na prawidłową produkcję kolagenu. Duże niedobory witaminy C mogą prowadzić m.in. do szkorbutu, który setki lat temu dziesiątkował marynarzy, spędzających długie okresy na pełnym morzu, bez dostępu do warzyw i owoców. Dbając o zdrową, zbilansowaną dietę w której nie brak świeżych owoców i warzyw zmniejszamy ryzyko wystąpienia niedoboru kwasu askorbinowego. Warto jednak wiedzieć w jakich produktach znajdziemy spore ilości tej witaminy, tak aby móc świadomie dobierać poszczególne składniki codziennego jadłospisu. Wbrew powszechnej opinii to wcale nie pomarańcza czy cytryna zawierają najwięcej witaminy C. Zatem w jakich produktach najlepiej szukać cennego kwasu askorbinowego?

Czerwona papryka, natka pietruszki, a może truskawki?

Jeśli chcemy zadbać o podaż witaminy C, warto włączyć do swojej diety m.in. czerwoną paprykę. W 100 gramach tego warzywa (w postaci surowej) znajdziemy aż 139 mg kwasu askorbinowego. Innym bogatym źródłem kwasu askorbinowego jest natka pietruszki, w której znajdziemy aż 133 mg witaminy C w przeliczeniu na 100 gramów produktu. Natka ma szerokie zastosowanie w kuchni i najczęściej dodaje się ją do różnego rodzaju surówek czy sałatek jarzynowych. Ciekawą propozycją może być też przygotowanie alternatywy dla oryginalnego pesto, w którym zamiast bazylii użyjemy właśnie natki pietruszki. Jeśli chodzi o owoce, cennym źródłem kwasu askorbinowego są m.in. truskawki (70 mg witaminy C na 100 gramów) czy też kiwi (100 mg witaminy C na 100 gramów). Jeśli z jakiś powodów nie jesteśmy w stanie spożywać produktów bogatych w witaminę C, warto zadbać o suplementację (np. produktem Cemax z witaminą C firmy Biofarm: https://www.biofarm.pl/nasze-produkty/suplementy-diety/cemax.

Dla kogo suplementacja?

Szczególnie narażeni na niedobory kwasu askorbinowego są palacze, a także osoby często spożywające alkohol. W profilaktyce niedoborów kwasu askorbinowego warto zastosować suplementy, na przykład Cemax z witaminą C, zawierający witaminę o przedłużonym uwalnianiu. O regularną podaż tej ważnej witaminy powinny zadbać też osoby narażone na przewlekły stres.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here